Valitse opetussuunnitelma opintojen aloituslukuvuoden ja mahdollisen suuntautumisen mukaan.
- Theoretical and practical lectures from the leading apa-experts in Europe and in Finland
- Some visits
- An extensive essay about theory combined in practice.
- 60min. seminarpresentation
Outi Kangas-Korhonen
The literature and material presented by lecturers
Moodle -material
Newest researches
All the professional material found about the topic
Interviews
Kimmo Kantosalo, Milla Reponen
Student contacts institutions and persons needed when writing the essay.
Vierumäen toimipiste
No exam
Suomi
International students and lecturers
09.01.2023 - 19.05.2023
No other learning assignments than the essay.
29.11.2021 - 03.02.2023
During the whole EUDAPA -course. Student makes his/her own schedule.
15 - 30
The course is evaluated by the essay and presentation.
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
Teppo Rantala
Milla Reponen, Tiina Laiho
Vierumäen toimipiste
Suomi
01.08.2022 - 31.05.2023
29.11.2021 - 03.03.2023
15 - 30
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
- Theoretical and practical lectures from the leading apa-experts in Europe and in Finland
- Some visits
- An extensive essay about theory combined in practice.
- 60min. seminar presentation
Outi Kangas-Korhonen
The literature and material presented by lecturers
Moodle -material
Newest researches
All the professional material found about the topic
Interviews
Erkki Häkkilä, Ella Korhonen, Milla Reponen
Student contacts institutions and persons needed when writing the essay.
Vierumäen toimipiste
No exam
Suomi
International students and lecturers
09.01.2023 - 19.05.2023
No other learning assignments than the essay.
29.11.2021 - 17.12.2021
During the whole EUDAPA -course. Student makes his/her own schedule.
15 - 30
The course is evaluated by the essay and presentation.
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
- Theoretical and practical lectures from the leading apa-experts in Europe and in Finland
- Some visits to Finnish institutions
- 7-10 practical projects, in which students will try the theoretical things they have learned in to practice (John Dewey: Learning by Doing).
Outi Kangas-Korhonen
The literature and material presented by lecturers
Moodle -material
Erkki Häkkilä, Kimmo Kantosalo, Ella Korhonen, Milla Reponen
Projects and visits to different kinds of institutions.
Vierumäen toimipiste
Exams during the three month period. Exact dates are presented in the first week of EUDAPA.
Suomi
International students and lecturers
09.01.2023 - 19.05.2023
Are presented during the spring. Instructions in Moodle.
29.11.2021 - 03.02.2023
Starting 30th of January, ending 30th of April.
15 - 30
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
Teppo Rantala
Kimmo Kantosalo, Mika Vähälummukka, Markus Arvaja
Vierumäen toimipiste
Suomi
29.08.2022 - 19.05.2023
29.11.2021 - 17.12.2021
15 - 30
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
Opintojakso toteutetaan yhtenä kokonaisuutena muiden Kunto- ja terveysliikunnan suuntaavien opintojen kanssa (Terveyden ja liikunnan edistäminen, Kunto- ja terveyspalveluiden kehittäminen, Kouluttajana toiminen, Elintapaohjaus).
Kokonaisuudessa järjestetään lähiopetusta ja etäopetusta, painottuen lähiopetukseen Vierumäen kampuksella.
Opintojaksot koostuvat teoriaopetuksesta, itsenäisestä opiskelusta, pienryhmätyöskentelystä ja parityöskentelystä.
Opintojaksolla toteutetaan erilaisia käytännön projekteja, joissa teoriaa sovelletaan aitoihin oppimisympäristöihin. Lisäksi kirjallisuuspiirien avulla tutustutaan keskeiseen materiaaliin.
Teppo Rantala
Opintojaksolla käytettävä materiaali kuvataan Moodlessa.
Kirjallisuuspiireissä käytettävä kirjallisuus:
Terveyden ja liikunnan edistäminen
Fertman, C. 2016. Health Promotion Programs : From Theory to Practice ( löytyy e-kirjana)
Nutbeam, D ym. 2014. Theory in a nutshell. A practical quide to health promotion theories. (PAKOLLINEN)
Pietilä, A-M (2012) Terveyden edistäminen teorioista toimintaan.
Elintapaohjaus (valitse ainakin jokin kolmesta ensimmäisestä)
Hirvihuhta, H. & Litovaara A. (2003). Ratkaisun taito.
Mäkelä, J. ym. (2011). Onnistuuko ohjaus? : sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen.
Mönkkönen, K.( 2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla
Kangasniemi, A ja Kauravaara, K. 2016. KOHTI MUUTOSTA - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestymistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Saatavissa: https://asiakas.kotisivukone.com/files/hyvinvointiakatemia.kotisivukone.com/Kohti_Muutosta_WEB.pdf
Meskanen, K. & Strengell, H. 2019. Rakas keho. Tuuma kustannus
Pietikäinen, A. 2009. Joustava mieli : vapaudu stressin, uupumuksen ja masennuksen yliotteesta
Pietikäinen, A- 2014. Kohti arvoistasi. Suuntaa mielekkäisiin muutoksiin.
Sosiaalinen markkinointi ja viestintä ja Kunto- ja terveysliikuntapalvelujen kehittäminen
THL 2012. Sosiaalisen markkinoinnin abc. Saatavissa:
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90857/URN_ISBN_978-952-245-513-0.pdf?sequence=1 (PAKOLLINEN)
Drake, M. 2009. Terveysviestinnän kipupisteitä. Terveystiedon tuottajat ja hankkijat Internetissä. Väitökirja.
Studies in human kinetics. Jyväskylä. Saatavissa: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/22373/9789513937140.pdf
Fischer, M & Vainio, S. 2014 tai 2015. Potkua palvelubisnekseen: Asiakaskokemus luodaan yhdessä (löytyy e-kirjana)
Harmokivi-Saloranta, P. 2020. Käyttäjät liikuntapalvelujen kehittäjinä – käyttäjälähtöisessä palveluinnovaatio-prosessissa käyttäjien tuottama tieto tutkimuksen kohteena. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 897. Väitöskirja. Saatavissa: https://lutpub.lut.fi/handle/10024/160518
Hiltunen, E. 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt. Docendo. Jyväskylä. (löytyy e- kirjana)
Sitra 2020. Megatrendit 2020. Sitran selvityksiä 162. Saatavissa: https://media.sitra.fi/2019/12/15143428/megatrendit-2020.pdf
Milla Reponen, Pekka Pitkälä, Tiina Laiho
Projektit tehdään työelämäyhteistyössä:
Terveyden edistämisen projekti: Erilaiset yhteisöt (kunnat, koulut, päiväkodit, järjestöt...)
Elintapaohjauksen projekti: Omat asiakkaat omista verkostoista
Kouluttajuuden projekti: Erilaiset yhteisöt
Vierumäen toimipiste
Opintojaksolla ei ole tenttejä.
Suomi
Opintojaksolla ei ole kansainvälistä ulottuvuutta.
29.08.2022 - 19.05.2023
Opintojaksolla osoitetut oppimistehtävät.
Tuntitehtävät tulee olla tehtynä hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen.
Opintojakson arvioitavat tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu.
Opintojakson arvioitavat tehtävät on kuvattu kohdassa "Arviointi".
29.11.2021 - 17.12.2021
Opintojaksokokonaisuus kestää koko lukuvuoden 2022-2023.
15 - 30
Kokonaisuuden eri opintojaksojen arvioinnit koostuvat seuraavanlaisesti:
Liikkumisen ja terveyden edistäminen:
Lukupiiri: HYV / HYL
Terveyden ja liikunnan edistämisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
Projektisuunnitelma: 25%
Projektin toteutus: 25%
Suunnitelman jalkautus käytäntöön
Väliarviointi ja suunnitelman tarkennus
Arviointi ja raportointi: 25%
Projektin toteutuksen raportointi ja arviointi
Palaute yhteistyötaholta
Itsearviointi prosessin päätteeksi suhteessa tavoitteisiin
Oppimispäiväkirja: 25%
Henkilökohtainen näkemys terveyden ja liikunnan edistämisestä ja omasta kehittymisestä sekä toimimisesta projektissa (oppitunnit, vierailut, lukupiiri, projekti…)
Elintapaohjaus:
Lukupiiri: HYV / HYL
Tutustuminen liikuntaneuvontaan liikuntaneuvojan matkassa: HYV / HYL
Posteri keskeisimmistä huomioista / opeista
Yhteinen purku
Elintapaohjausprosessi: 50%
Suunnitelma
Toteutus
Arviointi
Ravitsemusseminaari: 20%
Toimintakyvyn tukemisen tehtävät (1-3): 30%
Kunto- ja terveyspalveluiden kehittäminen:
Lukupiiri: HYV / HYL
Markkinointiesite (osana elintapaohjausta): 10%
Some -markkinointi -suunnitelma (osana elintapaohjausta): 10%
Asiakasymmärryksen hankkiminen, asiakasprofiilit terveyden edistämisessä (osana terveyden edistämisen projektia): 30%
Kunto- ja terveysliikuntapalveluiden tuotteistaminen / kehittäminen (erillinen kokonaisuus k23): 50%
Kouluttajana kehittyminen:
Oppimisprosessin suunnitelu ja toteutus:
Pedagoginen käsikirjoitus
Koulutuskokeilu
Arviointi
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
Teppo Rantala
Maiju Kokkonen, Kimmo Kantosalo, Mika Vähälummukka, Lauri Karhu, Markus Arvaja
Vierumäen toimipiste
Suomi
29.08.2022 - 19.05.2023
29.11.2021 - 17.12.2021
15 - 30
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
KONTAKTITUNNIT (teemat)
Orientaatio, käyttöteoria
Oppijakeskeisyys, oppimisympäristöajattelu
Pedagogisen prosessin rakentaminen, arviointi oppimisen tukena
Tammikuu: yhteisen tekemisen jakaminen, Dweck: Kasvun asenne, menetelmät
Koulutusseminaarit 2X kokopäivä
Ryhmäkohtaiset: 2 X käsikirjoituksen sparraus (opiskelija itse varaa ajan
2 kertaa opettaja seuraamassa opetusta (opiskelija infoaa aikataulun)
KÄYTÄNNÖN TOTEUTUS
OPISKELIJA SUUNNITELEE JA TOTEUTTAA KOULUTUSPROSESSIN
Opiskelija observoi erilaisia oppimisympäristöjä ja oppimisprosesseja oppijan näkökulmasta
Opiskelijaa suunnittelee ja toteuttaa koulutuskokeilussaan oppimisen arviointiprosessin
Teppo Rantala
Koli, H. 2017. Innoita oppimaan: Miten luoda oppimiselle mahdollisuuksia ja tehdä oppimisesta mukaansatempaavaa. [Karjalohja]: House of Leading & Learning Oy.
Toivola, M., Peura, P. & Humaloja, M. 2017. Flipped learning: Käänteinen oppiminen. 1. painos. Helsinki: Edita.
Dweck, C. S. & Mustavuori, J. 2021. Mindset: Menestymisen psykologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Viisas Elämä. Myös 1. painos käy.
Milla Reponen, Tiina Laiho
Opinnoissa on työelämätoimeksianto.
Vierumäen toimipiste
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Suomi
Ei kv-yhteyttä.
31.10.2022 - 19.05.2023
Opintojaksolla opiskelija kouluttaa noin 10 h koulutuskokonaisuuden valitsemalleen kohderyhmälle. Koulutuksen suunnitteluvaiheessa hän tekee taustoittavan tehtävän, pedagogisen käsikirjoituksen sekä loppuvaiheessa reflektoi oppimaansa.
Näiden tehtävien lisäksi opiskelija kirjoittaa lukupäiväkirjan kirjasta Carol Dweck: Mondset.
29.11.2021 - 17.12.2021
Opinnot alkavat marraskuussa 2022 ja päättyvät huhtikuussa 2023.
Ei vaihtoehtoisia toteutustapoja.
15 - 30
Itse-, vertais- ja opettaja-arviointi.
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
CONTACT.
Tunnilla tehtävät ryhmätyöt.
Teppo Rantala
Palvelumuotoilun bisneskirja
Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg
Manu Kangaspunta, Ella Korhonen, Heidi Freundlich
Opintojaksolla tehdään työelämän kehittämistehtävä
Vierumäen toimipiste
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintojaksolla tehdään palvelumuotoilun vaiheisiin liittyvät arvioitavat oppimistehtävät
29.11.2021 - 17.12.2021
15 - 30
arviointi asteikolla H-5
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
Tunneilla tehtävät ryhmätyöt.
Teppo Rantala
Palvelumuotoilun bisneskirja
Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg
Manu Kangaspunta, Ella Korhonen, Heidi Freundlich
Opintojakoslla tehdään työelämän kehittämistehtävä
Vierumäen toimipiste
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintojakolla arvioidaan opppimistehtävät palvelumuotoilun eri vaiheista.
29.11.2021 - 17.12.2021
15 - 30
Arviointi asteikolla H-5
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
Tunneilla ja itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät.
Teppo Rantala
Tunneilla jaettava oppimateriaali.
Erkki Häkkilä, Ella Korhonen
Opintojaksolla opsikelija hankkii oman työelämä projektin, jossa pääsee hankkimaan osaamistavoitteiden mukaista osaamsita
Vierumäen toimipiste
Suomi
Oma työeläprojekti voidaan suorittaa myös kansainvälisessä ympäristössä
09.01.2023 - 19.05.2023
Opiskelija tekee nettisivut itselleen projektian hakua varten,
Opiskelija tekee arvioitavan projektisuunnitelman.
Opsieklija tuottaa asiantuntija podcastin.
29.11.2021 - 17.12.2021
15 - 30
Arvioidaan asteikolla H-5
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
Opiskelija suorittaa työelämän kehittämistehtävän itse valitsemassaan liikunta-alan yrityksessä.
Teppo Rantala
Tunneilla jaettava materiaali
Erkki Häkkilä, Ella Korhonen
Opiskelija hankkii oman liikunta-alan työelämäkumppanin
Vierumäen toimipiste
Suomi
09.01.2023 - 19.05.2023
Projektiraportti työelämän kehittämistehtävästä.
29.11.2021 - 17.12.2021
15 - 30
Arviointi H-5
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
Kokonaisuus koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä ja pienryhmätyöskentelystä, sekä koulutusharjoittelusta.
Teppo Rantala
Oppimateriaali löytyy moodle oppimisalustalta. Materiaali perustuu International Coacaching Council of Excellence Coach Developer Framework -materiaaliin, sekä kouluttajakoulutuksen aineistoihin.
Maiju Kokkonen, Kimmo Kantosalo
Oppikokonaisuus valmistaa opiskelijan osaamisen kehittäjän tehtäviin työelämässä. Oppikokonaisuus sisältää Olympiakomitean ja lajiliittojen hyödyntämät LEARNS-pajat. Lisäksi opiskelija pääsee harjoittelemaan osaamisen kehittämisen taitoja Lahden Lyseon tai Haaga-Helian opintojaksoilla.
Opiskelijat toteuttavan työelämäprojektina kouluttajaseminaarin yhdessä Suomen Urheiluopiston kanssa.
Vierumäen toimipiste
Kokonaisuudessa ei ole tenttiä vaan osaaminen osoitetaan käytännön harjoittelussa, sekä koulutussuunnitelmatehtävällä.
Suomi
29.08.2022 - 19.05.2023
Kokonaisuus sisältää erilaisia oppimistehtäviä, jotka voivat olla joko itsenäisesti suoritettavia tai pienryhmätehtäviä. Numeroarvioitavat tehtävä on: koulutuksen pedagoginen käsikirjoitus.
29.11.2021 - 17.12.2021
vko 35 - 50 opiskelua viikottain
vko 2 ja 3 kouluttajaseminaarin valmistelua ja seminaari
helmi-maaliskuu erikseen sovittava ajankohta: koulutusharjoitteluiden purku
15 - 30
Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
Outi Kangas-Korhonen
Kimmo Kantosalo, Milla Reponen
Vierumäen toimipiste
Suomi
09.01.2023 - 19.05.2023
29.11.2021 - 17.12.2021
15 - 30
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
Outi Kangas-Korhonen
Erkki Häkkilä, Ella Korhonen, Milla Reponen
Vierumäen toimipiste
Suomi
09.01.2023 - 19.05.2023
29.11.2021 - 17.12.2021
15 - 30
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
Opintojakso toteutetaan yhtenä kokonaisuutena muiden Kunto- ja terveysliikunnan suuntaavien opintojen kanssa (Terveyden ja liikunnan edistäminen, Kunto- ja terveyspalveluiden kehittäminen, Kouluttajana toiminen, Elintapaohjaus).
Kokonaisuudessa järjestetään lähiopetusta ja etäopetusta, painottuen lähiopetukseen Vierumäen kampuksella.
Opintojaksot koostuvat teoriaopetuksesta, itsenäisestä opiskelusta, pienryhmätyöskentelystä ja parityöskentelystä.
Opintojaksolla toteutetaan erilaisia käytännön projekteja, joissa teoriaa sovelletaan aitoihin oppimisympäristöihin. Lisäksi kirjallisuuspiirien avulla tutustutaan keskeiseen materiaaliin.
Teppo Rantala
Opintojaksolla käytettävä materiaali kuvataan Moodlessa.
Kirjallisuuspiireissä käytettävä kirjallisuus:
Terveyden ja liikunnan edistäminen
Fertman, C. 2016. Health Promotion Programs : From Theory to Practice ( löytyy e-kirjana)
Nutbeam, D ym. 2014. Theory in a nutshell. A practical quide to health promotion theories. (PAKOLLINEN)
Pietilä, A-M (2012) Terveyden edistäminen teorioista toimintaan.
Elintapaohjaus (valitse ainakin jokin kolmesta ensimmäisestä)
Hirvihuhta, H. & Litovaara A. (2003). Ratkaisun taito.
Mäkelä, J. ym. (2011). Onnistuuko ohjaus? : sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen.
Mönkkönen, K.( 2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla
Kangasniemi, A ja Kauravaara, K. 2016. KOHTI MUUTOSTA - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestymistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Saatavissa: https://asiakas.kotisivukone.com/files/hyvinvointiakatemia.kotisivukone.com/Kohti_Muutosta_WEB.pdf
Meskanen, K. & Strengell, H. 2019. Rakas keho. Tuuma kustannus
Pietikäinen, A. 2009. Joustava mieli : vapaudu stressin, uupumuksen ja masennuksen yliotteesta
Pietikäinen, A- 2014. Kohti arvoistasi. Suuntaa mielekkäisiin muutoksiin.
Sosiaalinen markkinointi ja viestintä ja Kunto- ja terveysliikuntapalvelujen kehittäminen
THL 2012. Sosiaalisen markkinoinnin abc. Saatavissa:
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90857/URN_ISBN_978-952-245-513-0.pdf?sequence=1 (PAKOLLINEN)
Drake, M. 2009. Terveysviestinnän kipupisteitä. Terveystiedon tuottajat ja hankkijat Internetissä. Väitökirja.
Studies in human kinetics. Jyväskylä. Saatavissa: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/22373/9789513937140.pdf
Fischer, M & Vainio, S. 2014 tai 2015. Potkua palvelubisnekseen: Asiakaskokemus luodaan yhdessä (löytyy e-kirjana)
Harmokivi-Saloranta, P. 2020. Käyttäjät liikuntapalvelujen kehittäjinä – käyttäjälähtöisessä palveluinnovaatio-prosessissa käyttäjien tuottama tieto tutkimuksen kohteena. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 897. Väitöskirja. Saatavissa: https://lutpub.lut.fi/handle/10024/160518
Hiltunen, E. 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt. Docendo. Jyväskylä. (löytyy e- kirjana)
Sitra 2020. Megatrendit 2020. Sitran selvityksiä 162. Saatavissa: https://media.sitra.fi/2019/12/15143428/megatrendit-2020.pdf
Tiina Sihvola, Milla Reponen, Pekka Pitkälä, Tiina Laiho
Projektit tehdään työelämäyhteistyössä:
Terveyden edistämisen projekti: Erilaiset yhteisöt (kunnat, koulut, päiväkodit, järjestöt...)
Elintapaohjauksen projekti: Omat asiakkaat omista verkostoista
Kouluttajuuden projekti: Erilaiset yhteisöt
Vierumäen toimipiste
Opintojaksolla ei ole tenttejä.
Suomi
Opintojaksoilla ei ole kansainvälistä ulottuvuutta.
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintojaksolla osoitetut oppimistehtävät.
Tuntitehtävät tulee olla tehtynä hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen.
Opintojakson arvioitavat tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu.
Opintojakson arvioitavat tehtävät on kuvattu kohdassa "Arviointi".
29.11.2021 - 17.12.2021
Opintojaksokokonaisuus kestää koko lukuvuoden 2022-2023.
15 - 30
Kokonaisuuden eri opintojaksojen arvioinnit koostuvat seuraavanlaisesti:
Liikkumisen ja terveyden edistäminen:
Lukupiiri: HYV / HYL
Terveyden ja liikunnan edistämisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
Projektisuunnitelma: 25%
Projektin toteutus: 25%
Suunnitelman jalkautus käytäntöön
Väliarviointi ja suunnitelman tarkennus
Arviointi ja raportointi: 25%
Projektin toteutuksen raportointi ja arviointi
Palaute yhteistyötaholta
Itsearviointi prosessin päätteeksi suhteessa tavoitteisiin
Oppimispäiväkirja: 25%
Henkilökohtainen näkemys terveyden ja liikunnan edistämisestä ja omasta kehittymisestä sekä toimimisesta projektissa (oppitunnit, vierailut, lukupiiri, projekti…)
Elintapaohjaus:
Lukupiiri: HYV / HYL
Tutustuminen liikuntaneuvontaan liikuntaneuvojan matkassa: HYV / HYL
Posteri keskeisimmistä huomioista / opeista
Yhteinen purku
Elintapaohjausprosessi: 50%
Suunnitelma
Toteutus
Arviointi
Ravitsemusseminaari: 20%
Toimintakyvyn tukemisen tehtävät (1-3): 30%
Kunto- ja terveyspalveluiden kehittäminen:
Lukupiiri: HYV / HYL
Markkinointiesite (osana elintapaohjausta): 10%
Some -markkinointi -suunnitelma (osana elintapaohjausta): 10%
Asiakasymmärryksen hankkiminen, asiakasprofiilit terveyden edistämisessä (osana terveyden edistämisen projektia): 30%
Kunto- ja terveysliikuntapalveluiden tuotteistaminen / kehittäminen (erillinen kokonaisuus k23): 50%
Kouluttajana kehittyminen:
Oppimisprosessin suunnitelu ja toteutus:
Pedagoginen käsikirjoitus
Koulutuskokeilu
Arviointi
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
Opintojakso toteutetaan yhtenä kokonaisuutena muiden Kunto- ja terveysliikunnan suuntaavien opintojen kanssa (Terveyden ja liikunnan edistäminen, Kunto- ja terveyspalveluiden kehittäminen, Kouluttajana toiminen, Elintapaohjaus).
Kokonaisuudessa järjestetään lähiopetusta ja etäopetusta, painottuen lähiopetukseen Vierumäen kampuksella.
Opintojaksot koostuvat teoriaopetuksesta, itsenäisestä opiskelusta, pienryhmätyöskentelystä ja parityöskentelystä.
Opintojaksolla toteutetaan erilaisia käytännön projekteja, joissa teoriaa sovelletaan aitoihin oppimisympäristöihin. Lisäksi kirjallisuuspiirien avulla tutustutaan keskeiseen materiaaliin.
Teppo Rantala
Opintojaksolla käytettävä materiaali kuvataan Moodlessa.
Kirjallisuuspiireissä käytettävä kirjallisuus:
Terveyden ja liikunnan edistäminen
Fertman, C. 2016. Health Promotion Programs : From Theory to Practice ( löytyy e-kirjana)
Nutbeam, D ym. 2014. Theory in a nutshell. A practical quide to health promotion theories. (PAKOLLINEN)
Pietilä, A-M (2012) Terveyden edistäminen teorioista toimintaan.
Elintapaohjaus (valitse ainakin jokin kolmesta ensimmäisestä)
Hirvihuhta, H. & Litovaara A. (2003). Ratkaisun taito.
Mäkelä, J. ym. (2011). Onnistuuko ohjaus? : sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen.
Mönkkönen, K.( 2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla
Kangasniemi, A ja Kauravaara, K. 2016. KOHTI MUUTOSTA - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestymistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Saatavissa: https://asiakas.kotisivukone.com/files/hyvinvointiakatemia.kotisivukone.com/Kohti_Muutosta_WEB.pdf
Meskanen, K. & Strengell, H. 2019. Rakas keho. Tuuma kustannus
Pietikäinen, A. 2009. Joustava mieli : vapaudu stressin, uupumuksen ja masennuksen yliotteesta
Pietikäinen, A- 2014. Kohti arvoistasi. Suuntaa mielekkäisiin muutoksiin.
Sosiaalinen markkinointi ja viestintä ja Kunto- ja terveysliikuntapalvelujen kehittäminen
THL 2012. Sosiaalisen markkinoinnin abc. Saatavissa:
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90857/URN_ISBN_978-952-245-513-0.pdf?sequence=1 (PAKOLLINEN)
Drake, M. 2009. Terveysviestinnän kipupisteitä. Terveystiedon tuottajat ja hankkijat Internetissä. Väitökirja.
Studies in human kinetics. Jyväskylä. Saatavissa: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/22373/9789513937140.pdf
Fischer, M & Vainio, S. 2014 tai 2015. Potkua palvelubisnekseen: Asiakaskokemus luodaan yhdessä (löytyy e-kirjana)
Harmokivi-Saloranta, P. 2020. Käyttäjät liikuntapalvelujen kehittäjinä – käyttäjälähtöisessä palveluinnovaatio-prosessissa käyttäjien tuottama tieto tutkimuksen kohteena. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 897. Väitöskirja. Saatavissa: https://lutpub.lut.fi/handle/10024/160518
Hiltunen, E. 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt. Docendo. Jyväskylä. (löytyy e- kirjana)
Sitra 2020. Megatrendit 2020. Sitran selvityksiä 162. Saatavissa: https://media.sitra.fi/2019/12/15143428/megatrendit-2020.pdf
Milla Reponen, Ahti Romo
Projektit tehdään työelämäyhteistyössä:
Terveyden edistämisen projekti: Erilaiset yhteisöt (kunnat, koulut, päiväkodit, järjestöt...)
Elintapaohjauksen projekti: Omat asiakkaat omista verkostoista
Kouluttajuuden projekti: Erilaiset yhteisöt
Vierumäen toimipiste
Opintojaksoilla ei ole tenttejä.
Suomi
Opintojaksoilla ei ole kansainvälistä ulottuvuutta.
31.10.2022 - 19.05.2023
Opintojaksolla osoitetut oppimistehtävät.
Tuntitehtävät tulee olla tehtynä hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen.
Opintojakson arvioitavat tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu.
Opintojakson arvioitavat tehtävät on kuvattu kohdassa "Arviointi".
29.11.2021 - 17.12.2021
Opintojaksokokonaisuus kestää koko lukuvuoden 2022-2023.
15 - 30
Kokonaisuuden eri opintojaksojen arvioinnit koostuvat seuraavanlaisesti:
Liikkumisen ja terveyden edistäminen:
Lukupiiri: HYV / HYL
Terveyden ja liikunnan edistämisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
Projektisuunnitelma: 25%
Projektin toteutus: 25%
Suunnitelman jalkautus käytäntöön
Väliarviointi ja suunnitelman tarkennus
Arviointi ja raportointi: 25%
Projektin toteutuksen raportointi ja arviointi
Palaute yhteistyötaholta
Itsearviointi prosessin päätteeksi suhteessa tavoitteisiin
Oppimispäiväkirja: 25%
Henkilökohtainen näkemys terveyden ja liikunnan edistämisestä ja omasta kehittymisestä sekä toimimisesta projektissa (oppitunnit, vierailut, lukupiiri, projekti…)
Elintapaohjaus:
Lukupiiri: HYV / HYL
Tutustuminen liikuntaneuvontaan liikuntaneuvojan matkassa: HYV / HYL
Posteri keskeisimmistä huomioista / opeista
Yhteinen purku
Elintapaohjausprosessi: 50%
Suunnitelma
Toteutus
Arviointi
Ravitsemusseminaari: 20%
Toimintakyvyn tukemisen tehtävät (1-3): 30%
Kunto- ja terveyspalveluiden kehittäminen:
Lukupiiri: HYV / HYL
Markkinointiesite (osana elintapaohjausta): 10%
Some -markkinointi -suunnitelma (osana elintapaohjausta): 10%
Asiakasymmärryksen hankkiminen, asiakasprofiilit terveyden edistämisessä (osana terveyden edistämisen projektia): 30%
Kunto- ja terveysliikuntapalveluiden tuotteistaminen / kehittäminen (erillinen kokonaisuus k23): 50%
Kouluttajana kehittyminen:
Oppimisprosessin suunnitelu ja toteutus:
Pedagoginen käsikirjoitus
Koulutuskokeilu
Arviointi
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
Nea Kujala, Jyrki Hämäläinen, Manu Kangaspunta, Pekka Clewer
Vierumäen toimipiste
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
12.09.2022 - 14.05.2023
15 - 60
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
H-5
Liikunnanohjaaja
Nea Kujala, Jyrki Hämäläinen, Manu Kangaspunta, Pekka Clewer
Vierumäen toimipiste
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
12.09.2022 - 14.05.2023
15 - 60
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
H-5
Liikunnanohjaaja
Teppo Rantala
Maria Ruutiainen, Lauri Karhu
Vierumäen toimipiste
Suomi
29.08.2022 - 19.05.2023
29.11.2021 - 17.12.2021
15 - 30
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
3 op
H-5
Liikunnanohjaaja
Opiskelija voi suorittaa opintojakson pääosin omassa tahdissa.
Opiskelu toteutuu pääosin itsenäisesti sekä pienryhmätyöskentelynä verkossa ja siihen kuuluu lisäksi neljä
kaikkien yhteistä zoomissa tapahtuvaa verkkotapaamista.
Verkkotapaamisten ajankohdat:17.1. klo 16-18, 14.2. klo 16-18, 9.3. klo 16-18 ja 13.4. klo 16-18.
Talvio, M., & Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. ja moodlessa jaettu materiaali.
Tiina Sihvola
Ei varsinaista työelämäyhteyttä.
Vierumäen toimipiste
Ei tenttiä.
Suomi
Ei erityistä linkitystä.
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintojakson aihealueiden teoriaan perehtyminen ja niihin liittyvien oppimistehtävien tekeminen itsenäisesti ja pienryhmissä. Mentorointiharjoittelun suorittaminen opintojakson aikana.
01.11.2022 - 15.01.2023
Opintojakson kesto on 9.1. – 28.4.2023.
Ei vaihtoehtoisia toteutustapoja.
0 - 20
Itsearviointi ja opettaja-arviointi.
Opintojakson arviointi: hyväksytty -hylätty.
LIIKO Liikunnanohjaaja, LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
5 op
Liikunnanohjaaja
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Liikunnanohjaaja, AMK-tutkinto
Tutustu hakutietoihin www.opintopolku.fi -sivustolla.
Tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä.
Opintojen kesto on keskimäärin 2 - 3.5 vuotta, riippuen opiskelumuodosta (päivä- tai monimuoto).
Muualla hankitun osaamisen tunnistamisesta löydät lisätietoja www.haaga-helia.fi -sivustolta.
Opinnot voi suorittaa päivä- tai monimuoto-opintoina.
Päiväopiskelumuodossa opiskelu organisoidaan pääsääntöisesti ma-pe rytmitytksellä koko opiskelun ajan. Viikonloput ja loma-ajat ovat yleensä opetuksesta vapaita ajankohtia. Tällöin opiskelija voi kuitenkin opiskella itsenäisesti ja suorittaa esimerkiksi työharjoittelua.
Monimuoto-opiskelu koostuu noin kerran kuukaudessa pidettävistä 3 päivän mittaisista lähijaksoista sekä etäopiskelujaksoista.Monimuoto-opiskelumuoto soveltuu VAIN sellaisille opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet liikunta-alan ammatillisen perustutkinnon tai ammattitutkinnon, tai jonkin muun alan korkeakoulututkinnon. Sen lisäksi menestyksellinen monimuoto-opiskelu edellyttää, että opiskelijalla on liikunta-alan työpaikka tai mahdollisuus osallistua sellaisiin työtehtäviin esim. liikuntajärjestöissä tai yrityksissä, joihin oppimisprojekteja voidaan laadukkaasti yhdistää.
Opetuskieli on suomi.
Tutkintoon kuuluvat opetussuunnitelman mukaisten opintojen suorittaminen, ammattitaitoa edistävä harjoittelu, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte.
Haaga-Helian toimintaa ohjaa Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 18.12.2014/1129 ja Haaga-Helian tutkintosääntö
Arvioinnissa korostuu oppimisprojektin aikana syntyvän osaamisen arviointi. Opettajien suorittaman arvioinnin rinnalla käytetään itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnin yleiset perusteet määritetään tutkintosäännössä ja tarkemmat arvioinninkriteerit löytyvät opintojaksokuvauksista.
Koulutusohjelman osaamisprofiili perustuu näkemykseen tulevaisuuden nopeasti muuttuvista toimintaympäristöistä ja jatkuvasti päivittyvästä tiedosta, mihin koulutusohjelman uudistuneilla toimintatavoilla ja menetelmillä pyritään vastaamaan.
Koulutusohjelman tavoite on kouluttaa liikunta-alan työelämään asiantuntijoita ja kehittäjiä. Asiantuntijuudelle ominaisia ovat työskentelytavat, joissa korostuvat itseohjautuvuus, tiedonhankinta ja sen muokkaaminen sekä rohkeus tarttua haasteisiin ja ratkaista ongelmia uusilla tavoilla yhteisöllisesti ja käyttäjälähtöisesti.
Liikunta alalle kohdistuvat tutkinnon yleiset työelämävalmiudet sisältävät:
• itsensä kehittämisen ja itsensä asemoinnin alan toimintaympäristöihin
• viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen
• kansainvälisyysosaamisen
• yhteiskuntavastuun ja eettisen osaamisen
Koulutusohjelmakohtainen osaaminen sisältää:
• liikunnan pedagogisen osaamisen
• liikuntajohtamisen osaamisen
• alan palvelu-, myynti- ja yrittäjyysosaamisen
• alan kehittämistoiminnan osaamisen
Ammatillista osaamistaan opiskelija kehittää seuraavissa liikunta-alan toimintaympäristöissä:
• kilpa- ja huippu-urheilu
• kunto- ja terveysliikunta
• liikuntapalvelut
Opiskelijan tärkeimpänä tehtävänä on nähdä opiskelu kokonaisvaltaisena oman ammatillisen identiteetin muodostajana ja kehittäjänä. Opinnot suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet sijoittua koulutusta vastaaviin tavoitetyötehtäviin, kuten valmentajaksi, kouluttajaksi, liikunta-alan asiantuntijaksi ja kehittäjäksi sekä hallinto-, esimies- ja johtotehtäviin tai liikunta-alan yrittäjäksi.
Opintojen aikana on mahdollisuus osallistua kansainväliseen työharjoitteluun ja opiskelijavaihtoon.
Työharjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti alan keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Harjoittelussa opiskelija verkostoituu alan toimijoihin ja saa kokonaisvaltaista kokemusta alalla työskentelystä sekä näkemystä alan ammattiosaamisvaatimuksista. Harjoittelu on aina tavoitteellista, jossa opiskelija reflektoi omaa ammatillista osaamistaan jatkuvan kehittämisen ja kehittymisen näkökulmasta.
Haaga-Helian Vierumäen kampus tarjoaa ainutlaatuisen liikunta-alan oppimisympäristön. Vierumäellä opiskelijat kohtaavat opinnoissaan erilaisia asiakasryhmiä, kuten huippu-urheilijoita, lapsia ja nuoria, vapaa- ajan liikkujia eri ikäryhmistä sekä yritysten ja järjestöjen henkilöstöä. Suomen urheiluopisto ja Vierumäki Country Club palveluineen sekä lähialueen kunnat, liikunnan aluejärjestöt, liikuntaseurat ja –yritykset tarjoavat yhteistyöpohjan työelämäprojekteille, joissa oppiminen pääosin tapahtuu. Valtakunnalliset ja kansainväliset korkeakoulu-, järjestö- ja yrityskumppanuudet täydentävät oppimisverkostoja.
Liikunnanohjaaja voi toimia julkishallinnossa, kansalaisjärjestöissä tai yksityissektorilla. Työ voi sisältää hallinnollisia tehtäviä, kuten suunnittelua, markkinointia, organisointia ja johtamista. Liikunnanohjaaja voi työskennellä monipuolisissa ohjaus-, koulutus- ja valmennustehtävissä ja toimia myös yrittäjänä. Työn tavoitteena on ihmisten hyvinvoinnin edistäminen ja alaan liittyvien erilaisten asioiden ja toimintojen kehittäminen.
Tutkinto antaa hakukelpoisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon ja maisteriopintoihin liikunta-alalla.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Vierumäen kampus
Kaskelantie 10
19120 Vierumäki
opintopalvelut.vierumaki@haaga-helia.fi
puh. 029 447 0104