Valitse opetussuunnitelma opintojen aloituslukuvuoden ja mahdollisen opintopolun mukaan.
Katso tiedot opetuksesta JOURAn opintojakson JOU8YJ003-3002 kohdalta. Toteutus on yhteinen.
Ulla Huovinen, Reetta Nousiainen
Pasilan toimipiste
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Exam-tentti. Ks. tiedot opintojakson JOU8YJ003-3002 kohdalta.
Suomi
26.10.2020 - 18.12.2020
15.06.2020 - 30.10.2020
Etäopetus
0 - 5
YJO Journalismin ylempi amk
5 op
TKI-palvelut
Panu Hietaneva, Anne Leppäjärvi, Reetta Nousiainen
Pasilan toimipiste
Suomi
09.10.2020 - 28.11.2020
15.06.2020 - 28.08.2020
Lähiopetus
0 - 15
YJO Journalismin ylempi amk
5 op
H-5
TKI-palvelut
Juuso Koponen, Reetta Nousiainen
Pasilan toimipiste
Suomi
29.03.2021 - 21.05.2021
04.01.2021 - 26.03.2021
Lähiopetus
0 - 15
YJO Journalismin ylempi amk
H-5
TKI-palvelut
Raisa Koivusalo
Pasilan toimipiste
Suomi
29.03.2021 - 21.05.2021
04.01.2021 - 26.03.2021
Etäopetus
0 - 10
YJO Journalismin ylempi amk
5 op
TKI-palvelut
Keskustelut opetusryhmässä ja vertaisryhmissä, kirjalliset tehtävät, itseopiskelu.
Opettajan ja opiskelijoiden Moodleen keräämät ja tuottamat materiaalit.
Kaarina Järventaus
-
Pasilan toimipiste
-
Suomi
-
31.08.2020 - 31.12.2020
Omaa oppimista ohjaavat tehtävät Moodlessa.
25.05.2020 - 31.08.2020
Yhteiset Zoom-tapaamiset alkaen 31.8. ja sen jälkeen sovitusti noin 3 viikon välein.
Tapaamiset pääsääntöisesti maanantaisin kello 17.30-19.30.
Lähiopetus
0 - 8
Opintojaksosta ei kerry opintopisteitä eikä siitä anneta arvosanaa.
YJO Journalismin ylempi amk
H-5
TKI-palvelut
Panu Hietaneva, Esko Hatunen
Pasilan toimipiste
Suomi
26.10.2020 - 18.12.2020
15.06.2020 - 30.10.2020
Lähiopetus
0 - 5
YJO Journalismin ylempi amk
TKI-palvelut
Panu Hietaneva, Esko Hatunen
Pasilan toimipiste
Suomi
29.03.2021 - 21.05.2021
04.01.2021 - 26.03.2021
Lähiopetus
0 - 10
YJO Journalismin ylempi amk
TKI-palvelut
Radiotyö 3 on radiofeature- & radiodokumenttikurssi. Keskitytään pidempiin, nauhoitettujen radiojuttujen muotoihin. Perehdytään narratiiviseen sekä faktapohjaiseen tarinankerrontaan, juttujen käsikirjoittamiseen, äänimaisemien hyödyntämiseen sekä syvennetään editointiosaamista. Kurssin aikana jokainen opiskelija tuottaa yhden lyhyen, käsikirjoitetun radiofeaturen tai radiodokumentin.
Vastuuopettajan Moodleen jakama materiaali.
Panu Hietaneva, Esko Hatunen
Kurssilla äänisuunnittelun opettajana toimii muusikko-äänisuunnittelija Teemu Korhonen.
Pasilan toimipiste
Suomi
18.01.2021 - 19.03.2021
04.01.2021 - 15.01.2021
Opetus järjestetään keskiviikkoiltaisin kello 17.40-20.30. Kurssin opetus toteutetaan hybridimallilla eli yhteiset luennot järjestetään etänä Zoomissa, mutta yksilöohjaus järjestetään Pasilan kampuksella.
Ke 20.1.2021: Kurssin esittely ja läpikäynti. Luento: mitä ovat radiodokumentti ja radiofeature? Ideointi alkaa. Harjoitustehtävä.
Ke 27.1.2021: Vieraileva luennoitsija: ilmoitetaan myöhemmin. Itsenäistä työskentelyä.
Ke 3.2.2021: Käsikirjoittaminen ja äänisuunnittelu. Kuinka tarina rakennetaan? Dokumentti- ja featureaiheet valmistuva.
Ke 10.2.2021: Edintointitreenit ja itsenäistä työskentelyä.
Ke 17.2.2021: Intensiiviviikko, ei lähiopetusta. Itsenäistä työskentelyä. Haastattelujen tekemistä.
Ke 3.3.2021: Ohjattua työskentelyä.
Ke 10.3.2021 Ohjattua työskentelyä, radiodokumentit ja featuret valmistuvat. Deadline to 11.3.
Ke 17.3.2021. Palaute, kurssin lopetus ja teosten läpikäyntiä.
Läsnäolo on kurssin suorittamisen edellytys.
Lähiopetus
0 - 5
Kurssi arvioidaan hyväksytty/hylätty-periaatteella. Kurssin voi suorittaa hyväksytysti tekemällä kaikki kurssiin liittyvät harjoitukset ja tehtävät. Hyväksytty suoritus edellyttää myös sovittuja läsnäoloja kurssilla ja vastuun kantamisen suorista radiolähetyksistä. Arviointi on jatkuva prosessi, jossa itse- ja vertaisarviointi yhdistyy journalistisista tuotoksista ja tehtävistä saatavaan opettajan ja ryhmän palautteeseen.
YJO Journalismin ylempi amk
H-5
TKI-palvelut
Oppimispäiväkirja ja osallistuminen neljälle journalismin alan luennolle/tapahtumaan. Vastuuopettajalle voi ehdottaa korvaavia luentoja/tapahtumia/kirjallisuutta, joilla syvennetään journalistista ammattitaitoa. Journalismin ylemmän tutkinnon opiskelijoille oppimispäiväkirjan lisäksi essee kahdesta aihealueesta, joihin perehdytään syvällisemmin.
Minna Passi & Susanna Reinboth: Keisari Aarnio. Helsingin Sanomat 2017.
Lauri Nurmi: Perussuomalaisten hajoamisen historia. Into Kustannus 2017.
Hanna Nikkanen ja työryhmä: Hyvän sään aikana. Into Kustannus 2017.
Johanna Vehkoo: Valheenpaljastajan käsikirja. Kosmos 2019
Joonas Pörsti: Propagandan lumo. Sata vuotta mielten hallintaa. Teos 2017.
Antto Vihma, Jarno Hartikainen, Hannu-Pekka Ikäheimo, Olli Seuri: Totuuden jälkeen. Teos 2018
Olli Seuri: Avoin kysymys — Haastattelun käsikirja, Vastapaino 2020
Olli Seurin podcastit sarjassa Avoin kysymys: https://areena.yle.fi/audio/1-50248695
muita teoksia, jotka tukevat oppimispäiväkirjaasi tai esseetäsi
Päivi Peltonen
Pasilan toimipiste
Suomi
05.02.2021 - 21.05.2021
Oppimispäiväkirja ja osallistuminen Long Playn neljälle luennolle tai korvaaville neljälle alaa käsittelevälle luennolle. Journalismin ylemmän tutkinnon opiskelijoille oppimispäiväkirjan lisäksi essee kahdesta luentoihin liittyvästä aiheesta.
18.01.2021 - 29.01.2021
Long Playn iltakoulun luentopäivät ovat seuraavat:
* perjantai 5.2. klo 16.15-20.00/yleisö verkossa
* perjantai 5.3. klo 16.15-20.00/yleisö verkossa
* tiistai 6.4. klo 16.15-20.00 /ilmoitetaan myöhemmin onko etänä vai
paikanpäällä
* tiistai 4.5. klo 16.15-20.00 / ilmoitetaan myöhemmin onko etänä vai
paikanpäällä
Puhujat päivittyvät Long Playn sivuille: https://www.longplay.fi koulutukset
Luentojen pohjalta tehtävän oppimispäiväkirjan deadline on 14.5.2021.
Lähiopetus
0 - 30
YJO Journalismin ylempi amk
H-5
TKI-palvelut
Oppimispäiväkirja ja osallistuminen neljälle journalismin alan luennolle/tapahtumaan. Opiskelija voi mielellään ehdottaa vastuuopettajalle korvaavia luentoja/tapahtumia/kirjallisuutta, joilla syvennetään journalistista ammattitaitoa.
Journalismin ylemmän tutkinnon opiskelijoille oppimispäiväkirjan lisäksi essee kahdesta aihealueesta, joihin perehdytään syvällisemmin.
Päivi Peltonen
Ideoita ja esimerkkejä lähdeaineistoksi soveltuvasta sisällöstä:
Minna Passi & Susanna Reinboth: Keisari Aarnio. Helsingin Sanomat 2017.
Lauri Nurmi: Perussuomalaisten hajoamisen historia. Into Kustannus 2017.
Hanna Nikkanen ja työryhmä: Hyvän sään aikana. Into Kustannus 2017.
Johanna Vehkoo: Valheenpaljastajan käsikirja. Kosmos 2019
Joonas Pörsti: Propagandan lumo. Sata vuotta mielten hallintaa. Teos 2017.
Antto Vihma, Jarno Hartikainen, Hannu-Pekka Ikäheimo, Olli Seuri: Totuuden jälkeen. Teos 2018
Olli Seuri: Avoin kysymys, kirja ilmestyy syyskuussa
Olli Seurin podcastit sarjassa Avoin kysymys: https://areena.yle.fi/audio/1-50248695
muita teoksia, jotka tukevat oppimispäiväkirjaasi tai esseetäsi
Päivi Peltonen
Opiskelija osallistuu journalismin alan ammattilaisten luennoille tai alan tapahtumiin.
Pasilan toimipiste
Suomi
07.09.2020 - 18.12.2020
1. Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirjassa reflektoit jokaisella luennolla/tapahtumassa /podcastissa/kirjassa oppimaasi. Oppimispäiväkirjojen teemoja tulee olla 4 aihealueesta. Kertaat tärkeimmät aineistoissa olevat asiat, mutta kysymys ei ole luentomuistiinpanoista: annat oman äänesi kuulua, suhteutat uuden tiedon aiemmin oppimaasi ja omiin kokemuksiisi, pohdit miten oppimasi tukee osaamistasi jatkossa journalismin asiantuntijana ja ammattilaisena. Kommentoit, analysoit, kehittelet eteenpäin ja kritisoitkin. Käytä jokaisessa päiväkirjamerkinnässä hyväksesi muuta aihepiiriin liittyvää aineistoa (1–3) lähdemerkinnöin. Muista myös selkeä ja virheetön kieli.
Jokaisesta aihealueesta/teemasta kirjoitetaan 1–2 sivun pituinen teksti. Oppimispäiväkirjan voi kirjoittaa kronologisesti päiväkirjan muotoon tai voit yhdistää kokonaisuuden yhdeksi teema-jaotelluksi tekstiksi. Oppimispäiväkirjan lopuksi kirjoita niin ikään 1–2 sivun mittainen yhteenveto, jossa tiivistät oppimasi, sen merkityksen ammatillisen osaamisesi kannalta sekä tulevat kehittämisen kohteesi.
2. Essee
Valitse luentojen/tapahtumien/podcastien/muu teemoista kaksi tarkempaan käsittelyyn. Perehdy näihin teemoihin syvällisemmin itsenäisesti, etsi omaa lähdekirjallisuutta (vähintään yksi ei-suomalainen teos), pohdi teemojen merkitystä journalismille yleisesti ja erityisesti sinulle itsellesi. Voit myös haastatella taustaksi muita toimittajia. Hae luennoilla/lähdekirjallisuudessa/tapahtumissa/podcasteissa esiin tulleiden esimerkkien lisäksi myös muita esimerkkejä (mukana vähintään muutama kansainvälinen). Analysoi ja pohdi, miten lähdeaineiston tuomat näkemykset näkyvät valitsemissasi esimerkeissä - ja tuo esille sekin, jos löydät päinvastaisia tapoja tehdä. Valitse kuitenkin esimerkit niin, että ne edustavat julkaisuja, joita voidaan pitää luotettavina ja hyvää journalistista tapaa noudattavina. Esseen pituus noin viisi liuskaa.
Palauta tehtävät 13.12.2020 mennessä Moodleen. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
11.08.2020 - 14.09.2020
Long Playn luennot ovat klo 16.15 – 20.00 seuraavina päivinä:
Ti 22.9.2020 Kuinka autofiktiota tehdään?
Ti 6.10.2020 Täydellinen juttu – Long Playn toimitus paljastaa täydellisen jutun reseptin
Ti 10.11.2020 Draaman kaari – miten pitkän tarinan saa kantamaan ja pysymään kasassa.
Oppimispäiväkirjan ja esseen deadline on 13.12.2020.
Ke 2.12. 2020 Näin teet kertovan tietokirjan.
Jos et pääse jollekin Long Playn luennolle, voit korvata luennon osallistumalla kahdelle Viikon vieras-opintojakson luennolle. Viikon vieras luennot ovat keskiviikkoisin klo 16.00 - 17.30 Zoomin välityksellä. Jos osallistut luennolle, ole yhteydessä opintojakson vetäjään Esko Hatuseen (esko.hatunen@haaga-helia.fi) niin saat Zoom-luennon ID-tiedot ja salasanan. Tieto löytyy myös Moodlesta Jouran opiskelijat-sivustolta kohdasta Viikon vieraat.
Ke 2.9. Pauliina Siniauer, datajournalismin tuottaja, Helsingin Sanomat
Datajournalismin ajankohtaiset trendit ja tulevaisuuden näkymät
Ke 9.9. Juuso Koponen, informaatiomuotoilija ja datavisualisti, Koponen&Hildén Mitä journalistin tulee tietää muotoilusta
Ke 16.9 Laura Halminen, toimittaja Helsingin Sanomat
Kyberturvallisuus journalistin työssä
Ke 23.9. Laura Kettunen, väitöstutkija Helsingin yliopisto
Sosiaalisen median lähteet ja tiedon luotettavuuden arviointi breaking news –uutistilanteessa
Opiskelija voi myös ehdottaa vastuuopettajalle em. lisäksi myös muita opintojakson tavoitteisiin soveltuvia tapahtumia/luentoja. Esimerkiksi Hgin seudun journalistit ja Päivälehtimuseo järjestävät alan tapahtumia.
www.hsj.fi
www.paivalehdenmuseo.fi
Lähiopetus
YJO Journalismin ylempi amk
H-5
TKI-palvelut
Opintojaksolla kehitetään juttu- ja ohjelma-aiheita sovitusta teemasta 360-mediaan tai ulkopuoliselle toimeksiantajalle. Opiskelijat etsivät aiheisiin sopivat haastateltavat ja tekevät tarvittavan taustatyön. Opiskelijat perehtyvät monimediaaliseen sisällöntuotantoon ja hahmottavat, millaiset aiheet, näkökulmat ja käsittelytavat sopivat lehteen, radioon ja televisioon.
Opiskelijat kehittelevät lehtijuttuideoiden lisäksi myös radio-ohjelma- / podcastkonseptin ja tv-ohjelmaidean. Opintojaksolla perehdytään ideoiden myymiseen ja ohjelmaideoiden pitchaamiseen. Opiskelijat ideoivat opintojaksolla itsenäisesti sisällön (tiedonhaun, näkökulman, rakenteen, otsikon, ingressin) kolmeen lehtijuttuun ja osallistuvat ryhmissä sekä kolmiosaiseen podcast-sarjan konseptin että tv-ohjelman sisällön suunnitteluun.
Panu Hietaneva, Esko Hatunen, Reetta Nousiainen
Pasilan toimipiste
Suomi
23.11.2020 - 18.12.2020
Ennakkotehtävä:
Etsi vähintään viisi uutta ja kiinnostavaa faktaa (lähde mainittava) puusta. Tallenna Moodleen 20.11. mennessä.
Teemana syksyllä 2020 on puu erityisesti talouden, politiikan ja ympäristön näkökulmasta.
Juttukokonaisuuksien ideointi ja toteutus
Juttujen jakaminen somessa
Toimitustyöskentely
Toimituksen roolit ja vastuut
Juttujen ja prosessin arviointi
Jokainen opiskelija tekee puu-aiheesta kolme sanomalehteen sopivaa juttuideaa, joista jokainen sopii lehden eri osastoille (kotimaa, ulkomaat, urheilu, kulttuuri, asuminen, tekniikka, talous, sunnuntai ja jne). Opiskelijat kehittelevät myös podcast-sarjan konseptin ja sisällön olemassa olevaan tv-ohjelmaan.
15.06.2020 - 28.08.2020
Opetusta on keskiviikkoisin ja torstaisin 25.11.–17.12. klo 10–16 etäyhteydellä Zoomissa.
25.11. Kurssin aloitus ja ryhmäjako. Lehtijuttuideoiden suunnittelu ja tiedonhankinta alkaa.
26.11. Lehtijuttuideoiden työstämistä ja tiedonhankintaa ryhmissä.
2.12. Lehtijuttuideoiden työstämistä ja tiedonhankintaa ryhmissä.
3.12 Valmiiden juttuideoiden läpikäyntiä ja pitchaamista.
9.12. Podcast-sarjan ideointi alkaa.
10.12. Podcast-sarjan ideoiden esittelyä ja läpikäyntiä.
16.12. Tv-ohjelmasisältöjen ideointia.
17.12. Tv-ohjelmasisällön läpikäyntiä. Kurssin lopetus.
Toimituskokoukset 26.11.–17.12. klo 10 ja 14.30.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen (AHOT) ja omassa työssä oppimiseen eli opinnollistamiseen (Work & Study) ohjeet MyNetissä.
Lähiopetus
0 - 5
Jatkuva arviointi eli palautetta työskentelyn eri vaiheissa. Opintojaksolla arvioidaan journalistisen työn laatua, yhteistyötä ja vuorovaikutusta toimituksessa ja kehittymistä opintojakson aikana.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija
- osaa ideoida journalistista sisältöä sovitusta teemasta.
- osaa tehdä yhteistyötä toimituksessa.
- soveltaa aiemmin opittua ja selviytyy ohjatusti sovitun roolin mukaisista tehtävistä
Arviointikriteerit - arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija
- tarttuu saamiinsa tehtäviin aikailematta ja noudattaa sovittuja deadlineja
- kehittää vahvuuksiaan esim. kuvaajana, kirjoittajana tai some-toimittajana
- osaa toimia oma-aloitteisesti ja itsenäisesti mutta pyytää apua tarvittaessa
- noudattaa annettuja aikatauluja
- osaa antaa palautetta
Arviointikriteerit - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija
- osaa toimia monessa roolissa toimituksessa
- ottaa vastuuta kokonaisuudesta ja auttaa muita
- pystyy suunnittelemaan oman työprosessinsa ja ajankäyttönsä
- kehittää ja laajentaa osaamistaan
- tekee laadukasta sisältöä
YJO Journalismin ylempi amk
5 op
H-5
TKI-palvelut
Esko Hatunen, Kirsti Pohjaväre
Pasilan toimipiste
Suomi
22.03.2021 - 11.04.2021
04.01.2021 - 19.03.2021
Lähiopetus
0 - 10
YJO Journalismin ylempi amk
H-5
TKI-palvelut
Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Toteutus voi sisältää kirjallisuutta, tehtäviä, T&K yhteistyötä ja yritysprojekteja. Opintojaksoon sisältyy pakollisena oman oppimisen arviointi.
Sisältö:
- Tulevaisuussuuntautuneisuus – erityispiirteet, käsitteet ja konseptit
- Tulevaisuudentutkimuksen lähestymistavat, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät
- Tulevaisuudentutkimuksen hyödyntäminen muutoksessa
Oppimateriaalit ja kirjallisuuslistat löytyvät oppimisalustalta (Moodle)
Merja Drake, Mirka Sunimento
Pasilan toimipiste
Suomi
06.03.2021 - 21.05.2021
Oppimistehtävät Moodlessa. Lähiopetuksessa tehtäviä ryhmätehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.
04.01.2021 - 26.02.2021
Zoom/Lähitapaamiset lauantaisin 10-17 maalis-toukokuussa: 6.3.2021, 17.4.2021 ja 8.5.2021.
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Toteutuksen vastuuopettaja tiedottaa tarkemmin AHOTin soveltamisesta. Lisätietoja AHOT-prosessista löytyy MyNetistä.
Lähiopetus
15 - 20
Arviointi asteikolla 1-5
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus, YJO Journalismin ylempi amk
H-5
TKI-palvelut
Esko Hatunen, Reetta Nousiainen
Pasilan toimipiste
Suomi
24.08.2020 - 18.12.2020
25.05.2020 - 31.05.2020
Lähiopetus
0 - 5
YJO Journalismin ylempi amk
TKI-palvelut
Jarmo Ritalahti
Pasilan toimipiste
Suomi
02.11.2020 - 18.12.2020
15.06.2020 - 30.10.2020
Lähiopetus
0 - 40
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus, YJO Journalismin ylempi amk
H-5
TKI-palvelut
Kurssilla tutustutaan keskeisiin opinnäytetyössä sovellettaviin organisaatioiden tutkimus- ja kehitysmenetelmiin
Katri Ojasalo, Teemu Moilanen, Jarmo Ritalahti (2014) Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista
osaamista liiketoimintaan.
- HH:n kirjastossa on suuri määrä teosta verkkokirjana.Teosta on myös painettuna verisiona HH:n kirjastossa ja muissa pääkaupunkiseudun kirjastoissa.
- Myös muina vuosina julkaistut painokset käyvät kurssikirjaksi.
- Ota kuitenkin huomioon, että tämän suositun kirjan lainausajat ovat lyhyet.
Johanna Maaniemi
Pasilan toimipiste
Suomi
29.03.2021 - 21.05.2021
1. Tapaamisia edeltävät mahdolliset ennakkotehtävät.
2. Alustava opinnäytetyösuunnitelma tai vastaava opiskelijan opinnäytetyön etenemistä
hyödyttävä teksti lopputehtävänä.
04.01.2021 - 26.03.2021
- Kurssi toteutetaan 4. periodissa (29.3. - 21.5. 2021).
- Kurssi sisältää lähiopetusta (verkossa tai luokassa riippuen Koronatilanteesta) keskiviikkoisin klo 17:40 - 20:30 välisenä aikana. Tarkemmat opetusmenetelmät ja tapaamiskerrat julkaistaan kurssin alussa.
Lähiopetus
15 - 40
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus, YJO Journalismin ylempi amk
H-5
TKI-palvelut
Opetpuskerrat alkutapaamista lukuunottamatta videoyhteydellä Zoomissa + itsenäinen opiskelu.
Opettajien määrittelemä kirjallisuus ja lisäaineisto Moodlessa.
Merja Drake, Kaarina Järventaus
Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan.
Pasilan toimipiste
Ei tenttiä, katso kohta tehtävät
Suomi
Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat kansainvälisen näkökulman opintojaksolle. Kansainvälisyys voi myös näkyä käsiteltävien tapausten muodossa, oppikirjoissa, artikkeleissa sekä tehtävissä.
11.01.2021 - 19.03.2021
Tämä on alustava kuvaus tehtävistä.Tarkemmat ohjeet Moodlessa. Mahdolliset aikataulumuutokset Moodlessa.
Tehtävä 1: Alustava työsuunnitelma omasta opinnäytetyöstä (tutkimuksellinen kehittäminen). Arviointi 0-5. Palautus 31.1.
Tehtävä 2: Tutustuminen esimerkkiopinnäytetyöhön. Arviointi: Hyväksytty / hylätty. Palautus 8.2.
Tehtävä 3: Oman opinnäytetyön työsuunnitelma, jossa painottuu menetelmien kuvaus. Arviointi 0-5. Palautus 18.3.
04.01.2021 - 08.01.2021
Kurssi alkaa tammikuussa 2021 ja päättyy maaliskuussa 2021. Aloitustapaaminen keskiviikkona 13.1. kello 14.00-15.45, luokka 6205. Pasila. Tarkemmat aikataulut Moodlessa.
Muut opetuskerrat virtuaalisesti Zoomin välityksellä lukujärjestyksen mukaisesti.
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Toteutuksen vastuuopettaja tiedottaa tarkemmin AHOTin soveltamisesta. Lisätietoja AHOT-prosessista löytyy MyNetistä.
Lähiopetus
5 - 5
Arviointi 1-5
YJO Journalismin ylempi amk
H-5
TKI-palvelut
Virtuaalikurssi, joka perustuu itseopiskeluun ja tehtävien tekemiseen.
Oppimateriaalit Moodlessa.
Merja Drake, Kaarina Järventaus
Opiskelijat soveltavat kurssin oppeja suunnitellessaan omaa opinnäytetyötään, joka perustuu työelämätoimeksiantoon.
Pasilan toimipiste
-.
Suomi
19.10.2020 - 18.12.2020
Ennakkotehtävä, jonka palauttaminen on ehto kurssille pääsemiselle.
Kirjallisia tehtäviä, lisätiedot Moodlessa.
15.06.2020 - 28.08.2020
Opintojakso aukeaa Moodlessa maanantaina 19.10.
Kurssin opiskelun aloittamiseksi vaadittava ennakkotehtävä palautettava viim. 26.10.
Tehtävät 1 ja 2 palautetaan marraskuussa Moodlessa ilmoitettavan aikataulun mukaan.
Tehtävä 3, opinnäytetyön suunnitelma, palautettava viim. 10.12.
Opintojakso päättyy 18.12.
Etäopetus
15 - 40
Opintojakson arviointi perustuu tehtävien arvosanoihin. Ennakkotehtävä sekä kolme oppimistehtävää on suoritettava hyväksytysti.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus, YJO Journalismin ylempi amk
5 op
H-5
TKI-palvelut
Päivi Peltonen
Suomi
29.03.2021 - 21.05.2021
04.01.2021 - 26.03.2021
Lähiopetus
0 - 5
YJO Journalismin ylempi amk
H-5
TKI-palvelut
Reetta Nousiainen
Pasilan toimipiste
Suomi
18.08.2020 - 18.12.2020
15.06.2020 - 18.08.2020
Lähiopetus
0 - 10
YJO Journalismin ylempi amk
5 op
H-5
TKI-palvelut
Mirka Sunimento, Reetta Nousiainen
Pasilan toimipiste
Suomi
02.09.2020 - 18.11.2020
15.06.2020 - 28.08.2020
Lähiopetus
0 - 15
YJO Journalismin ylempi amk
5 op
H-5
TKI-palvelut
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Medianomi (ylempi AMK), Master of Journalism and Media
Ammattikorkeakoululaki 14.11.2014/932 §25.
Tutustu hakutietoihin www.opintopolku.fi -sivustolla ennen hakua.
Laajuus 60 opintopistettä, opiskeluaika 1-2 vuotta.
Opiskelija voi edetä opinnoissaan myös hyödyntämällä aiemmin hankittua tai opintojen aikana työssä karttuvaa osaamista.
Opiskelu on monimuoto-opiskelua, joka koostuu lähitapaamisista, valmennusryhmässä työskentelystä, henkilökohtaisesta ohjauksesta ja itsenäisestä työskentelystä. Lähitapaamiset toteutetaan pääsääntöisesti arki-iltoina ja viikonloppuina. Opinnot alkavat kolmen kokonaisen päivän intensiivijaksolla tammikuussa.
Opiskelukieli on suomi.
Opetussuunnitelman mukaisten opintojen suorittaminen, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte.
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352.
Opintojaksojen arviointikriteerit löytyvät opintojaksokuvauksista. Lue lisää arvioinnista Haaga-Helian tutkintosäännöstä.
Journalismin Master-tutkinnosta valmistuva (medianomi, ylempi AMK) on media-alan kehittäjä ja asiantuntija. Hän ymmärtää journalismin erityisluonteen sekä osana yhteiskuntaa että liiketoimintana. Tutkinnon suorittanut hallitsee kehittämisprosessin vaiheet. Hän osaa hyödyntää alan tutkimustietoa ja trendejä, työskennellä monialaisissa työryhmissä ja verkostoissa sekä tehdä muutosta vaativissa tilanteissa perusteltuja, strategisia päätöksiä.
Kukin opiskelija keskittyy opinnäytetyönä tehtävään kehittämishankkeeseensa, jonka halutaan tuottavan uusia tuotteita, liikeideoita tai toimintatapoja työelämään. Opiskelija perehtyy kehittämismenetelmiin ja valitsee hankettaan tukevia muita opintoja, esimerkiksi innovaatiomenetelmiä, markkinointia, palvelumuotoilua ja monimediakerrontaa. Opinnäytetyön tekeminen alkaa heti opintojen alussa. Jo hakuvaiheen ennakkotehtävässään hakija esittelee nimenomaan opinnäytetyökseen kaavailemaansa kehittämisideaa. Opettajilla on koulutuksessa valmentava ote. Valmennusryhmissä kunkin opiskelijan aiempaa osaamista hyödynnetään kollegiaalisesti.
Koulutuksen rakenne:
Pakolliset opinnot 10 op
Vapaavalintaiset opinnot 20 op
Opinnäytetyö 30 op
Koulutusohjelman opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa Haaga-Helian englanninkielisten ylempien amk-tutkintojen kursseja. Haaga-Helia tarjoaa opiskelijalla mahdollisuuden osallistua myös kansainväliseen vaihtoon. Opiskelijan opinnäytetyö ja vaihtoehtoiset opinnot voivat keskittyä organisaation kansainvälistymiseen.
Yhteistyö kohdeorganisaation kanssa on tiivistä koko tutkinnon ajan varsinkin kehittämistehtävänä toteutettavassa opinnäytetyössä, jossa suunnitellaan ja toteutetaan kohdeorganisaation tärkeäksi katsoma kehittämishanke. Kursseilla vierailee elinkeinoelämän ja yritysten asiantuntijoita. Eri organisaatioissa työskentelevien opiskelijoiden verkostoituminen keskenään mahdollistaa kokemusten vaihdon, jota osapuolet voivat jatkaa myös tutkinnon suoritettuaan.
Journalismin ylempi amk-tutkinto on suunniteltu suoritettavaksi työn ohessa, joten opiskelijat ovat pääsääntöisesti työelämässä opintojensa aikana. Opiskelija saa valmiudet urakehityksensä edistämiseen syventämällä omaa osaamistaan valitsemallaan asiantuntijuusalueella. Tutkinto antaa kelpoisuuden tehtäviin, joihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto.
Yliopisto-opinnot: Yliopistolaissa 558/2009 §:ssä 37 on säädetty, että tieteelliseen jatkotutkintoon (esimerkiksi tohtori) johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut soveltuvan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon. Yliopisto voi edellyttää tieteelliseen jatkotutkintoon johtaviin opintoihin opiskelijaksi ottamansa henkilön suorittavan tarvittavan määrän täydentäviä opintoja koulutuksessa tarvittavien valmiuksien saavuttamiseksi.
Haaga-Helian ammatillinen opettajankoulutus
Haaga-Heliassa järjestetään aktiivisesti alumnitoimintaa ja erilaisia alumnitapahtumia. Lue lisää alumnitoiminnasta ja jätä yhteystietosi, jotta voimme kertoa tulevista tapahtumistamme.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
Pasilan toimipiste
Ratapihantie 13
00520 Helsinki
opintopalvelut.pasila(at)haaga-helia.fi
Koulutusohjelmajohtaja:
Anne Leppäjärvi
anne.leppajarvi(at)haaga-helia.fi