Markkinointiviestinnän suunnitteluLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: MAR003AS2A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee markkinointiviestinnän suunnittelun vaiheet
- tuntee markkinointiin ja myyntiin liittyvät perusanalyysit ja -työkalut sekä osaa valita niistä sopivimmat markkinointiviestinnän suunnittelun tarpeisiin
- osaa muotoilla tavoitteita markkinointiviestinnälle
- osaa valita kohderyhmälle sopivat markkinointiviestinnän muodot ja mediat
- tietää markkinointiviestinnän sisällön merkityksen yrityksen tavoitteiden saavuttamisessa
- kykenee arvioimaan ratkaisujen vaikutuksia ja onnistumista mittareiden avulla
Sisältö
- Asiakasymmärrys suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
- Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi
- Markkinointiviestinnän muodot (ml. omat, ostetut ja anstaitut media sekä kumppanuudet)
- Kohderyhmälähtöinen sisältöstrategia
- Käytännön markkinointitoimenpiteet
- Markkinointiviestinnän seurannan mittarit ja työkalut
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Lähtötaso: Asiakasymmärrys ja markkinointi sekä Asiakaskokemus ja myynti . Opintojakso kuuluu tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson toteutusmuodot: Contact , Blended Online, näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi.
Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Näyttötehtävänäsi on laatia markkinointiviestintäsuunnitelma valitsemallesi yritykselle tai organisaatiolle. Kuvaa omaa suunnitteluprosessiasi ja perustele valintasi tietoperustan (aiheeseen liittyvien lähteiden esim. kirjallisuuden, artikkeleiden) avulla.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Opiskelija
- tietää asiakasymmärryksen ja brändin rakentamisen merkityksen osana yrityksen maineen kehittämistä. - ymmärtää tutkimuksen rooli osana markkinointiviestinnän suunnittelutyötä.
- tunnistaa markkinointiviestinnän suunnittelun vaiheet.
- tuntee markkinointiviestinnän muodot perustasolla.
- osallistuu suunitteluun ja toteutukseen osana tiimiä.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija
- osaa rakentaa erottuvaa brändiä ja kehittää asiakasyrityksen mainetta markkinointiviestinnän suunnittelun avulla.
- hyödyntää tutkimustuloksia luovan suunnittelun perustana.
- hyödyntää erilaisia ideointimenetelmiä suunnittelun eri vaiheissa.
- hakee eri markkinointiviestinnän muodoista luovia näkökulmia kohderyhmän tarpeet huomioiden
- tuntee markkinointitoimenpiteiden seurantaan liittyvät periaatteet
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija
- kehittää asiakasyrityksen mainetta oivaltavan markkinointiviestinnän suunnittelun avulla brändstrategia huomioiden
- hyödyntää tutkimustuloksia markkinointiviestinnän suunnittelussa ammattimaisesti.
- hallitsee luovan suunnittelun vaiheet ja osaa hyödyntää luovia ideointimenetelmiä tavoitteellisesti.
- osaa valita markkinointiviestinnän muodoista luovia näkökulmia kohderyhmien ajattelua ja toimintaa ohjaavalla tavalla.
- osaa arvioida markkinointitoimenpiteiden onnistumista erilaisilla mittareilla ja työkaluilla.
Lisätiedot
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.