Valitse opetussuunnitelma opintojen aloituslukuvuoden ja mahdollisen suuntautumisen mukaan.
Interaktiivista lähiopetusta sekä itsenäistä opiskelua ja tehtävänratkaisua.
• Paanetoja, Jaana. 2014 (tai uudempi). Työoikeus tutuksi. Helsinki.
tai
Paanetoja, Jaana. 2019. Työoikeus tutuksi - käsikirja. Helsinki.
• Kurssiin liittyvä lainsäädäntö.
• Kurssimateriaali Moodlessa.
Sari Korhonen
Kaikki kurssilla käsiteltävät oikeustapaukset ja esimerkit liittyvät työelämään.
Pasilan toimipiste
Tentti kurssin lopussa. Uusintatentit ovat Examissa.
Suomi
Kansainvälisen työsuhteen ehtojen käsitteleminen.
15.01.2024 - 15.03.2024
1. Oikeustapaustehtävä
2. Työoikeuden ajankohtaisia aihealueita syventävä tehtävä
3. Kertaustehtävä
Lähiopetustunnit torstaisin 10.00-12.45
Arviointiasteikko 0-5 tai hyväksytty/hylätty.
Etätehtävistä myös verbaalista palautetta.
15 - 45
1. Etätehtävä: 10%
2. Etätehtävä: 20%
3. Osallistumisaktiivisuus (ml. 3. Etätehtävän suorittaminen): 20%
4. Tentti: 50 %
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
H-5
Tradenomi
Interaktiivista lähiopetusta, itsenäistä opiskelua ja tehtävänratkaisua.
Koska toteutuksella ei ole tenttiä, oheinen kirjallisuusluettelo on ohjaava, voit valita minkä tahansa työoikeuden perusteoksen. Tietysti kannattaa aina valita tuorein painos, mutta vanhemmassakin on perusasiat (lähinnä työsopimuslaki) oikein.
• Paanetoja, Jaana: Työoikeus tutuksi: käsikirja, Edita 2023. Kirja on saatavissa myös e-kirjana.
• Bruun, N. 2022. Työoikeuden perusteet. 3. uudistettu painos. Alma Talent. Helsinki. Kirja on saatavissa myös e-kirjana.
• Hyttinen, Mikko, Korte, Atte: Työoikeuden perusteet, oppikirja, 2022. Kirja on saatavissa myös e-kirjana.
• Saarinen, Mauri: Työsuhteen pelisäännöt. Talentum 2015. Kirja on saatavissa myös e-kirjana.
• Tunti- ja verkkotyöskentelyn materiaali sekä muu opettajan ilmoittama ja jakama materiaali.
• Kurssiin liittyvä lainsäädäntö.
Keskeinen lainsäädäntö:
• työsopimuslaki 55/2001
• työehtosopimuslaki 436/1946
• työturvallisuuslaki 738/2002
• laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 609/1986
• yhdenvertaisuuslaki 21/2004
• laki yksityisyyden suojasta työelämässä 759/2004
• työaikalaki 872/2019
• vuosilomalaki 162/2005
• laki nuorista työntekijöistä 998/1993
Juuli Venkula
Kaikki kurssilla käsiteltävät oikeustapaukset ja esimerkit liittyvät työelämään.
Pasilan toimipiste
Toteutuksella ei ole tenttiä, vaan se suoritetaan oppimistehtävillä.
Suomi
Kansainvälisen työoikeuden ja EU:n vaikutus Suomen työoikeuteen.
21.08.2023 - 13.10.2023
Oppimistehtävät, jotka palautetaan erillisen aikataulun mukaisesti. Oppimistehtäviä on neljä, joista kolme ensimmäistä arvioidaan asteikolla 1-5. Viimeinen tehtävä (moodle-tehtävä) arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Myöhässä palautetun oppimistehtävän maksimiarvosana on 2, ja sen jälkeen, kun palaute on annettu, tehtävää ei enää voi palauttaa. Tehtäviä ei voi uusia, eikä arvosanoja korottaa. Opintojakson läpäistäkseen kaikki tehtävät tulee olla palautettuna ajoissa. Arvosana määräytyy seuraavin painotuksin: Tehtävä 1: 20 %, tehtävä 2: 40 %, tehtävä 3: 40 %, tehtävä 4: hyv/hyl.
Tehtävä 1. Työehtosopimukseen perehtyminen.
Palautus su 3.9.2023 klo 23:59 mennessä.
Tehtävä 2. Työoikeudellinen tapaus ja vertaispalaute.
Palautus su 17.9.2023 klo 23:59 mennessä. Vertaispalaute su 24.9.2023 klo 23.59 mennessä.
Tehtävä 3. Tapaus työsuhteen irtisanomisesta.
Palautus su 1.10.2023 klo 23:59 mennessä.
Tehtävä 4. Moodle tehtävä.
Palautus pe 13.10.2023 klo 23:59 mennessä.
12.06.2023 - 18.08.2023
Lähiopetus maanantaisin ajanjaksolla 21.8.2023-13.10.2023 klo 8.30-10.45 luokkahuoneessa 1004 Pasilassa 1. kerroksessa.
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä edellyttää opiskelijalta keskimäärin 135 tunnin työpanosta. Varaathan tämän ajan kalenteriisi!
-
Arviointiasteikko 0-5 tai hyväksytty/hylätty.
Etätehtävistä myös verbaalista palautetta.
15 - 45
Oppimistehtäviä on neljä, joista kolme ensimmäistä arvioidaan asteikolla 1-5. Viimeinen tehtävä (Moodle-tehtävä) arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Oppimistehtävien tarkemmat aikataulut ja ohjeet ovat Moodlessa.
Arvosana määräytyy seuraavin painotuksin:
Tehtävä 1: 40 %
Tehtävä 2: 40 %
Tehtävä 3: 20 %
Tehtävä 4: hyv/hyl.
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
5 op
H-5
Tradenomi
Hai Guo
Pasilan toimipiste
Englanti
21.08.2023 - 15.12.2023
12.06.2023 - 18.08.2023
15 - 40
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma, SEBBA Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
H-5
Tradenomi ENG
• Lähiopetusta: mukaanlukien tiimitehtävään liittyvät lähiopetustapaamiset, vierailevat luennoitsijat, työpajat, konsultaatiot ja loppuesitykset
• Verkko-opetus: työpajat, tiimikonsultaatiot ja tehtävien esitykset (kts. Aikataulu)
• Itsenäinen opiskelu: tiimitehtävään liittyvä tiedon kerääminen, analysointi ja raportointi sekä lopullisen raportin ja esityksen valmistelu
• Bratton and Gold, 2007. Human Resource Management, Theory and Practice
• A Guide to the Project Management Body of Knowledge: Fourth Edition (PMBOK Guide). Project Management Institute. 2008
• Armstrong, M. 2014, 13th ed. (or older). Armstrong's handbook of human resource management practice / Michael Armstrong and Stephen
Taylor. London: Kogan Page.
• Boxall, P. & Purcell, J. 2011, 3rd ed. (or older). Strategy and human resource management. Basingstoke, Palgrave Macmillan
• Otala, L., 2008 WSOY. Osaamispääoman johtamisesta kilpailuetua.
• Projekti- ja HRM kirjallisuus, tapaamisia tukeva materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali, esim. artikkelit Moodlessa.
Heikki Pitkänen
Kurssin tiimitehtävät liittyvät paikallisiin yrityksiin; HRM projekti pyritään toteuttamaan yritykselle/organisaatiolle.
Pasilan toimipiste
Ei tenttiä.
Suomi
Kurssilla käsitellään kansainvälisen toimintaympäristön mukaisia HRM-käytäntöjä; opetusmateriaali on myös englanninkielistä.
21.08.2023 - 22.12.2023
Tiimitehtävä: yritykselle/organisaatiolle toteutettava kehittämis- tai tutkimusprojekti
• 4-5 opiskelijan tiimit
• tutkimus- tai kehitystyö
• haastattelut, kyselyt ja tapaamiset
• projektin kohderyhmänä mikro, keskisuuri tai iso organisaatio/yritys
Tiimityön tuotokset: Edistymisen raportointi konsultaatioissa, loppuesitys (esitystapa vapaa) ja loppuraportti (~10-15 s., doc-muodossa)
Loppuraporting palautus Moodlen keskustelufoorumin kautta.
12.06.2023 - 18.08.2023
Aikataulu täsmentyy ennen kurssin aloitusta elokuussa. Alustava aikataulu:
Viikko:
34 Kick-off, oppimistavoitteet, tehtävät, työskentelytavat ja tiimien muodostaminen (Pasila)
35 Työpaja 1, Learning café HRM-teemoista (Pasila)
36 Kenttätyön aloittaminen (kohdeorganisaation/yrityksen etsiminen alkaa (ei lähiopetusta)
37 Työpaja 2, Ensimmäisen/ensimmäisten projektisuunnitelmien esitykset ja
ja niiden yhteiskehittäminen (Pasila)
38 Työpaja 3, Projektisuunnitelmien esityksiä ja niiden yhteiskehittäminen (Pasila)
39 Työpaja 4, tiimityö tiimien valitsemista aiheista (Pasila)
40 Itsenäistä työskentelyä
41 Tiimikonsultaatiot I (Pasila/Teams)
42 Intensiiviviikko – ei opetusta
43 Laadullisista tutkimusmenetelmistä ja raportoinnista (Pasila)
44 Tiimikonsultaatiot II (Pasila/Teams)
45 Tiimikonsultaatiot III (Pasila/Teams)
46 Itsenäistä työskentelyä
47 Projektin tehtävien palautus Moodlen kautta
48 Loppuesitykset 1 (Pasila)
49 Loppuesitykset 2 (Pasila)
Vastaava Haaga-Helian tarjoama kurssi.
Tiimikohtainen konsultaatioissa ja kurssin päätteeksi.
15 - 45
• Osallistumisaste opetus- ja tiimitapaamisiin vähintään ~70 %
• Tiimitehtävä 100 %
• Poissaolot voivat alentaa lopullista arvosanaa
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
5 op
H-5
Tradenomi
VIRTUAL, mutta aloitusluento & pakolliset opiskelijawebinaarit ONLINE
Opintojaksolla painottuu itseohjautuvuus ja projektityö.
Oman oppimisen arviointi 1 tunti.
Materiaali löytyy Moodlesta
Nina Koivisto
Kaikki opintojakson tehtävät ovat työelämälähtöisiä
Pasilan toimipiste
Kurssilla ei ole tenttejä, osaaminen osoitetaan oppimistehtävin
Suomi
15.01.2024 - 17.05.2024
1. Blogi
2. Postaukset
3. Video
4. Webinaari
Aihe 1. ONLINE Yritysblogi
Aihe 2. SEO & CTA
Aihe 3. WordPress
Aihe 4. Kanavat (erityisesti LinkedIn)
Aihe 5. Canva
Aihe 6. Videokuvaus
Aihe 7. Videoediorit (AdobeRush sekä PP-video)
Aihe 8. Videoalustat (Youtube, Kaltura, Stream)
Aihe 9. Fasilitointi (Kahoot, AnswerGarden, Flinga, EasyPoll & Padlet)
Aihe 10. Zoom
Aihe 11. Lyyti
Aihe 12-14. ONLINE Hoastaus, moderointi, fasilitointi ja esittäminen
Aihe 15. Raportointi
Aihe 16. Palaute
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos haluat AHOToida, tutustu kurssin opintojaksokuvaukseen, toteutussuunnitelmaan ja tehtäviin sekä laadi itsellesi AHOTointisuunnitelma, jonka lähetät Nina Koivistolle sähköpostilla. AHOTointisuunnitelmassa esität, miten osoitat opintojakson eri osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen sekä pidät esitelmän muille opiskelijoille valitusta aiheesta.
15 - 60
Itsearviointi, vertaisarviointi & opettaja antaa arvosanan. Tehtävien painotettu keskiarvo asteikolla 1 - 5
25 % Postaukset
25 % Blogi + SEO-suunnitelma
25 % Video
25 % Loppuraportti webinaarista
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
5 op
H-5
Tradenomi
VIRTUAL, mutta aloitusluento & pakolliset opiskelijawebinaarit ONLINE
Opintojaksolla painottuu itseohjautuvuus ja projektityö.
Oman oppimisen arviointi 1 tunti.
Materiaali löytyy Moodlesta
Nina Koivisto
Kaikki opintojakson tehtävät ovat työelämälähtöisiä
Pasilan toimipiste
Kurssilla ei ole tenttejä, osaaminen osoitetaan oppimistehtävin
Suomi
21.08.2023 - 15.12.2023
1. Blogi
2. Postaukset
3. Video
4. Webinaari
12.06.2023 - 18.08.2023
Aihe 1. ONLINE Yritysblogi
Aihe 2. SEO & CTA
Aihe 3. WordPress
Aihe 4. Kanavat (erityisesti LinkedIn)
Aihe 5. Canva
Aihe 6. Videokuvaus
Aihe 7. Videoediorit (AdobeRush sekä PP-video)
Aihe 8. Videoalustat (Youtube, Kaltura, Stream)
Aihe 9. Fasilitointi (Kahoot, AnswerGarden, Flinga, EasyPoll & Padlet)
Aihe 10. Zoom
Aihe 11. Lyyti
Aihe 12-14. ONLINE Hoastaus, moderointi, fasilitointi ja esittäminen
Aihe 15. Raportointi
Aihe 16. Palaute
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos haluat AHOToida, tutustu kurssin opintojaksokuvaukseen, toteutussuunnitelmaan ja tehtäviin sekä laadi itsellesi AHOTointisuunnitelma, jonka lähetät Nina Koivistolle sähköpostilla. AHOTointisuunnitelmassa esität, miten osoitat opintojakson eri osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen sekä pidät esitelmän muille opiskelijoille valitusta aiheesta.
15 - 60
Itsearviointi, vertaisarviointi & opettaja antaa arvosanan. Tehtävien painotettu keskiarvo asteikolla 1 - 5
25 % Postaukset
25 % Blogi + SEO-suunnitelma
25 % Video
25 % Loppuraportti webinaarista
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
5 op
H-5
Tradenomi
Eeva Särkilahti
Pasilan toimipiste
Englanti
15.01.2024 - 17.05.2024
15 - 40
ASSI Johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma, LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma, SEBBA Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
H-5
Tradenomi ENG
Lähiopetusta kaksoistunti kerran viikossa koko lukukauden ajan.
Moodlessa oppimistehtävät
Itsenäinen opiskelu
Tentti 1,5 h
Lehtorin jakama opetusmateriaali ja kirjallisuus
The European Commission publications: How the EU Works, 12 Lessons on Europe
Ilpo Päiväläinen, Kristiina Åberg
Opintojaksolla tutustutaan mahdollisuuksien mukaan Euroopan unionin toimielimeen.
Pasilan toimipiste
Kirjallinen tentti viimeisellä lähiopetuskerralla ja kaksi uusintaa yleisinä tenttipäivinä
Suomi
Jotta opiskelija pystyisi viestimään tehokkaasti ja ammattimaisesti vaativissa kansainväliseen yhteistyöhön, globaaliin tiimityöhön ja asiantuntijayhteistyöhön liittyvissä tehtävissä hän harjaantuu erikoiskielen vaatimusten ja tyypillisten piirteiden tunnistamiseen ja käyttämiseen ja tutustuu Euroopan unionin instituutioiden toimintaan ja sen vaatimaan erikoiskieleen ja terminologiaan, lain ja hallinnon, politiikan sekä talouden kieleen.
15.01.2024 - 17.05.2024
1-2 palautettavaa kirjallista oppimistehtävää sekä yksi puhe. Näistä sovitaan opiskelijiden kanssa opintojakson alkaessa.
Tehtävien palautusaikataulusta sovitaan opintojakson alkaessa.
Mahdollisesta valinnaisesta suoritustavasta on sovittava ennen opintojakson alkua lehtorin kanssa. Myös ahotointisuunnitelma on opiskelijan esitettävä lehtorille, joka hyväksyy tai hylkää sen ennen opintojakson alkua.
15 - 45
Kirjallinen tentti (EU-terminologia, Legal English) 60%
Oppimistehtävät 40%
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
2 op
H-5
Tradenomi
Ilpo Päiväläinen, Kristiina Åberg
Pasilan toimipiste
Suomi
21.08.2023 - 15.12.2023
12.06.2023 - 18.08.2023
15 - 40
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
Tradenomi
Sisällöllisesti opintojakso on jaettu kahteen osaan:
1) Latinalaisen Amerikan talous ja yhteiskunta ja 2) Espanjankieliset sanomalehtitekstit. Opintojaksolla käsitellään Suomen, Espanjan ja Iberoamerikan välisiä suhteita eri viestintävälineiden avulla.
Opintojaksolla käsiteltävät asiat ovat
• Latinalaisen Amerikan ja Espanjan historia, yhteiskunta, talous ja nykyolot
• Latinalaisen Amerikan vapaakauppa-alueet: Nafta, Mercosur jne.
• Espanjankielisen sanomalehtitekstin erityispiirteet: tyyli, raportointi ja arvostelut
Vásquez, G. & Marínez Díaz, N. 2009. Historia de América Latina. SGEL. Madrid.
Masoliver, J. & Vidales, C. 2009. América Latina. Samfundslitteratur. Gylling.
Ángeles Albert, M. & Ardanaz, F. 2009. Hispanoamérica, ayer y hoy: historia y arte, demografía, economía, instituciones, tradiciones. SGEL. Madrid.
Espanjankieliset sanoma- ja aikakausilehdet: El País, El Mundo, La Vanguardia, Cambio16, El Clarín,? El Mercurio ja niiden digitaaliset verkkolehdet.
Opettaja toimittaa monta materiaalia omasta henkilökohtaisesta esityksestään.
Opiskelijoiden esitykset.
Pedro Beltrán Herrera
Pasilan toimipiste
Ilmoitetaan Moodlessa.
Suomi
Opetusryhmä on yleensä monikulttuurinen.
15.01.2024 - 17.05.2024
Kirjalliset kokeet 70 %
Jatkuva näyttö, suullinen esitelmä ja oppimistehtävät 30 %
Oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti ennen kirjallisia tenttejä.
Ilmoitetaan Moodlessa
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät TAI
b. Tentti ja oppimistehtävät
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
15 - 30
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1-3-5.
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
H-5
Tradenomi
Sisällöllisesti opintojakso on jaettu kahteen osaan:
1) Latinalaisen Amerikan talous ja yhteiskunta ja 2) Espanjankieliset sanomalehtitekstit. Opintojaksolla käsitellään Suomen, Espanjan ja Iberoamerikan välisiä suhteita eri viestintävälineiden avulla.
Opintojaksolla käsiteltävät asiat ovat
• Latinalaisen Amerikan ja Espanjan historia, yhteiskunta, talous ja nykyolot
• Latinalaisen Amerikan vapaakauppa-alueet: Nafta, Mercosur jne.
• Espanjankielisen sanomalehtitekstin erityispiirteet: tyyli, raportointi ja arvostelut
Vásquez, G. & Marínez Díaz, N. 2009. Historia de América Latina. SGEL. Madrid.
Masoliver, J. & Vidales, C. 2009. América Latina. Samfundslitteratur. Gylling.
Ángeles Albert, M. & Ardanaz, F. 2009. Hispanoamérica, ayer y hoy: historia y arte, demografía, economía, instituciones, tradiciones. SGEL. Madrid.
Espanjankieliset sanoma- ja aikakausilehdet: El País, El Mundo, La Vanguardia, Cambio16, El Clarín,? El Mercurio ja niiden digitaaliset verkkolehdet.
Opettaja toimittaa monta materiaalia omasta henkilökohtaisesta esityksestään.
Opiskelijoiden esitykset.
Pedro Beltrán Herrera
Pasilan toimipiste
Ilmoitetaan Moodlessa.
Suomi
Opetusryhmä on yleensä monikulttuurinen.
21.08.2023 - 22.12.2023
Kirjalliset kokeet 70 %
Jatkuva näyttö, suullinen esitelmä ja oppimistehtävät 30 %
Oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti ennen kirjallisia tenttejä.
12.06.2023 - 18.08.2023
Ilmoitetaan Moodlessa
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät TAI
b. Tentti ja oppimistehtävät
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
15 - 40
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1-3-5.
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
H-5
Tradenomi
Projektityöskentely
Tiimitapaamiset ja itsenäinen työskentely
Projektia tukeva konsultaatio ohjaajien ja/tai toimeksiantajien kanssa.
Työpajat ja mahdolliset tukiluennot ja vierailut
Briiffin materiaalit (tausta-aineistot ja toimeksiannot)
Moodle ja luentomateriaalit
Mia-Maria Salmi, Heta-Liisa Malkavaara
Kurssi toteutetaan aitona työelämäprojektina.
Pasilan toimipiste
Suomi
21.08.2023 - 22.12.2023
Projektityö toimeksiantajalle
12.06.2023 - 18.08.2023
Kurssin voi korvata suorittamalla vastaavan sisältöisen ja laajuisen kurssin Haaga-Heliassa tai muussa korkeakoulussa.
15 - 45
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
5 op
2 op
H-5
Tradenomi
Jakso 3:
ma 12.15 – 13.45 luokka 4009
to 10.00 – 11.30 luokka 4009
Jakso 4:
ma 16.00 – 17.30 luokka 4009
ke 15.00 – 16.30 luokka 4009
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kulttuurieroja ja osaa suhtautua niihin
• osaa kertoa Suomesta ranskaksi
• ymmärtää paremmin ranskan yhteiskuntaa ja sen toimintaa
• osaa löytää tietoa
• on omaksunut liiketoiminnan ranskankieliset käsitteet ja termiston.
• Opettajan ilmoittama ja jakama materiaali.
• Web-sivustot
Catherine Metivier
Opintojaksolla opittua tietoa voi käyttää hyväksi yrityksissä, joilla on yhteyksiä ranskankielisiin maihin
Pasilan toimipiste
A. Suullinen esitys lukukauden aikana
B. Kirjallinen koe: ma 16.05 klo 16.00 - 18.00
Suomi
Opintojaksolla opittua tietoa voi käyttää hyväksi yrityksissä, joilla on yhteyksiä ranskankielisiin maihin.
15.01.2024 - 17.05.2024
Opintojaksolla käsiteltävät asiat ovat
• Ranska-tietous
• Suomi-tietous: opiskelijat pitävät esitelmän valitsemastaan Suomi-aiheesta.
• Ranskankieliset mediavälineet: lehdet, television, radio ja internet
• Tiedon hankinta
• Kuullun ja luetun syvä ymmärtäminen
Tarkempaa tietoa Moodlessa
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät oppimistehtävät ja tentit TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen TAI
c. Tentti ja oppimistehtävä(t)
15 - 40
Ranska-tietous tentti 100 %
Esitelmä hyväksytty.
Aktiivinen osallistuminen: kaikki harjoitustyöt on tehty ja palautettu
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
H-5
Tradenomi
Jaksot 1 ja 2:
Ke 14.00 – 16.30 luokka 4207
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kulttuurieroja ja osaa suhtautua niihin
• osaa kertoa Suomesta ranskaksi
• ymmärtää paremmin ranskan yhteiskuntaa ja sen toimintaa
• osaa löytää tietoa
• on omaksunut liiketoiminnan ranskankieliset käsitteet ja termiston.
• Opettajan ilmoittama ja jakama materiaali.
• Web-sivustot
Catherine Metivier
Opintojaksolla opittua tietoa voi käyttää hyväksi yrityksissä, joilla on yhteyksiä ranskankielisiin maihin
Pasilan toimipiste
A. Suullinen esitys lukukauden aikana
B. Kirjallinen koe: ke 7.12 klo 14.00 - 16.00
Suomi
Opintojaksolla opittua tietoa voi käyttää hyväksi yrityksissä, joilla on yhteyksiä ranskankielisiin maihin.
21.08.2023 - 22.12.2023
Opintojaksolla käsiteltävät asiat ovat
• Ranska-tietous
• Suomi-tietous: opiskelijat pitävät esitelmän valitsemastaan Suomi-aiheesta.
• Ranskankieliset mediavälineet: lehdet, television, radio ja internet
• Tiedon hankinta
• Kuullun ja luetun syvä ymmärtäminen
12.06.2023 - 18.08.2023
Tarkempaa tietoa Moodlessa
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät oppimistehtävät ja tentit TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen TAI
c. Tentti ja oppimistehtävä(t)
15 - 40
Ranska-tietous tentti 100 %
Esitelmä hyväksytty.
Aktiivinen osallistuminen: kaikki harjoitustyöt on tehty ja palautettu
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
H-5
Tradenomi
Riitta Forsnabba
Pasilan toimipiste
Suomi
15.01.2024 - 17.05.2024
15 - 40
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
5 op
H-5
Tradenomi
Kurssilla käytetään mm. seuraavia oppimismenetelmiä
- tutkivat ja kehittävä oppiminen
- itsenäinen opiskelu ja ryhmätyö
- blended learning: lähiopetus Pasilan kampusella ja verkko-opetus
- yritys- ja muut vierailut mahdollisuuksien mukaan
- oman oppimisen arviointi
Kaikki oppimateriaali löytyy Moodlesta.
Autenttista verkkomateriaalia.
Tekstit ja harjoitukset.
Riitta Forsnabba
Yritysvierailut ja vierailulennoitsijat mahdollisuuksien mukaan.
Oman alan autenttinen materiaali.
Ajankohtaiset oman alan teemat liike-elämästä.
Pasilan toimipiste
lopputentti 13.12 klo 14 - 15
uusintatentti tammikuussa 2023 ja maaliskuussa 2023
Suomi
Kurssin aikana peredytään Ruotsin liiketoimintaympäristöön, mikä tuo kansainvälisyysaspektin.
Opiskelija tutustuu ruotsalaisiin yrityksiin, organisaatioihin ja mahdollisuuksien mukaan vierailee yrityksissä.
Suomen ja Ruotsin eroja liiektoiminnassa ja liike-elämän kulttuurissa tuodaan esiin.
21.08.2023 - 22.12.2023
1. Rekryteringsvideo. Individuellt, 15%, 1–5
DL 7-10, videons längd max. 2 minuter.
2. Mötessimulation. Grupparbete, 15%, 1–5
DL. 1.11, högst 10 minuter, lämnas in som video (lämna in en fungerande länk på Moodle)
(3-4 studenter/grupp)
3 Branschstudie, Grupparbete, 20%, 1–5
DL 20/4, Max 8 dior; presenteras på lektionen xx, 3-4 studerande/grupp, max 10 min per grupp
4 Moodleuppgifter, individuellt, godkänt/icke-godkänt
obligatoriska – se Moodle, lämnas in senast 7.12
5 Tentamen, Individuellt, 50%, 1–5,
13.12. på Böle campus, klassrum 2205
12.06.2023 - 18.08.2023
Alustava aikataulu
Oppitunnit Pasilassa ja Zoomissa seruaavasti- Huom! ajankohdat saattavat muuttua hieman vierailuiden aikataulutuksesta johtuen -aikataulu tarkastetaan kurssin alussa 23.8.
Tunnit tiistaisin klo 14 - 16.45
Ruotsinkielinen liiketoimintaympäristö
Period 1
23.8. Kursstart. Kursintroduktion. Presentera dig själv (campus)
30.8. Företagets verksamhet – företag i Norden
6.9. Företagets verksamhet, Produktpresentation. (campus)
13.9. Finska företag i Norden
20.9. Nordiska affärskulturer – besök/campus
27.9. Rekrytering
4.10 Rekrytering (campus)
11.10 Möten – process, dokument, fraser och termer
Period 2
25.10 Möten (campus)
1.11 Möten – gör och filma mötesuppgiften, lämna in 1.11. - grupparbete på egen hand
8.11 Det nordiska sättet att jobba, leda, göra affärer etc.
15.11 Pressmeddelanden, Ekonomiska texter
23.11 Sverigekontakt - online webinarium
29.11 Branschstudie: Presentationer (Zoom)
6.12 självständighetsdagen, inga timmar
13.12 sluttentamen, campus klassrum PA2205
Opinnollistaminen/Work and Study.Opiskelija osoittaa työssä opitun osaamisen näytöllä keskustelutaan opinto-ohjaajan ja näyttöjä vastaanottavan lehtorin Marketta Keisun kanssa.
Aiemmin opitun tunnistaminen, näyttö: Opiskelija osoittaa osaamisen kurssin sisältöalueella näyttökokeessa. Lisätietoa opinto-ohjaajalta tai näyttöjen vastuuopettajalta (Marketta Keisu).
15 - 40
Jatkuva näyttö oppitunneilla kampuksella ja verkossa.
Kurssitehtävien suorittaminen hyväksytyksti.
Moodle tehtävien suorittaminen 50% läpäisyllä.
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia yrityksen ja organisaation hallintoon, ulkoiseen ja sisäiseen viestintään liittyviä viestejä. Osaa yksinkertaisesti keskustella talousalan julkaisuista, edustaa ja markkinoida omaa yritystään ja organisaatiotaan sekä osallistua kokoukseen. Osaa laatia yksinkertaisia kokousdokumentteja. Osaa perusteet talousalan sanastosta ja fraseologiasta ja pystyy laatimaan lyhyitä raportteja oman toimialansa tilanteesta ja ajankohtaisista asioista. Osaa toimia auttavasti rekrytointitilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Osaa referoida talousuutisia sekä laatia yrityksen ja organisaation hallintoon, ulkoiseen ja sisäiseen viestintään sekä rekrytointiin liittyviä viestejä. Osaa keskustella talousalan julkaisuista, edustaa ja markkinoida omaa yritystään ja organisaatiotaan sekä osallistua kokoukseen erilaisissa rooleissa. Osaa laatia kokousdokumentteja. Osaa perusteet talousalan sanastosta ja fraseologiasta ja pystyy laatimaan erilaisia raportteja oman toimialansa tilanteesta ja ajankohtaisista asioista. Osaa toimia myös suullisissa rekrytointitilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Osaa sujuvasti referoida (suullisesti ja kirjallisesti) talousuutisia sekä laatia yrityksen ja organisaation hallintoon, ulkoiseen ja sisäiseen viestintään sekä rekrytointiin liittyviä viestejä. Osaa sujuvasti keskustella talousalan julkaisuista, edustaa ja markkinoida omaa yritystään, organisaatiotaan ja työtehtäväänsä sekä osallistua kokoukseen erilaisissa rooleissa. Osaa laatia kokousdokumentteja. Osaa talousalan sanaston ja fraseologian ja pystyy laatimaan erilaisia raportteja oman toimialansa tilanteesta ja ajankohtaisista tapahtumista. Osaa toimia sujuvasti rekrytointitilanteissa.
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
5 op
H-5
Tradenomi
Tesi Binder
Pasilan toimipiste
Suomi
15.01.2024 - 17.05.2024
15 - 40
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
H-5
Tradenomi
Tesi Binder
Pasilan toimipiste
Suomi
21.08.2023 - 15.12.2023
12.06.2023 - 18.08.2023
15 - 30
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
2 op
H-5
Tradenomi
Opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät (learning by doing/co-creation tunneilla opettajan fasilitoimana) TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson oppimistavoitteisiin, sisältöihin ja kirjallisuuteen.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2010. (tai uudempi) Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro. Helsinki JA
Hämäläinen, V., Maula, H., Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. Alma Talent TAI
Kärnä, E. (toim.). 2012. Tehoa ja iloa strategiatyöhön. HAAGA-HELIAn julkaisusarja / Kehittämisraportteja 2/2012 JA
Clegg ym. 2017 (tai vanhempi): Strategy – Theory and Practice. Sage TAI
Johnson, Whittington & Scholes 2011 (tai uudempi): Exploring strategy: Text and Cases. Pearson TAI
Whittington, R. 2019. Opening strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today. Oxford Scholarship Online: April 2019
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali
Eija Kärnä, Heikki Pitkänen
Opintojakson harjoitustehtäviä tehdään yhteistyössä yritysten kanssa.
Pasilan toimipiste
Ei kirjallista tenttiä. Suullisia, yhteisöllisiä näyttöjä opintojakson aikana. Nämä ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa kirjallisilla näytöillä tai uusittavissa seuraavilla toteutuskerroilla.
Suomi
Suurin osa harjoitus- tai case -yrityksistä toimivat kansainvälisessä ympäristössä.
18.03.2024 - 22.03.2024
1. Ennakkotehtävä: Kehittämisen menetelmät ja strategiatyö (10 -20 %):
a. Kehittämistyön menetelmiin tutustuminen kurssikirjan avulla, eniten itseä kiinnostavan lähestymistavan/näkökulman/menetelmän valinta, valinnan perustelu muihin lähestymistapoihin vertaillen sekä sovellusmahdollisuuden kuvaaminen. Valinnat, perustelut ja reflektiot kootaan tiiviisti (1-2 X A4 tai esim. taulukkoon) ja tuodaan aloitustunnille.
b. Kurssikirjallisuuden avulla käsitteiden "strategia", "strateginen johtaminen" ja "strategiatyö" selvittäminen.
Tuntitehtäviä:
2. Kehittämistehtävä (10 %): Tutkitaan ja kehitetään yritystoimintaa tai työkäytäntöjä valitussa organisaatiossa. Kehittämistyössä hyödynnetään kurssilla opittuja kehittämismenetelmiä. (10 %)
3. Workshopit (40 – 50 %)
Tunneilla käytetään työelämän toiminnallisia oppimisen ja kehittämisen menetelmiä. Workshopit edellyttävät valmistautumista. Workshopit ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa virtuaalisella keskustelulla ja/tai erikseen sovittavalla raportilla, videolla tai muulla tuotoksella.
4. Soveltava tehtävä (10 %)
Yrityskeissin pohdinta kirjallisuuteen peilaten.
5. Näyttökoe (10 %): Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisu random -ryhmissä ja vertaisarviointi
6. Oman roolin ja oppimisen/osaamisen pohdinta yksilönä tai pienryhmänä (10 – 20 %)
Yhteisölliset tapaamiset lukujärjestyksen mukaisesti virtuaalisesti.
a. osallistuva suoritus
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson osaamistavoitteisiin, sisältöihin ja kirjallisuuteen.
Toiminnalliset, yhteisölliset menetelmät, joustavuus ja kirjallisuuden hyödyntäminen on koettu positiivisina. Tehtävissä onnistuminen edellyttää niihin valmistautumista. Intensiivikurssin tiiviimpi tahti on koettu sekä antoisana että vaativana. Normaalitoteutuksella on enemmän aikaa lukea kirjallisuutta, mutta vaatii suunnitelmallisempaa/ sitoutuneempaa otetta.
15 - 60
Painoarviot prosentteina tehtävien yhteydessä.
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
5 op
H-5
Tradenomi
Online
Eija Kärnä
Kurssikirjallisuuteen liittyy ennakkotehtävä, josta informoidaan ilmoittautuneita.
- Ojasalo, Moilanen & Ritalahti. Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
- Clegg ym. 2017. Strategy – Theory and Practice. Sage tai
- Johnson, Whittington & Scholes 2019. Exploring strategy: Text and Cases. Pearson tai
- Whittington, R. 2019. Opening strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today Oxford Scholarship Online ja
- Hämäläinen, Maula & Suominen: Digiajan strategiatyö, Alma Talent tai
- Kilpinen, P. 2022. Inhimillinen strategia. AlmaTalent
- Sutinen & Haapakorva 2021. Pelastetaan strategia. AlmaTalent.
Eija Kärnä, Heikki Pitkänen
Tehtävät ovat käytännönläheisiä, keissit yrityksistä tai yritystoimintaa simuloivia. Mahdollisesti vierailija työelämästä.
Pasilan toimipiste
Suullisia, yhteisöllisiä, virtuaalisia näyttöjä. Uusittavissa seuraavien toteutusten yhteydessä tai kirjallisesti.
Suomi
Case -yritykset ovat usein kansainvälisiä
16.10.2023 - 20.10.2023
1. Kehittämistyön menetelmiin tutustuminen ja vertailu (Ennakkotehtävä 1) (10 %):
- Valitse itseäsi kiinnostava kehittämisen lähestymistapa ja sen kannalta sopiva menetelmä ja
- mieti, millaiseen kehittämiseen nämä soveltuisivat.
- Vertaile valitsemaasi lähestymistapaa ja menetelmää johonkin toiseen ja mieti,
- millaisia yhteneväisyyksiä, etuja ja haasteita niihin liittyy.
- Kuinka niitä voisi hyödyntää niin, että ne tukisivat toisiaan parhaiden ratkaisujen löytämiseksi?
- Kokoa ajatuksesi vapaamuotoiseen taulukkoon tai ajatuskarttaan ja palauta Moodleen.
2. Strategiatyö ja strateginen johtaminen käsitteet ja käytäntö (Ennakkotehtävä 2) (10 %)
Selvitä kansainvälisen ja kotimaisen kurssikirjallisuuden (ks. edellä) avulla,
- mitä käsitteillä strateginen johtaminen ja strategiatyö tarkoitetaan,
- miten nämä asiat näkyvät käytännössä erilaisissa yrityksissä tai työntekijöiden arjessa.
- millaisia strategisen johtamisen koulukuntia tai suuntauksia on tai on ollut, ja
- kuinka ne näkyvät työntekijöille tai ovat näkyneet itsellesi tutuissa organisaatioissa.
Tuotoksena omat, vapaamuotoiset muistiinpanot, mindmapit, taulukot tmv. jotka palautetaan Moodlen foorumiin (max. 5 sivua). Kirjallisuuslistalta löydät vaihtoehtoja; kirjoista on tärkeämpi saada kokonaiskuvaa, kuin ymmärtää yksityiskohtia.
3. Omat oppimistavoitteet kurssin oppimistavoitteisiin peilaten videona. Flip -video kurssin Teamsissa/Moodlessa. (Ennakkotehtävä 3) (Hyväksytty/Hylätty)
4. Workshopit/webinaarit/yhteiset sessiot/tunnit (50-60 %)
Tunneilla käytetään työelämän toiminnallisia oppimisen ja kehittämisen menetelmiä. Workshopit edellyttävät valmistautumista ja dokumentointia Moodlessa. Workshopit ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa Moodle-esityksiä kommentoimalla, raportilla, videolla tai muulla sovittavalla tuotoksella.
5. Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisutilanne (10 %):
Liiketoimintaa tai työtä kehittävä ratkaisu tuotetaan yhteisöllisesti ja esitellään kuvitteelliselle johtoryhmälle, random -ryhmissä ja vertaisarviointi. Kurssimateriaalia ja kirjallisuutta saa hyödyntää suorituksessa. (Kirjallisesta tai videosuorituksesta voidaan sopia esim. sairastapauksissa)
6. Kehittämistehtävä (10 %): Opiskelijoiden omat keissit. Kurssin kehittämistehtävänä on suunnitella valitulle kohdeyritykselle/organisaatiolle pienimuotoinen strategiatyöhön liittyvä kehittämishanke hyödyntäen kurssin oppeja ja sisältöjä. Vaihtoehtoisesti voidaan analysoida ja raportoida jokin organisaatiossa aiemmin toteutettu kehittämishanke. Kohdeorganisaatio voi olla itselle tuttu yritys tai muu organisaatio, esim. 3. sektorin toimija, harrastuksiin liittyvä organisaatio tmv.
7. Oman strategisen roolin ja oppimisen/osaamisen pohdinta yksilönä tai pienryhmänä (10 – 20 %)
Oppimista ja omaa mahdollista strategista roolia työelämässä reflektoidaan teemoittain/kurssiaiheittain ja kootaan itselle tärkeimmät oppimiset esim. SWOT-analyysiksi tai miellekartaksi. Kirjallisuudesta nostetaan esiin itselle merkityksellisimpiä asioita, lainataan tai muotoillaan itselle sopiva kehittämistyön ’motto’. Arvioidaan opitun soveltamismahdollisuuksia työelämässä. Kukin opiskelija antaa itselleen arvosanan vertaillen osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin (ks. kurssikuvaus). Kirjallisena, max 3-4 sivua tai videona, max 10 min.
12.06.2023 - 13.10.2023
Ma ap E + H Kurssin toimintatavat, tehtävät ja tutustuminen.
E Kehittämisen merkitys ja menetelmät yritystoiminnassa. 1.ennakkotehtävän purku.
Ma ip H Strateginen johtaminen, 2. ennakkotehtävän purku
Strategiakeissit alkuun.
Ti ap H Strategisen johtamisen klassiset teoriat ja uudemmat ismit
Learning cafe – teemat ja ryhmät, Strategiakeissit purku
Ti ip E Tietotyöntekijä ja strategiatyö, strategian toteuttaminen ja sen kehittäminen.
Organisaation jäsenten roolit strategiatyössä
Ke ap H Strategiaprosessi ja strategisen johtamisen työkalut
Kehittämistehtävien ohjeistus
Ke ip E Yhteisöllisiä strategiatyön työskentelytapoja, fasilitointi, coaching
Strategiaviestintä
To ap H Strategisen johtamisen uudemmat tuulet – Learning café
Kehittämistehtävien ideointi
To ip E Monikulttuurinen strategiatyö
Strategian toteuttamisen ja -viestinnän harjoituksia
Pe ap E Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisutilanne
Pe ip H Kehittämistehtävien esitykset
Oman strategisen roolin ja oppimisen reflektio
1. Intensiivitoteutus
2. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti TAI
3. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti
Vaihtoehdoissa 2 ja 3 opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle kurssikuvauksen oppimistavoitteisiin ja sisältöihin peilaten.
15 - 60
Arviointitavat:
Keskusteleva yhteis-, vertais- ja itsearviointi koko oppimisprosessin ajan. Opettajien arvioinnin suuntaa antavat painotukset lopullisesta kurssiarvioinnista prosentteina tehtävien kohdalla.
Arvioinnissa on oleellista opiskelijan kyky yhdistää osaamista, alan luotettavaa kirjallisuutta ja käytäntöä kehitysorientoituneesti.
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
H-5
Tradenomi
Eeva Särkilahti
Pasilan toimipiste
Suomi
21.08.2023 - 22.12.2023
12.06.2023 - 18.08.2023
15 - 45
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
5 op
H-5
Tradenomi
Varpu Jaskara
Pasilan toimipiste
Suomi
03.01.2024 - 10.05.2024
1 - 80
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
Tradenomi
Catherine Metivier
Pasilan toimipiste
Suomi
03.01.2024 - 10.05.2024
1 - 40
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
Tradenomi
Catherine Metivier
Pasilan toimipiste
Suomi
21.08.2023 - 22.12.2023
12.06.2023 - 18.08.2023
1 - 40
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
Tradenomi
Opiskelija suorittaa työharjoittelun (100 työpäivää) yhtäjaksoisesti joko yrityksessä tai organisaatiossa, jossa on järjestetty työnantajan ohjaus.
Oppilaitoksen työharjoitteluohjaaja on tavattavissa harjoittelun ajan tarpeen mukaan.
Riitta Yli-Tainio
Varpu Jaskara
Työharjoittelu suoritetaan ohjaajan hyväksymässä työpaikassa.
Pasilan toimipiste
Suomi
21.08.2023 - 22.12.2023
Suullinen tai kirjallinen raportti työharjoittelusta.
05.04.2023 - 29.09.2023
Opintojaksolla noudatetaan aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamismenettelyä (AHOT) erikseen annettavan ohjeen mukaan. Opiskelija näyttää aiemmin hankittua osaamistaan työtodistuksella ja raportilla, jossa on oman ammatillisen tavoitteiden pohdintaa. Näytöstä sovitaan työharjoittelukoordinaattorin kanssa.?
1 - 60
Opintojakso arvioidaan arvosanalla hyväksytty/hylätty. Opintojakson laajuus on 30 opintopistettä.
Arviointi perustuu opiskelijan työharjoittelun raportointiin. Raportoinnin keskeisenä sisältönä on opiskelijan oman oppimisprosessin reflektointi sekä koulutusohjelmassa että työharjoittelussa opitut taidot.
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
Tradenomi
Period 3
Lähiopetus: 18 h (3 h / vko)
Kirjallinen koe: 3 h (periodin lopussa)
Itseohjautuvaa opiskelua, viikkotehtäviä sekä kokeeseen valmistautumista: 32 h
Oman oppimisen arviointi: 1 h
Yht. 54 h
Opintojaksolla käytetään paljon tutkivaa ja kehittävää opetustapaa.
Period 4
Lähiopetus: 18 h (3 h / vko)
Suullinen koe: 0.5 h (periodin lopussa)
Itseohjautuvaa opiskelua, viikkotehtäviä sekä kokeeseen valmistautumista: 34 h
Oman oppimisen arviointi: 1 h
Yht. 53,5 h
Period 3
Salenius, P. 2016. Venäjänkielinen sopimus -materiaali Moodlessa.
Opettajan jakama lisämateriaali.
Period 4
Tuntityöskentelyn materiaali Moodlesta sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali.
Inara Shakirova
Käytetään autenttisia esimerkkejä työelämästä sekä kuullaan työelämän edustajan kokemuksia.
Yrityksissä vierailu sekä haastattelu
Pasilan toimipiste
Kirjallinen koe X.
Kokeessa on mahdollista käyttää sanakirjaa. Ei verkkosanakirjaa.
Suullinen koe ke. 13.5.2020, 8:00-10:30, lk. 6043.
Kokeessa on mahdollista käyttää suomenkielisiä muistiinpanoja.
Uusintatentit HH:n uusintakoeaikataulun mukaisesti.
Suomi
Opetusryhmä on monikulttuurinen.
15.01.2024 - 17.05.2024
Sopimussanastoon tms. liittyvä parityö.
CV:n laatiminen, työnhakutilanne, organisaation esittely, toimenkuvan esittely, Suomen elinkeinoelämä, Suomen ja Venäjän välinen kauppa, venäläisen ja suomalaisen liiketoimintakulttuurin vertailu
????????? ?????????, ?????????????? ?????????
?????????? ???????
??????? ?????????, ?????????? ? ????????, ?????????????? ????????? ?????????? ???????
???? ? ???? ????????, ????, ????????????? ????????? ?????????? ???????
??????? ???????, ????????????? ????????? ?????????? ???????
???????? ? ??????????, ????????????? ????????? ?????????? ???????
???????????? ???????, ????-?????, ???????? ? ?????? ???????
???????
Itsenäinen opiskelu ja osallistuminen tenttiin.
Loppuosa
a. Lähiopetus, oppimistehtävät ja suullinen koe TAI
b. Oppimistehtävät ja suullinen koe ja essayportfolio
15 - 40
kirjallinen koe 90 %,
parityö 10%
Loppuosa
Suullinen loppukoe 50 p. Oppimistehtävät 20 p.
Aktiivinen tuntityöskentely 30 p.
Max. 100 p.
Venäjänkielinen sopimusteksti käsittää 50 % ja Asiantuntijan toimenkuva Venäjän kaupan parissa 50% opintojakson loppuarvosanasta. Molempien osien tulee olla hyväksytysti suoritetut.
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
H-5
Tradenomi
Period 1
Verkko-opetus: 21 h (3 h / vko)
Kirjallinen koe: 2 h (periodin lopussa, Pasilan kampuksella, ilmoitettu myöhemmin)
Itseohjautuvaa opiskelua, viikkotehtäviä sekä kokeeseen valmistautumista: 43.5 h
Oman oppimisen arviointi: 1 h
Yht. 67.5 h
Opintojaksolla käytetään paljon tutkivaa ja kehittävää opetustapaa.
Period 2
Lähi- tai tarvittaessa verkkoopetus: 18 h (3 h / vko)
Suullinen koe: 0.5 h (periodin lopussa)
Itseohjautuvaa opiskelua, viikkotehtäviä sekä kokeeseen valmistautumista: 48 h
Oman oppimisen arviointi: 1 h
Yht. 67,5 h
Period 1
Salenius, P. 2016. Venäjänkielinen sopimus -materiaali Moodlessa.
Opettajan jakama lisämateriaali.
Period 2
Tuntityöskentelyn materiaali Moodlesta sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali.
Inara Shakirova
Käytetään autenttisia esimerkkejä työelämästä sekä kuullaan työelämän edustajan kokemuksia.
Yrityksissä vierailu sekä haastattelu
Pasilan toimipiste
Päivitetty 22.8.2022
Period 1
Kirjallinen koe Pasilan kampuksella, ke 12.10.2021, luokassa X
Kokeessa on mahdollista käyttää paperillista sanakirjaa. Ei verkkosanakirjaa eikä Google Kääntäjää
Period 2
Suullinen koe parin kanssa ke. 14.12.2022, luokassa X
Kokeessa on mahdollista käyttää suomenkielisiä muistiinpanoja.
Uusintatentit HH:n uusintakoeaikataulun mukaisesti.
Suomi
Opetusryhmä on monikulttuurinen.
21.08.2023 - 22.12.2023
Period 1
Sopimussanastoon tms. liittyvä parityö ja yksilötehtävät.
Period 2
Suomen elinkeinoelämään ja organisaation esittelyyn tms. liittyvä parityö.
CV:n laatiminen, työnhakutilanne, organisaation esittely, toimenkuvan esittely, Suomen elinkeinoelämä, Suomen ja Venäjän välinen kauppa, venäläisen ja suomalaisen liiketoimintakulttuurin vertailu
12.06.2023 - 18.08.2023
See the course Moodle page
Period 1
Itsenäinen opiskelu ja osallistuminen tenttiin.
Period 2
a. Lähiopetus, oppimistehtävät ja suullinen koe TAI
b. Oppimistehtävät ja suullinen koe ja essayportfolio
15 - 40
Period 1
kirjallinen koe 90 %,
parityö 10%
Period 2
Suullinen loppukoe 50 p. Oppimistehtävät 20 p.
Aktiivinen tuntityöskentely 30 p.
Max. 100 p.
Venäjänkielinen sopimusteksti käsittää 50 % ja Asiantuntijan toimenkuva Venäjän kaupan parissa 50% opintojakson loppuarvosanasta. Molempien osien tulee olla hyväksytysti suoritetut.
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
H-5
Tradenomi
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Tradenomi, AMK-tutkinto
Tutustu hakutietoihin Opintopolku.fi-sivustolla ennen hakua.
210 opintopistettä, keskimäärin 3,5 vuotta
Opiskelija voi edetä opinnoissaan myös hyödyntämällä aiemmin hankittua tai opintojen aikana työssä karttuvaa osaamista. Tutustu Haaga-Helian aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen periaatteisiin.
Päiväopetus järjestetään pääsääntöisesti klo 8.00-16.00 Pasilan toimipisteessä.
Koulutusohjelman opiskelukieli on suomi.
Tutkintoon kuuluvat opetussuunnitelman mukaiset opinnot, ammattitaitoa edistävä harjoittelu, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte.
Haaga-Helian toimintaa ohjaa Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 18.12.2014/1129 ja Haaga-Helian tutkintosääntö.
Opintojaksojen arviointikriteerit löytyvät opintojaksokuvauksista. Lue lisää tutkintosäännöstä ja arviointiprosessista.
Opiskelijat valmistuvat Liiketoiminnan palveluratkaisut ja kielet –koulutuksesta monipuolisiin kaupallisiin ja hallinnollisiin tehtäviin. Tarjoamme laajan ymmärryksen liike-elämän lainalaisuuksista, toimintaympäristöistä ja prosesseista. Opiskelija saa käytännönläheiset valmiudet toimia kaupallista ja viestinnällistä osaamista vaativissa monikulttuurisissa ympäristöissä. Erityisesti koulutusohjelmassa korostuvat monipuolinen kielitaito, organisaatiotaitojen kehittäminen, digiosaaminen ja ongelmanratkaisu.
Jokainen opiskelija valitsee englannin lisäksi kaksi kieltä seuraavista: espanja, kiina, ranska, ruotsi, saksa tai venäjä. Viestintä ja monikulttuurisuus antavat vankan pohjan kaupallisten taitojen soveltamiselle asiakkuustehtävissä, muutoksen hallinnassa, digitaalisessa viestinnässä ja projektinhallinnassa. Ohjelmasta saa valmiudet myös erilaisten tapahtumien ja hankkeiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Oppiminen tapahtuu suurelta osin erilaisissa aidoissa työelämän toimeksiannoissa lukuisten Haaga-Helian kumppaneiden kanssa. Vuosikymmenten ajan koulutusohjelmastamme on valmistuttu satoihin eri tehtävänimikkeisiin, kuten esimerkiksi toimistopäälliköiksi, markkinoinnin koordinaattoreiksi, HR- tai viestintäasiantuntijoiksi, PR- tai projektipäälliköiksi ja johdon assistenteiksi.
Koulutuksen tavoitteet
Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutus tarjoaa valmiudet toimia vaihtelevissa liiketoiminnan tehtävissä. Kansainvälisessä työympäristössä joustavasti toimiville ja kehityshakuisille viestinnän ja digitaalisuuden monitaitureille on jatkuvasti kysyntää työmarkkinoilla.
Tutkinnon tuottama osaaminen
Tutkinnon tuottama osaaminen
Opetussuunnitelmassa kuvattu tavoiteltu osaaminen on laadittu laajan ennakointimateriaalin pohjalta. Koulutuksessa saavutettava osaaminen on jaettu kolmeen osaamisalueeseen seuraavasti:
1. Kieli- ja viestintäosaaminen
Liiketoiminnan palveluratkaisujen asiantuntijalla on tärkeä rooli sekä työyhteisöviestinnässä että sidosryhmäviestinnässä. Hänen täytyy osata toteuttaa ja muokata viestintää tavoitteellisesti kohderyhmän mukaan ja ymmärtää ajoituksen merkitys. Monikulttuurisessa ja globaalissa liiketoimintaympäristössä erinomaisen suomen kielen ja erittäin hyvän englannin kielitaidon lisäksi tarvitaan myös muuta kielitaitoa. Lisäksi on tärkeää tunnistaa ja hallita eri kulttuureihin ja liiketoiminta-alueisiin liittyvät ominaispiirteet. Liiketoiminnan palveluratkaisujen asiantuntijan tulee pystyä toimimaan sujuvasti eri kulttuureista tulevien työyhteisön ja sidosryhmien jäsenten kanssa.
2. Liiketoimintaosaaminen
Liiketoiminnan palveluratkaisujen asiantuntijan keskeisenä tehtävänä on tukea ja edistää organisaation johdon ja työyhteisön menestyksekästä toimintaa. Tämän onnistuminen edellyttää kokonaisvaltaista liiketoimintatuntemusta ja yrityksen toimintakokonaisuuden ja sen osatekijöiden välisten suhteiden ymmärtämistä. Menestyminen tällaisissa tehtävissä edellyttää myös myyntiosaamista ja yrittäjämäistä asennetta. Organisaation strategian ja toimintaprosessien ymmärtäminen on edellytys ennakoivasti ja ratkaisukeskeisesti toimimiselle.
3. Organisointi-, palvelu- ja myyntiosaaminen
Liiketoiminnan palveluratkaisujen asiantuntijan työn ydin on hallinnollinen ammattilaisuus. Hänen työympäristössään on useita tukea ja osallistumista vaativia työprosesseja ja hänen tulee pystyä hallitsemaan, hallinnoimaan ja koordinoimaan työkenttäänsä hektisessä toimintaympäristössä. Hän tarvitsee yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja jokapäiväisessä työssä toimiessaan tiiviissä yhteistyössä organisaation johdon, henkilöstön ja sidosryhmien edustajien kanssa. Tämä edellyttää paitsi esimiehen ja tiimien työn ja toimintatapojen ymmärtämistä myös palveluasennetta työtehtävissä.
Verkostoituminen oman organisaation sisällä ja ulkopuolella on keskeinen osa työtä. On myös osattava toimia jatkuvassa muutoksessa olevassa toimintaympäristössä.
Toimiminen erilaisten tapahtumien ja projektien vastuullisena suunnittelijana ja toteuttajana vaatii myös hyvää organisointi- ja koordinointiosaamista.
Kieli- ja kulttuuriopinnot ovat keskeinen osa koulutuksen opetussuunnitelmaa. Opiskelijavaihtoa suositellaan tehtäväksi opintojen 4. lukukauden aikana.
Työharjoittelun laajuus on 30 op (100 täyttä työpäivää), ja se suoritetaan yhtäjaksoisesti joko suomalaisessa tai ulkomaisessa yrityksessä, julkishallinnon organisaatiossa tai järjestössä. Harjoittelu alkaa pääsääntöisesti kahden vuoden opiskelun (120 op:n) jälkeen. Harjoitteluksi hyväksytään koulutuksen oppimistavoitteita tukeva työ.
Opintojen alusta lähtien on työelämä tiiviisti mukana opiskelijan arjessa. Opintoja suoritetaan aidoissa työelämän tehtävissä projekteina ja toimeksiantoina. Näin ollen työelämäkontaktien rakentaminen alkaa jo opintojen alkuvaiheessa.
Koulutusohjelmasta valmistuneet ovat sijoittuneet hyvin työelämään. He toimivat esimerkiksi henkilöstö-, PR- ja tapahtumakoordinaattoreina, markkinointi- ja viestintäpäälliköinä tai johdon assistentteina.
Tutkinto antaa hakukelpoisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon esimerkiksi Haaga-Heliassa ja maisteriopintoihin useissa yliopistoissa ja muissa korkeakouluissa.
Haaga-Heliassa järjestetään aktiivisesti alumnitoimintaa ja erilaisia alumnitapahtumia. Lue lisää alumnitoiminnasta ja jätä yhteystietosi, jotta voimme kertoa tulevista tapahtumistamme.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutus, päiväopinnot
Pasilan toimipiste
Ratapihantie 13
00520 Helsinki
Opintopalvelut, Pasilan kampus
opintopalvelut.pasila@haaga-helia.fi
puh. 0400 230403
Tutkintojohtaja Katja Komulainen
katja.komulainen@haaga-helia.fi