Please select the curriculum by the start year of studies and track.
Hai Guo
Pasila Campus
English
21.08.2023 - 15.12.2023
12.06.2023 - 18.08.2023
15 - 40
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages, SEBBA Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
H-5
Bachelor of Business Administration (ENG)
Projektityöskentely
Tiimitapaamiset ja itsenäinen työskentely
Projektia tukeva konsultaatio ohjaajien ja/tai toimeksiantajien kanssa.
Työpajat ja mahdolliset tukiluennot ja vierailut
Briiffin materiaalit (tausta-aineistot ja toimeksiannot)
Moodle ja luentomateriaalit
Mia-Maria Salmi, Heta-Liisa Malkavaara
Kurssi toteutetaan aitona työelämäprojektina.
Pasila Campus
Finnish
21.08.2023 - 22.12.2023
Projektityö toimeksiantajalle
12.06.2023 - 18.08.2023
Kurssin voi korvata suorittamalla vastaavan sisältöisen ja laajuisen kurssin Haaga-Heliassa tai muussa korkeakoulussa.
15 - 45
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
5 cr
2 cr
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Interaktiivista lähiopetusta sekä itsenäistä opiskelua ja tehtävänratkaisua. (not translated)
• Paanetoja, Jaana. 2014 (tai uudempi). Työoikeus tutuksi. Helsinki.
tai
Paanetoja, Jaana. 2019. Työoikeus tutuksi - käsikirja. Helsinki.
• Kurssiin liittyvä lainsäädäntö.
• Kurssimateriaali Moodlessa. (not translated)
Sari Korhonen
Kaikki kurssilla käsiteltävät oikeustapaukset ja esimerkit liittyvät työelämään. (not translated)
Pasila Campus
Tentti kurssin lopussa. Uusintatentit ovat Examissa. (not translated)
Finnish
Kansainvälisen työsuhteen ehtojen käsitteleminen. (not translated)
15.01.2024 - 15.03.2024
1. Oikeustapaustehtävä
2. Työoikeuden ajankohtaisia aihealueita syventävä tehtävä
3. Kertaustehtävä (not translated)
Lähiopetustunnit torstaisin 10.00-12.45 (not translated)
Arviointiasteikko 0-5 tai hyväksytty/hylätty.
Etätehtävistä myös verbaalista palautetta. (not translated)
15 - 45
1. Etätehtävä: 10%
2. Etätehtävä: 20%
3. Osallistumisaktiivisuus (ml. 3. Etätehtävän suorittaminen): 20%
4. Tentti: 50 % (not translated)
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Interaktiivista lähiopetusta, itsenäistä opiskelua ja tehtävänratkaisua. (not translated)
Koska toteutuksella ei ole tenttiä, oheinen kirjallisuusluettelo on ohjaava, voit valita minkä tahansa työoikeuden perusteoksen. Tietysti kannattaa aina valita tuorein painos, mutta vanhemmassakin on perusasiat (lähinnä työsopimuslaki) oikein.
• Paanetoja, Jaana: Työoikeus tutuksi: käsikirja, Edita 2023. Kirja on saatavissa myös e-kirjana.
• Bruun, N. 2022. Työoikeuden perusteet. 3. uudistettu painos. Alma Talent. Helsinki. Kirja on saatavissa myös e-kirjana.
• Hyttinen, Mikko, Korte, Atte: Työoikeuden perusteet, oppikirja, 2022. Kirja on saatavissa myös e-kirjana.
• Saarinen, Mauri: Työsuhteen pelisäännöt. Talentum 2015. Kirja on saatavissa myös e-kirjana.
• Tunti- ja verkkotyöskentelyn materiaali sekä muu opettajan ilmoittama ja jakama materiaali.
• Kurssiin liittyvä lainsäädäntö.
Keskeinen lainsäädäntö:
• työsopimuslaki 55/2001
• työehtosopimuslaki 436/1946
• työturvallisuuslaki 738/2002
• laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 609/1986
• yhdenvertaisuuslaki 21/2004
• laki yksityisyyden suojasta työelämässä 759/2004
• työaikalaki 872/2019
• vuosilomalaki 162/2005
• laki nuorista työntekijöistä 998/1993 (not translated)
Juuli Venkula
Kaikki kurssilla käsiteltävät oikeustapaukset ja esimerkit liittyvät työelämään. (not translated)
Pasila Campus
Toteutuksella ei ole tenttiä, vaan se suoritetaan oppimistehtävillä. (not translated)
Finnish
Kansainvälisen työoikeuden ja EU:n vaikutus Suomen työoikeuteen. (not translated)
21.08.2023 - 13.10.2023
Oppimistehtävät, jotka palautetaan erillisen aikataulun mukaisesti. Oppimistehtäviä on neljä, joista kolme ensimmäistä arvioidaan asteikolla 1-5. Viimeinen tehtävä (moodle-tehtävä) arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Myöhässä palautetun oppimistehtävän maksimiarvosana on 2, ja sen jälkeen, kun palaute on annettu, tehtävää ei enää voi palauttaa. Tehtäviä ei voi uusia, eikä arvosanoja korottaa. Opintojakson läpäistäkseen kaikki tehtävät tulee olla palautettuna ajoissa. Arvosana määräytyy seuraavin painotuksin: Tehtävä 1: 20 %, tehtävä 2: 40 %, tehtävä 3: 40 %, tehtävä 4: hyv/hyl.
Tehtävä 1. Työehtosopimukseen perehtyminen.
Palautus su 3.9.2023 klo 23:59 mennessä.
Tehtävä 2. Työoikeudellinen tapaus ja vertaispalaute.
Palautus su 17.9.2023 klo 23:59 mennessä. Vertaispalaute su 24.9.2023 klo 23.59 mennessä.
Tehtävä 3. Tapaus työsuhteen irtisanomisesta.
Palautus su 1.10.2023 klo 23:59 mennessä.
Tehtävä 4. Moodle tehtävä.
Palautus pe 13.10.2023 klo 23:59 mennessä. (not translated)
12.06.2023 - 18.08.2023
Lähiopetus maanantaisin ajanjaksolla 21.8.2023-13.10.2023 klo 8.30-10.45 luokkahuoneessa 1004 Pasilassa 1. kerroksessa.
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä edellyttää opiskelijalta keskimäärin 135 tunnin työpanosta. Varaathan tämän ajan kalenteriisi! (not translated)
- (not translated)
Arviointiasteikko 0-5 tai hyväksytty/hylätty.
Etätehtävistä myös verbaalista palautetta. (not translated)
15 - 45
Oppimistehtäviä on neljä, joista kolme ensimmäistä arvioidaan asteikolla 1-5. Viimeinen tehtävä (Moodle-tehtävä) arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Oppimistehtävien tarkemmat aikataulut ja ohjeet ovat Moodlessa.
Arvosana määräytyy seuraavin painotuksin:
Tehtävä 1: 40 %
Tehtävä 2: 40 %
Tehtävä 3: 20 %
Tehtävä 4: hyv/hyl. (not translated)
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
5 cr
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Eeva Särkilahti
Pasila Campus
Finnish
21.08.2023 - 22.12.2023
12.06.2023 - 18.08.2023
15 - 45
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
5 cr
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Jakso 3:
ma 12.15 – 13.45 luokka 4009
to 10.00 – 11.30 luokka 4009
Jakso 4:
ma 16.00 – 17.30 luokka 4009
ke 15.00 – 16.30 luokka 4009
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kulttuurieroja ja osaa suhtautua niihin
• osaa kertoa Suomesta ranskaksi
• ymmärtää paremmin ranskan yhteiskuntaa ja sen toimintaa
• osaa löytää tietoa
• on omaksunut liiketoiminnan ranskankieliset käsitteet ja termiston. (not translated)
• Opettajan ilmoittama ja jakama materiaali.
• Web-sivustot (not translated)
Catherine Metivier
Opintojaksolla opittua tietoa voi käyttää hyväksi yrityksissä, joilla on yhteyksiä ranskankielisiin maihin (not translated)
Pasila Campus
A. Suullinen esitys lukukauden aikana
B. Kirjallinen koe: ma 16.05 klo 16.00 - 18.00 (not translated)
Finnish
Opintojaksolla opittua tietoa voi käyttää hyväksi yrityksissä, joilla on yhteyksiä ranskankielisiin maihin. (not translated)
15.01.2024 - 17.05.2024
Opintojaksolla käsiteltävät asiat ovat
• Ranska-tietous
• Suomi-tietous: opiskelijat pitävät esitelmän valitsemastaan Suomi-aiheesta.
• Ranskankieliset mediavälineet: lehdet, television, radio ja internet
• Tiedon hankinta
• Kuullun ja luetun syvä ymmärtäminen (not translated)
Tarkempaa tietoa Moodlessa (not translated)
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät oppimistehtävät ja tentit TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen TAI
c. Tentti ja oppimistehtävä(t) (not translated)
15 - 40
Ranska-tietous tentti 100 %
Esitelmä hyväksytty.
Aktiivinen osallistuminen: kaikki harjoitustyöt on tehty ja palautettu (not translated)
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Jaksot 1 ja 2:
Ke 14.00 – 16.30 luokka 4207
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kulttuurieroja ja osaa suhtautua niihin
• osaa kertoa Suomesta ranskaksi
• ymmärtää paremmin ranskan yhteiskuntaa ja sen toimintaa
• osaa löytää tietoa
• on omaksunut liiketoiminnan ranskankieliset käsitteet ja termiston. (not translated)
• Opettajan ilmoittama ja jakama materiaali.
• Web-sivustot (not translated)
Catherine Metivier
Opintojaksolla opittua tietoa voi käyttää hyväksi yrityksissä, joilla on yhteyksiä ranskankielisiin maihin (not translated)
Pasila Campus
A. Suullinen esitys lukukauden aikana
B. Kirjallinen koe: ke 7.12 klo 14.00 - 16.00 (not translated)
Finnish
Opintojaksolla opittua tietoa voi käyttää hyväksi yrityksissä, joilla on yhteyksiä ranskankielisiin maihin. (not translated)
21.08.2023 - 22.12.2023
Opintojaksolla käsiteltävät asiat ovat
• Ranska-tietous
• Suomi-tietous: opiskelijat pitävät esitelmän valitsemastaan Suomi-aiheesta.
• Ranskankieliset mediavälineet: lehdet, television, radio ja internet
• Tiedon hankinta
• Kuullun ja luetun syvä ymmärtäminen (not translated)
12.06.2023 - 18.08.2023
Tarkempaa tietoa Moodlessa (not translated)
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät oppimistehtävät ja tentit TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen TAI
c. Tentti ja oppimistehtävä(t) (not translated)
15 - 40
Ranska-tietous tentti 100 %
Esitelmä hyväksytty.
Aktiivinen osallistuminen: kaikki harjoitustyöt on tehty ja palautettu (not translated)
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Tesi Binder
Pasila Campus
Finnish
15.01.2024 - 17.05.2024
15 - 40
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Tesi Binder
Pasila Campus
Finnish
21.08.2023 - 15.12.2023
12.06.2023 - 18.08.2023
15 - 30
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
2 cr
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
• Lähiopetusta: mukaanlukien tiimitehtävään liittyvät lähiopetustapaamiset, vierailevat luennoitsijat, työpajat, konsultaatiot ja loppuesitykset
• Verkko-opetus: työpajat, tiimikonsultaatiot ja tehtävien esitykset (kts. Aikataulu)
• Itsenäinen opiskelu: tiimitehtävään liittyvä tiedon kerääminen, analysointi ja raportointi sekä lopullisen raportin ja esityksen valmistelu (not translated)
• Bratton and Gold, 2007. Human Resource Management, Theory and Practice
• A Guide to the Project Management Body of Knowledge: Fourth Edition (PMBOK Guide). Project Management Institute. 2008
• Armstrong, M. 2014, 13th ed. (or older). Armstrong's handbook of human resource management practice / Michael Armstrong and Stephen
Taylor. London: Kogan Page.
• Boxall, P. & Purcell, J. 2011, 3rd ed. (or older). Strategy and human resource management. Basingstoke, Palgrave Macmillan
• Otala, L., 2008 WSOY. Osaamispääoman johtamisesta kilpailuetua.
• Projekti- ja HRM kirjallisuus, tapaamisia tukeva materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali, esim. artikkelit Moodlessa. (not translated)
Heikki Pitkänen
Kurssin tiimitehtävät liittyvät paikallisiin yrityksiin; HRM projekti pyritään toteuttamaan yritykselle/organisaatiolle. (not translated)
Pasila Campus
Ei tenttiä. (not translated)
Finnish
Kurssilla käsitellään kansainvälisen toimintaympäristön mukaisia HRM-käytäntöjä; opetusmateriaali on myös englanninkielistä. (not translated)
21.08.2023 - 22.12.2023
Tiimitehtävä: yritykselle/organisaatiolle toteutettava kehittämis- tai tutkimusprojekti
• 4-5 opiskelijan tiimit
• tutkimus- tai kehitystyö
• haastattelut, kyselyt ja tapaamiset
• projektin kohderyhmänä mikro, keskisuuri tai iso organisaatio/yritys
Tiimityön tuotokset: Edistymisen raportointi konsultaatioissa, loppuesitys (esitystapa vapaa) ja loppuraportti (~10-15 s., doc-muodossa)
Loppuraporting palautus Moodlen keskustelufoorumin kautta. (not translated)
12.06.2023 - 18.08.2023
Aikataulu täsmentyy ennen kurssin aloitusta elokuussa. Alustava aikataulu:
Viikko:
34 Kick-off, oppimistavoitteet, tehtävät, työskentelytavat ja tiimien muodostaminen (Pasila)
35 Työpaja 1, Learning café HRM-teemoista (Pasila)
36 Kenttätyön aloittaminen (kohdeorganisaation/yrityksen etsiminen alkaa (ei lähiopetusta)
37 Työpaja 2, Ensimmäisen/ensimmäisten projektisuunnitelmien esitykset ja
ja niiden yhteiskehittäminen (Pasila)
38 Työpaja 3, Projektisuunnitelmien esityksiä ja niiden yhteiskehittäminen (Pasila)
39 Työpaja 4, tiimityö tiimien valitsemista aiheista (Pasila)
40 Itsenäistä työskentelyä
41 Tiimikonsultaatiot I (Pasila/Teams)
42 Intensiiviviikko – ei opetusta
43 Laadullisista tutkimusmenetelmistä ja raportoinnista (Pasila)
44 Tiimikonsultaatiot II (Pasila/Teams)
45 Tiimikonsultaatiot III (Pasila/Teams)
46 Itsenäistä työskentelyä
47 Projektin tehtävien palautus Moodlen kautta
48 Loppuesitykset 1 (Pasila)
49 Loppuesitykset 2 (Pasila) (not translated)
Vastaava Haaga-Helian tarjoama kurssi. (not translated)
Tiimikohtainen konsultaatioissa ja kurssin päätteeksi. (not translated)
15 - 45
• Osallistumisaste opetus- ja tiimitapaamisiin vähintään ~70 %
• Tiimitehtävä 100 %
• Poissaolot voivat alentaa lopullista arvosanaa (not translated)
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
5 cr
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
VIRTUAL, mutta aloitusluento & pakolliset opiskelijawebinaarit ONLINE
Opintojaksolla painottuu itseohjautuvuus ja projektityö.
Oman oppimisen arviointi 1 tunti. (not translated)
Materiaali löytyy Moodlesta (not translated)
Nina Koivisto
Kaikki opintojakson tehtävät ovat työelämälähtöisiä (not translated)
Pasila Campus
Kurssilla ei ole tenttejä, osaaminen osoitetaan oppimistehtävin (not translated)
Finnish
15.01.2024 - 17.05.2024
1. Blogi
2. Postaukset
3. Video
4. Webinaari (not translated)
Aihe 1. ONLINE Yritysblogi
Aihe 2. SEO & CTA
Aihe 3. WordPress
Aihe 4. Kanavat (erityisesti LinkedIn)
Aihe 5. Canva
Aihe 6. Videokuvaus
Aihe 7. Videoediorit (AdobeRush sekä PP-video)
Aihe 8. Videoalustat (Youtube, Kaltura, Stream)
Aihe 9. Fasilitointi (Kahoot, AnswerGarden, Flinga, EasyPoll & Padlet)
Aihe 10. Zoom
Aihe 11. Lyyti
Aihe 12-14. ONLINE Hoastaus, moderointi, fasilitointi ja esittäminen
Aihe 15. Raportointi
Aihe 16. Palaute (not translated)
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos haluat AHOToida, tutustu kurssin opintojaksokuvaukseen, toteutussuunnitelmaan ja tehtäviin sekä laadi itsellesi AHOTointisuunnitelma, jonka lähetät Nina Koivistolle sähköpostilla. AHOTointisuunnitelmassa esität, miten osoitat opintojakson eri osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen sekä pidät esitelmän muille opiskelijoille valitusta aiheesta. (not translated)
15 - 60
Itsearviointi, vertaisarviointi & opettaja antaa arvosanan. Tehtävien painotettu keskiarvo asteikolla 1 - 5
25 % Postaukset
25 % Blogi + SEO-suunnitelma
25 % Video
25 % Loppuraportti webinaarista (not translated)
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
5 cr
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
VIRTUAL, mutta aloitusluento & pakolliset opiskelijawebinaarit ONLINE
Opintojaksolla painottuu itseohjautuvuus ja projektityö.
Oman oppimisen arviointi 1 tunti. (not translated)
Materiaali löytyy Moodlesta (not translated)
Nina Koivisto
Kaikki opintojakson tehtävät ovat työelämälähtöisiä (not translated)
Pasila Campus
Kurssilla ei ole tenttejä, osaaminen osoitetaan oppimistehtävin (not translated)
Finnish
21.08.2023 - 15.12.2023
1. Blogi
2. Postaukset
3. Video
4. Webinaari (not translated)
12.06.2023 - 18.08.2023
Aihe 1. ONLINE Yritysblogi
Aihe 2. SEO & CTA
Aihe 3. WordPress
Aihe 4. Kanavat (erityisesti LinkedIn)
Aihe 5. Canva
Aihe 6. Videokuvaus
Aihe 7. Videoediorit (AdobeRush sekä PP-video)
Aihe 8. Videoalustat (Youtube, Kaltura, Stream)
Aihe 9. Fasilitointi (Kahoot, AnswerGarden, Flinga, EasyPoll & Padlet)
Aihe 10. Zoom
Aihe 11. Lyyti
Aihe 12-14. ONLINE Hoastaus, moderointi, fasilitointi ja esittäminen
Aihe 15. Raportointi
Aihe 16. Palaute (not translated)
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos haluat AHOToida, tutustu kurssin opintojaksokuvaukseen, toteutussuunnitelmaan ja tehtäviin sekä laadi itsellesi AHOTointisuunnitelma, jonka lähetät Nina Koivistolle sähköpostilla. AHOTointisuunnitelmassa esität, miten osoitat opintojakson eri osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen sekä pidät esitelmän muille opiskelijoille valitusta aiheesta. (not translated)
15 - 60
Itsearviointi, vertaisarviointi & opettaja antaa arvosanan. Tehtävien painotettu keskiarvo asteikolla 1 - 5
25 % Postaukset
25 % Blogi + SEO-suunnitelma
25 % Video
25 % Loppuraportti webinaarista (not translated)
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
5 cr
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Eeva Särkilahti
Pasila Campus
English
15.01.2024 - 17.05.2024
15 - 40
ASSI Degree Programme in Modern Languages and Business Studies for Management Assistants, LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages, SEBBA Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
H-5
Bachelor of Business Administration (ENG)
Lähiopetusta kaksoistunti kerran viikossa koko lukukauden ajan.
Moodlessa oppimistehtävät
Itsenäinen opiskelu
Tentti 1,5 h (not translated)
Lehtorin jakama opetusmateriaali ja kirjallisuus
The European Commission publications: How the EU Works, 12 Lessons on Europe (not translated)
Ilpo Päiväläinen, Kristiina Åberg
Opintojaksolla tutustutaan mahdollisuuksien mukaan Euroopan unionin toimielimeen. (not translated)
Pasila Campus
Kirjallinen tentti viimeisellä lähiopetuskerralla ja kaksi uusintaa yleisinä tenttipäivinä (not translated)
Finnish
Jotta opiskelija pystyisi viestimään tehokkaasti ja ammattimaisesti vaativissa kansainväliseen yhteistyöhön, globaaliin tiimityöhön ja asiantuntijayhteistyöhön liittyvissä tehtävissä hän harjaantuu erikoiskielen vaatimusten ja tyypillisten piirteiden tunnistamiseen ja käyttämiseen ja tutustuu Euroopan unionin instituutioiden toimintaan ja sen vaatimaan erikoiskieleen ja terminologiaan, lain ja hallinnon, politiikan sekä talouden kieleen. (not translated)
15.01.2024 - 17.05.2024
1-2 palautettavaa kirjallista oppimistehtävää sekä yksi puhe. Näistä sovitaan opiskelijiden kanssa opintojakson alkaessa. (not translated)
Tehtävien palautusaikataulusta sovitaan opintojakson alkaessa. (not translated)
Mahdollisesta valinnaisesta suoritustavasta on sovittava ennen opintojakson alkua lehtorin kanssa. Myös ahotointisuunnitelma on opiskelijan esitettävä lehtorille, joka hyväksyy tai hylkää sen ennen opintojakson alkua. (not translated)
15 - 45
Kirjallinen tentti (EU-terminologia, Legal English) 60%
Oppimistehtävät 40% (not translated)
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
2 cr
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Ilpo Päiväläinen, Kristiina Åberg
Pasila Campus
Finnish
21.08.2023 - 15.12.2023
12.06.2023 - 18.08.2023
15 - 40
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
Bachelor of Business Administration (FIN)
Sisällöllisesti opintojakso on jaettu kahteen osaan:
1) Latinalaisen Amerikan talous ja yhteiskunta ja 2) Espanjankieliset sanomalehtitekstit. Opintojaksolla käsitellään Suomen, Espanjan ja Iberoamerikan välisiä suhteita eri viestintävälineiden avulla.
Opintojaksolla käsiteltävät asiat ovat
• Latinalaisen Amerikan ja Espanjan historia, yhteiskunta, talous ja nykyolot
• Latinalaisen Amerikan vapaakauppa-alueet: Nafta, Mercosur jne.
• Espanjankielisen sanomalehtitekstin erityispiirteet: tyyli, raportointi ja arvostelut (not translated)
Vásquez, G. & Marínez Díaz, N. 2009. Historia de América Latina. SGEL. Madrid.
Masoliver, J. & Vidales, C. 2009. América Latina. Samfundslitteratur. Gylling.
Ángeles Albert, M. & Ardanaz, F. 2009. Hispanoamérica, ayer y hoy: historia y arte, demografía, economía, instituciones, tradiciones. SGEL. Madrid.
Espanjankieliset sanoma- ja aikakausilehdet: El País, El Mundo, La Vanguardia, Cambio16, El Clarín,? El Mercurio ja niiden digitaaliset verkkolehdet.
Opettaja toimittaa monta materiaalia omasta henkilökohtaisesta esityksestään.
Opiskelijoiden esitykset. (not translated)
Pedro Beltrán Herrera
Pasila Campus
Ilmoitetaan Moodlessa. (not translated)
Finnish
Opetusryhmä on yleensä monikulttuurinen. (not translated)
15.01.2024 - 17.05.2024
Kirjalliset kokeet 70 %
Jatkuva näyttö, suullinen esitelmä ja oppimistehtävät 30 %
Oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti ennen kirjallisia tenttejä. (not translated)
Ilmoitetaan Moodlessa (not translated)
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät TAI
b. Tentti ja oppimistehtävät
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi. (not translated)
15 - 30
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1-3-5. (not translated)
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Sisällöllisesti opintojakso on jaettu kahteen osaan:
1) Latinalaisen Amerikan talous ja yhteiskunta ja 2) Espanjankieliset sanomalehtitekstit. Opintojaksolla käsitellään Suomen, Espanjan ja Iberoamerikan välisiä suhteita eri viestintävälineiden avulla.
Opintojaksolla käsiteltävät asiat ovat
• Latinalaisen Amerikan ja Espanjan historia, yhteiskunta, talous ja nykyolot
• Latinalaisen Amerikan vapaakauppa-alueet: Nafta, Mercosur jne.
• Espanjankielisen sanomalehtitekstin erityispiirteet: tyyli, raportointi ja arvostelut (not translated)
Vásquez, G. & Marínez Díaz, N. 2009. Historia de América Latina. SGEL. Madrid.
Masoliver, J. & Vidales, C. 2009. América Latina. Samfundslitteratur. Gylling.
Ángeles Albert, M. & Ardanaz, F. 2009. Hispanoamérica, ayer y hoy: historia y arte, demografía, economía, instituciones, tradiciones. SGEL. Madrid.
Espanjankieliset sanoma- ja aikakausilehdet: El País, El Mundo, La Vanguardia, Cambio16, El Clarín,? El Mercurio ja niiden digitaaliset verkkolehdet.
Opettaja toimittaa monta materiaalia omasta henkilökohtaisesta esityksestään.
Opiskelijoiden esitykset. (not translated)
Pedro Beltrán Herrera
Pasila Campus
Ilmoitetaan Moodlessa. (not translated)
Finnish
Opetusryhmä on yleensä monikulttuurinen. (not translated)
21.08.2023 - 22.12.2023
Kirjalliset kokeet 70 %
Jatkuva näyttö, suullinen esitelmä ja oppimistehtävät 30 %
Oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti ennen kirjallisia tenttejä. (not translated)
12.06.2023 - 18.08.2023
Ilmoitetaan Moodlessa (not translated)
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät TAI
b. Tentti ja oppimistehtävät
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi. (not translated)
15 - 40
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1-3-5. (not translated)
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Riitta Forsnabba
Pasila Campus
Finnish
15.01.2024 - 17.05.2024
15 - 40
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
5 cr
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Kurssilla käytetään mm. seuraavia oppimismenetelmiä
- tutkivat ja kehittävä oppiminen
- itsenäinen opiskelu ja ryhmätyö
- blended learning: lähiopetus Pasilan kampusella ja verkko-opetus
- yritys- ja muut vierailut mahdollisuuksien mukaan
- oman oppimisen arviointi (not translated)
Kaikki oppimateriaali löytyy Moodlesta.
Autenttista verkkomateriaalia.
Tekstit ja harjoitukset. (not translated)
Riitta Forsnabba
Yritysvierailut ja vierailulennoitsijat mahdollisuuksien mukaan.
Oman alan autenttinen materiaali.
Ajankohtaiset oman alan teemat liike-elämästä. (not translated)
Pasila Campus
lopputentti 13.12 klo 14 - 15
uusintatentti tammikuussa 2023 ja maaliskuussa 2023 (not translated)
Finnish
Kurssin aikana peredytään Ruotsin liiketoimintaympäristöön, mikä tuo kansainvälisyysaspektin.
Opiskelija tutustuu ruotsalaisiin yrityksiin, organisaatioihin ja mahdollisuuksien mukaan vierailee yrityksissä.
Suomen ja Ruotsin eroja liiektoiminnassa ja liike-elämän kulttuurissa tuodaan esiin. (not translated)
21.08.2023 - 22.12.2023
1. Rekryteringsvideo. Individuellt, 15%, 1–5
DL 7-10, videons längd max. 2 minuter.
2. Mötessimulation. Grupparbete, 15%, 1–5
DL. 1.11, högst 10 minuter, lämnas in som video (lämna in en fungerande länk på Moodle)
(3-4 studenter/grupp)
3 Branschstudie, Grupparbete, 20%, 1–5
DL 20/4, Max 8 dior; presenteras på lektionen xx, 3-4 studerande/grupp, max 10 min per grupp
4 Moodleuppgifter, individuellt, godkänt/icke-godkänt
obligatoriska – se Moodle, lämnas in senast 7.12
5 Tentamen, Individuellt, 50%, 1–5,
13.12. på Böle campus, klassrum 2205 (not translated)
12.06.2023 - 18.08.2023
Alustava aikataulu
Oppitunnit Pasilassa ja Zoomissa seruaavasti- Huom! ajankohdat saattavat muuttua hieman vierailuiden aikataulutuksesta johtuen -aikataulu tarkastetaan kurssin alussa 23.8.
Tunnit tiistaisin klo 14 - 16.45
Ruotsinkielinen liiketoimintaympäristö
Period 1
23.8. Kursstart. Kursintroduktion. Presentera dig själv (campus)
30.8. Företagets verksamhet – företag i Norden
6.9. Företagets verksamhet, Produktpresentation. (campus)
13.9. Finska företag i Norden
20.9. Nordiska affärskulturer – besök/campus
27.9. Rekrytering
4.10 Rekrytering (campus)
11.10 Möten – process, dokument, fraser och termer
Period 2
25.10 Möten (campus)
1.11 Möten – gör och filma mötesuppgiften, lämna in 1.11. - grupparbete på egen hand
8.11 Det nordiska sättet att jobba, leda, göra affärer etc.
15.11 Pressmeddelanden, Ekonomiska texter
23.11 Sverigekontakt - online webinarium
29.11 Branschstudie: Presentationer (Zoom)
6.12 självständighetsdagen, inga timmar
13.12 sluttentamen, campus klassrum PA2205 (not translated)
Opinnollistaminen/Work and Study.Opiskelija osoittaa työssä opitun osaamisen näytöllä keskustelutaan opinto-ohjaajan ja näyttöjä vastaanottavan lehtorin Marketta Keisun kanssa.
Aiemmin opitun tunnistaminen, näyttö: Opiskelija osoittaa osaamisen kurssin sisältöalueella näyttökokeessa. Lisätietoa opinto-ohjaajalta tai näyttöjen vastuuopettajalta (Marketta Keisu). (not translated)
15 - 40
Jatkuva näyttö oppitunneilla kampuksella ja verkossa.
Kurssitehtävien suorittaminen hyväksytyksti.
Moodle tehtävien suorittaminen 50% läpäisyllä.
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia yrityksen ja organisaation hallintoon, ulkoiseen ja sisäiseen viestintään liittyviä viestejä. Osaa yksinkertaisesti keskustella talousalan julkaisuista, edustaa ja markkinoida omaa yritystään ja organisaatiotaan sekä osallistua kokoukseen. Osaa laatia yksinkertaisia kokousdokumentteja. Osaa perusteet talousalan sanastosta ja fraseologiasta ja pystyy laatimaan lyhyitä raportteja oman toimialansa tilanteesta ja ajankohtaisista asioista. Osaa toimia auttavasti rekrytointitilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Osaa referoida talousuutisia sekä laatia yrityksen ja organisaation hallintoon, ulkoiseen ja sisäiseen viestintään sekä rekrytointiin liittyviä viestejä. Osaa keskustella talousalan julkaisuista, edustaa ja markkinoida omaa yritystään ja organisaatiotaan sekä osallistua kokoukseen erilaisissa rooleissa. Osaa laatia kokousdokumentteja. Osaa perusteet talousalan sanastosta ja fraseologiasta ja pystyy laatimaan erilaisia raportteja oman toimialansa tilanteesta ja ajankohtaisista asioista. Osaa toimia myös suullisissa rekrytointitilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Osaa sujuvasti referoida (suullisesti ja kirjallisesti) talousuutisia sekä laatia yrityksen ja organisaation hallintoon, ulkoiseen ja sisäiseen viestintään sekä rekrytointiin liittyviä viestejä. Osaa sujuvasti keskustella talousalan julkaisuista, edustaa ja markkinoida omaa yritystään, organisaatiotaan ja työtehtäväänsä sekä osallistua kokoukseen erilaisissa rooleissa. Osaa laatia kokousdokumentteja. Osaa talousalan sanaston ja fraseologian ja pystyy laatimaan erilaisia raportteja oman toimialansa tilanteesta ja ajankohtaisista tapahtumista. Osaa toimia sujuvasti rekrytointitilanteissa. (not translated)
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
5 cr
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Period 3
Contact hours: 18 h (3 h/week)
Written examination: 3 h (at the end of the period)
Independent study, weekly assignments and preparing for exam: 32 h
Self-assessment of learning: 1 h
Totally 54 h
Period 4
Contact hours: 18 h (3 h/week)
Spoken examination: 0.5 h (at the end of the period)
Independent study, learning assignments and preparing for the spoken test: 34 h
Self-assessment of learning: 1 h
Totally 53,5 h
Period 3
Salenius, P., 2016. Venäjänkielinen sopimus -material in Moodle.
Additional material given by the teacher.
Period 4
Materials and links provided on Moodle.
Self-paced pair work guidelines provided in class.
Inara Shakirova
Authentic material and experience from working life.
Period 4: Company visits and interviews.
Pasila Campus
Listening comprehension test Fri 5.10.2018
Written exams Fri 12.10.2018 and 14.12.2018
Period 4.
The final spoken examination Wednesday 13.5.2020, 8:00-10:30, classroom 6043.
It is allowed to use English/Finnish, but not Russian (!!) notes in the examination.
Re-exams according to HH’s re-examination programme.
It is not possible to retake either the listening comprehension test or the oral exam.
Finnish
The study gropu is multicultural.
15.01.2024 - 17.05.2024
Pairwork on contract vocabulary.
Period 4
Job application and head-hunting situations, compilation of a CV in Russian, presentation of an organisation, a specialist's (assistant's, marketer's, logistics expert's, etc) job description, presentation of the businesses engaged in the Finnish-Russian trade in Finland and abroad, the pre-requisites and current situation in the trade between Russia and Finland.
The teachers retain the right to modify the course assignments, their weights and assessment criteria. Check the updated course implementation plan at the start of the course.
????????? ?????????, ?????????????? ?????????
?????????? ???????
??????? ?????????, ?????????? ? ????????, ?????????????? ????????? ?????????? ???????
???? ? ???? ????????, ????, ????????????? ????????? ?????????? ???????
??????? ???????, ????????????? ????????? ?????????? ???????
???????? ? ??????????, ????????????? ????????? ?????????? ???????
???????????? ???????, ????-?????, ???????? ? ?????? ???????
???????
Independent studying and participating the test.
Period 4
A. Contact lessons, distant assignments, presentation in class and oral exam
OR
B. Distant assignments and portfolio of 3 essays and an oral exam
The assessment of one’s own learning 1 h
15 - 40
Period 3
Written examination 90%.
Pair work 10%.
Period 4
Final oral exam 50 %
Assignments (2) 20 %
Active participating and pair work in classes 30%.
The failure to submit critical assignments will result in a zero grade.
Should a student decide to drop out, their participation is marked with a zero grade.
The teachers retain the right to modify the course assignments, their weights and assessment criteria. Check the updated course implementation plan at the start of the course.
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Period 1
Online contact hours: 21 h (3 h/week)
Written examination: 2 h (at the end of the period at Pasila campus, Room No TBC)
Independent study, weekly assignments and preparing for exam: 43.5 h
Self-assessment of learning: 1 h
Totally 67.5 h
Period 2
Contact hours: 18 h (3 h/week)
Spoken examination: 0.5 h (at the end of the period)
Independent study, learning assignments and preparing for the spoken test: 48 h
Self-assessment of learning: 1 h
Totally 67,5 h
Period 1
Salenius, P., 2016. Venäjänkielinen sopimus -material in Moodle.
Additional material given by the teacher.
Period 2
Materials and links provided on Moodle.
Weekly self-paced pair work guidelines provided in class.
Inara Shakirova
Authentic material and experience from working life. Visiting lecturers and in Period 2 familiarising with the Russian-Finnish trade leaders.
Interviewing a company representative, situation permitting.
Pasila Campus
Upd 22.8.2022
Period 1
Written exam Wed 12.10.2022 at Pasila campus, Room TBC.
It is not allowed to use web-based dictionaries in the exam. Paper-based dictionaries are allowed. The use of automatic translation resources (Google Translate and the like) is strictly forbidden.
Period 2
The final spoken examination is held in pairs on Wednesday 14.12.2022, at Pasila campus, Room TBC.
It is allowed to use English/Finnish, but not Russian (!!) notes in the examination.
Re-exams according to HH’s re-examination programme.
It is not possible to retake either the listening comprehension test or the oral exam.
Finnish
The study group is multicultural.
21.08.2023 - 22.12.2023
Period 1
Individual, pair- and group work on contract vocabulary.
Period 2
Pairwork regarding the course assignments comprises a significant part of the course assessment. The pairs are, whenever possible, multicultural.
Job application and head-hunting situations, compilation of a CV in Russian, presentation of an organisation, a specialist's (assistant's, marketer's, logistics expert's, etc) job description, presentation of the businesses engaged in the Finnish-Russian trade in Finland and abroad, the pre-requisites and current situation in the trade between Russia and Finland.
The teachers retain the right to modify the course assignments, their weights and assessment criteria. Check the updated course implementation plan at the start of the course.
12.06.2023 - 18.08.2023
See the course Moodle page
Period 1
Independent studying and participating in the test.
Period 2
A. Contact lessons, distant assignments, presentation in class and oral exam
OR
B. Distant assignments and portfolio of 3 essays and an oral exam
The assessment of one’s own learning 1 h
15 - 40
Period 1
Written examination 90%.
Pair work 10%.
Period 2
Final oral exam 50 %
Assignments (2) 20 %
Active participating and pair work in class 30%.
The failure to submit critical assignments will result in a zero grade.
Should a student decide to drop out, their participation is marked with a zero grade.
The teachers retain the right to modify the course assignments, their weights and assessment criteria. Check the updated course implementation plan at the start of the course.
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät (learning by doing/co-creation tunneilla opettajan fasilitoimana) TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson oppimistavoitteisiin, sisältöihin ja kirjallisuuteen. (not translated)
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2010. (tai uudempi) Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro. Helsinki JA
Hämäläinen, V., Maula, H., Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. Alma Talent TAI
Kärnä, E. (toim.). 2012. Tehoa ja iloa strategiatyöhön. HAAGA-HELIAn julkaisusarja / Kehittämisraportteja 2/2012 JA
Clegg ym. 2017 (tai vanhempi): Strategy – Theory and Practice. Sage TAI
Johnson, Whittington & Scholes 2011 (tai uudempi): Exploring strategy: Text and Cases. Pearson TAI
Whittington, R. 2019. Opening strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today. Oxford Scholarship Online: April 2019
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali (not translated)
Eija Kärnä, Heikki Pitkänen
Opintojakson harjoitustehtäviä tehdään yhteistyössä yritysten kanssa. (not translated)
Pasila Campus
Ei kirjallista tenttiä. Suullisia, yhteisöllisiä näyttöjä opintojakson aikana. Nämä ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa kirjallisilla näytöillä tai uusittavissa seuraavilla toteutuskerroilla. (not translated)
Finnish
Suurin osa harjoitus- tai case -yrityksistä toimivat kansainvälisessä ympäristössä. (not translated)
18.03.2024 - 22.03.2024
1. Ennakkotehtävä: Kehittämisen menetelmät ja strategiatyö (10 -20 %):
a. Kehittämistyön menetelmiin tutustuminen kurssikirjan avulla, eniten itseä kiinnostavan lähestymistavan/näkökulman/menetelmän valinta, valinnan perustelu muihin lähestymistapoihin vertaillen sekä sovellusmahdollisuuden kuvaaminen. Valinnat, perustelut ja reflektiot kootaan tiiviisti (1-2 X A4 tai esim. taulukkoon) ja tuodaan aloitustunnille.
b. Kurssikirjallisuuden avulla käsitteiden "strategia", "strateginen johtaminen" ja "strategiatyö" selvittäminen.
Tuntitehtäviä:
2. Kehittämistehtävä (10 %): Tutkitaan ja kehitetään yritystoimintaa tai työkäytäntöjä valitussa organisaatiossa. Kehittämistyössä hyödynnetään kurssilla opittuja kehittämismenetelmiä. (10 %)
3. Workshopit (40 – 50 %)
Tunneilla käytetään työelämän toiminnallisia oppimisen ja kehittämisen menetelmiä. Workshopit edellyttävät valmistautumista. Workshopit ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa virtuaalisella keskustelulla ja/tai erikseen sovittavalla raportilla, videolla tai muulla tuotoksella.
4. Soveltava tehtävä (10 %)
Yrityskeissin pohdinta kirjallisuuteen peilaten.
5. Näyttökoe (10 %): Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisu random -ryhmissä ja vertaisarviointi
6. Oman roolin ja oppimisen/osaamisen pohdinta yksilönä tai pienryhmänä (10 – 20 %) (not translated)
Yhteisölliset tapaamiset lukujärjestyksen mukaisesti virtuaalisesti. (not translated)
a. osallistuva suoritus
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson osaamistavoitteisiin, sisältöihin ja kirjallisuuteen. (not translated)
Toiminnalliset, yhteisölliset menetelmät, joustavuus ja kirjallisuuden hyödyntäminen on koettu positiivisina. Tehtävissä onnistuminen edellyttää niihin valmistautumista. Intensiivikurssin tiiviimpi tahti on koettu sekä antoisana että vaativana. Normaalitoteutuksella on enemmän aikaa lukea kirjallisuutta, mutta vaatii suunnitelmallisempaa/ sitoutuneempaa otetta. (not translated)
15 - 60
Painoarviot prosentteina tehtävien yhteydessä. (not translated)
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
5 cr
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Online (not translated)
Eija Kärnä
Kurssikirjallisuuteen liittyy ennakkotehtävä, josta informoidaan ilmoittautuneita.
- Ojasalo, Moilanen & Ritalahti. Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
- Clegg ym. 2017. Strategy – Theory and Practice. Sage tai
- Johnson, Whittington & Scholes 2019. Exploring strategy: Text and Cases. Pearson tai
- Whittington, R. 2019. Opening strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today Oxford Scholarship Online ja
- Hämäläinen, Maula & Suominen: Digiajan strategiatyö, Alma Talent tai
- Kilpinen, P. 2022. Inhimillinen strategia. AlmaTalent
- Sutinen & Haapakorva 2021. Pelastetaan strategia. AlmaTalent.
Eija Kärnä, Heikki Pitkänen
Tehtävät ovat käytännönläheisiä, keissit yrityksistä tai yritystoimintaa simuloivia. Mahdollisesti vierailija työelämästä.
Pasila Campus
Suullisia, yhteisöllisiä, virtuaalisia näyttöjä. Uusittavissa seuraavien toteutusten yhteydessä tai kirjallisesti.
Finnish
Case -yritykset ovat usein kansainvälisiä
16.10.2023 - 20.10.2023
1. Kehittämistyön menetelmiin tutustuminen ja vertailu (Ennakkotehtävä 1) (10 %):
- Valitse itseäsi kiinnostava kehittämisen lähestymistapa ja sen kannalta sopiva menetelmä ja
- mieti, millaiseen kehittämiseen nämä soveltuisivat.
- Vertaile valitsemaasi lähestymistapaa ja menetelmää johonkin toiseen ja mieti,
- millaisia yhteneväisyyksiä, etuja ja haasteita niihin liittyy.
- Kuinka niitä voisi hyödyntää niin, että ne tukisivat toisiaan parhaiden ratkaisujen löytämiseksi?
- Kokoa ajatuksesi vapaamuotoiseen taulukkoon tai ajatuskarttaan ja palauta Moodleen.
2. Strategiatyö ja strateginen johtaminen käsitteet ja käytäntö (Ennakkotehtävä 2) (10 %)
Selvitä kansainvälisen ja kotimaisen kurssikirjallisuuden (ks. edellä) avulla,
- mitä käsitteillä strateginen johtaminen ja strategiatyö tarkoitetaan,
- miten nämä asiat näkyvät käytännössä erilaisissa yrityksissä tai työntekijöiden arjessa.
- millaisia strategisen johtamisen koulukuntia tai suuntauksia on tai on ollut, ja
- kuinka ne näkyvät työntekijöille tai ovat näkyneet itsellesi tutuissa organisaatioissa.
Tuotoksena omat, vapaamuotoiset muistiinpanot, mindmapit, taulukot tmv. jotka palautetaan Moodlen foorumiin (max. 5 sivua). Kirjallisuuslistalta löydät vaihtoehtoja; kirjoista on tärkeämpi saada kokonaiskuvaa, kuin ymmärtää yksityiskohtia.
3. Omat oppimistavoitteet kurssin oppimistavoitteisiin peilaten videona. Flip -video kurssin Teamsissa/Moodlessa. (Ennakkotehtävä 3) (Hyväksytty/Hylätty)
4. Workshopit/webinaarit/yhteiset sessiot/tunnit (50-60 %)
Tunneilla käytetään työelämän toiminnallisia oppimisen ja kehittämisen menetelmiä. Workshopit edellyttävät valmistautumista ja dokumentointia Moodlessa. Workshopit ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa Moodle-esityksiä kommentoimalla, raportilla, videolla tai muulla sovittavalla tuotoksella.
5. Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisutilanne (10 %):
Liiketoimintaa tai työtä kehittävä ratkaisu tuotetaan yhteisöllisesti ja esitellään kuvitteelliselle johtoryhmälle, random -ryhmissä ja vertaisarviointi. Kurssimateriaalia ja kirjallisuutta saa hyödyntää suorituksessa. (Kirjallisesta tai videosuorituksesta voidaan sopia esim. sairastapauksissa)
6. Kehittämistehtävä (10 %): Opiskelijoiden omat keissit. Kurssin kehittämistehtävänä on suunnitella valitulle kohdeyritykselle/organisaatiolle pienimuotoinen strategiatyöhön liittyvä kehittämishanke hyödyntäen kurssin oppeja ja sisältöjä. Vaihtoehtoisesti voidaan analysoida ja raportoida jokin organisaatiossa aiemmin toteutettu kehittämishanke. Kohdeorganisaatio voi olla itselle tuttu yritys tai muu organisaatio, esim. 3. sektorin toimija, harrastuksiin liittyvä organisaatio tmv.
7. Oman strategisen roolin ja oppimisen/osaamisen pohdinta yksilönä tai pienryhmänä (10 – 20 %)
Oppimista ja omaa mahdollista strategista roolia työelämässä reflektoidaan teemoittain/kurssiaiheittain ja kootaan itselle tärkeimmät oppimiset esim. SWOT-analyysiksi tai miellekartaksi. Kirjallisuudesta nostetaan esiin itselle merkityksellisimpiä asioita, lainataan tai muotoillaan itselle sopiva kehittämistyön ’motto’. Arvioidaan opitun soveltamismahdollisuuksia työelämässä. Kukin opiskelija antaa itselleen arvosanan vertaillen osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin (ks. kurssikuvaus). Kirjallisena, max 3-4 sivua tai videona, max 10 min.
12.06.2023 - 13.10.2023
Ma ap E + H Kurssin toimintatavat, tehtävät ja tutustuminen.
E Kehittämisen merkitys ja menetelmät yritystoiminnassa. 1.ennakkotehtävän purku.
Ma ip H Strateginen johtaminen, 2. ennakkotehtävän purku
Strategiakeissit alkuun.
Ti ap H Strategisen johtamisen klassiset teoriat ja uudemmat ismit
Learning cafe – teemat ja ryhmät, Strategiakeissit purku
Ti ip E Tietotyöntekijä ja strategiatyö, strategian toteuttaminen ja sen kehittäminen.
Organisaation jäsenten roolit strategiatyössä
Ke ap H Strategiaprosessi ja strategisen johtamisen työkalut
Kehittämistehtävien ohjeistus
Ke ip E Yhteisöllisiä strategiatyön työskentelytapoja, fasilitointi, coaching
Strategiaviestintä
To ap H Strategisen johtamisen uudemmat tuulet – Learning café
Kehittämistehtävien ideointi
To ip E Monikulttuurinen strategiatyö
Strategian toteuttamisen ja -viestinnän harjoituksia
Pe ap E Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisutilanne
Pe ip H Kehittämistehtävien esitykset
Oman strategisen roolin ja oppimisen reflektio
1. Intensiivitoteutus
2. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti TAI
3. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti
Vaihtoehdoissa 2 ja 3 opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle kurssikuvauksen oppimistavoitteisiin ja sisältöihin peilaten.
15 - 60
Arviointitavat:
Keskusteleva yhteis-, vertais- ja itsearviointi koko oppimisprosessin ajan. Opettajien arvioinnin suuntaa antavat painotukset lopullisesta kurssiarvioinnista prosentteina tehtävien kohdalla.
Arvioinnissa on oleellista opiskelijan kyky yhdistää osaamista, alan luotettavaa kirjallisuutta ja käytäntöä kehitysorientoituneesti.
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
H-5
Bachelor of Business Administration (FIN)
Varpu Jaskara
Pasila Campus
Finnish
03.01.2024 - 10.05.2024
1 - 80
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
Bachelor of Business Administration (FIN)
Catherine Metivier
Pasila Campus
Finnish
03.01.2024 - 10.05.2024
1 - 40
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
Bachelor of Business Administration (FIN)
Catherine Metivier
Pasila Campus
Finnish
21.08.2023 - 22.12.2023
12.06.2023 - 18.08.2023
1 - 40
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
Bachelor of Business Administration (FIN)
Opiskelija suorittaa työharjoittelun (100 työpäivää) yhtäjaksoisesti joko yrityksessä tai organisaatiossa, jossa on järjestetty työnantajan ohjaus.
Oppilaitoksen työharjoitteluohjaaja on tavattavissa harjoittelun ajan tarpeen mukaan. (not translated)
Riitta Yli-Tainio
Varpu Jaskara
Työharjoittelu suoritetaan ohjaajan hyväksymässä työpaikassa. (not translated)
Pasila Campus
Finnish
21.08.2023 - 22.12.2023
Suullinen tai kirjallinen raportti työharjoittelusta. (not translated)
05.04.2023 - 29.09.2023
Opintojaksolla noudatetaan aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamismenettelyä (AHOT) erikseen annettavan ohjeen mukaan. Opiskelija näyttää aiemmin hankittua osaamistaan työtodistuksella ja raportilla, jossa on oman ammatillisen tavoitteiden pohdintaa. Näytöstä sovitaan työharjoittelukoordinaattorin kanssa.? (not translated)
1 - 60
Opintojakso arvioidaan arvosanalla hyväksytty/hylätty. Opintojakson laajuus on 30 opintopistettä.
Arviointi perustuu opiskelijan työharjoittelun raportointiin. Raportoinnin keskeisenä sisältönä on opiskelijan oman oppimisprosessin reflektointi sekä koulutusohjelmassa että työharjoittelussa opitut taidot. (not translated)
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
Bachelor of Business Administration (FIN)
There is no implementations attached to this degree programme.
Tradenomi, AMK-tutkinto
Tutustu hakutietoihin Opintopolku.fi-sivustolla ennen hakua.
210 opintopistettä, keskimäärin 3,5 vuotta
Opiskelija voi edetä opinnoissaan myös hyödyntämällä aiemmin hankittua tai opintojen aikana työssä karttuvaa osaamista. Tutustu Haaga-Helian aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen periaatteisiin.
Päiväopetus järjestetään pääsääntöisesti klo 8.00-16.00 Pasilan toimipisteessä.
Koulutusohjelman opiskelukieli on suomi.
Tutkintoon kuuluvat opetussuunnitelman mukaiset opinnot, ammattitaitoa edistävä harjoittelu, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte.
Haaga-Helian toimintaa ohjaa Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 18.12.2014/1129 ja Haaga-Helian tutkintosääntö.
tojaksokuvauksista. Lue lisää tutkintosäännöstä ja arviointiprosessista.
Opiskelijat valmistuvat Liiketoiminnan palveluratkaisut ja kielet –koulutuksesta monipuolisiin kaupallisiin ja hallinnollisiin tehtäviin. Tarjoamme laajan ymmärryksen liike-elämän lainalaisuuksista, toimintaympäristöistä ja prosesseista. Opiskelija saa käytännönläheiset valmiudet toimia kaupallista ja viestinnällistä osaamista vaativissa monikulttuurisissa ympäristöissä. Erityisesti koulutusohjelmassa korostuvat monipuolinen kielitaito, organisaatiotaitojen kehittäminen, digiosaaminen ja ongelmanratkaisu.
Jokainen opiskelija valitsee englannin lisäksi kaksi kieltä seuraavista: espanja, kiina, ranska, ruotsi, saksa tai venäjä. Viestintä ja monikulttuurisuus antavat vankan pohjan kaupallisten taitojen soveltamiselle asiakkuustehtävissä, muutoksen hallinnassa, digitaalisessa viestinnässä ja projektinhallinnassa. Ohjelmasta saa valmiudet myös erilaisten tapahtumien ja hankkeiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Oppiminen tapahtuu suurelta osin erilaisissa aidoissa työelämän toimeksiannoissa lukuisten Haaga-Helian kumppaneiden kanssa. Vuosikymmenten ajan koulutusohjelmastamme on valmistuttu satoihin eri tehtävänimikkeisiin, kuten esimerkiksi toimistopäälliköiksi, markkinoinnin koordinaattoreiksi, HR- tai viestintäasiantuntijoiksi, PR- tai projektipäälliköiksi ja johdon assistenteiksi.
Koulutuksen tavoitteet
Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutus tarjoaa valmiudet toimia vaihtelevissa liiketoiminnan tehtävissä. Kansainvälisessä työympäristössä joustavasti toimiville ja kehityshakuisille viestinnän ja digitaalisuuden monitaitureille on jatkuvasti kysyntää työmarkkinoilla.
Tutkinnon tuottama osaaminen
Tutkinnon tuottama osaaminen
Opetussuunnitelmassa kuvattu tavoiteltu osaaminen on laadittu laajan ennakointimateriaalin pohjalta. Koulutuksessa saavutettava osaaminen on jaettu kolmeen osaamisalueeseen seuraavasti:
1. Kieli- ja viestintäosaaminen
Liiketoiminnan palveluratkaisujen asiantuntijalla on tärkeä rooli sekä työyhteisöviestinnässä että sidosryhmäviestinnässä. Hänen täytyy osata toteuttaa ja muokata viestintää tavoitteellisesti kohderyhmän mukaan ja ymmärtää ajoituksen merkitys. Monikulttuurisessa ja globaalissa liiketoimintaympäristössä erinomaisen suomen kielen ja erittäin hyvän englannin kielitaidon lisäksi tarvitaan myös muuta kielitaitoa. Lisäksi on tärkeää tunnistaa ja hallita eri kulttuureihin ja liiketoiminta-alueisiin liittyvät ominaispiirteet. Liiketoiminnan palveluratkaisujen asiantuntijan tulee pystyä toimimaan sujuvasti eri kulttuureista tulevien työyhteisön ja sidosryhmien jäsenten kanssa.
2. Liiketoimintaosaaminen
Liiketoiminnan palveluratkaisujen asiantuntijan keskeisenä tehtävänä on tukea ja edistää organisaation johdon ja työyhteisön menestyksekästä toimintaa. Tämän onnistuminen edellyttää kokonaisvaltaista liiketoimintatuntemusta ja yrityksen toimintakokonaisuuden ja sen osatekijöiden välisten suhteiden ymmärtämistä. Menestyminen tällaisissa tehtävissä edellyttää myös myyntiosaamista ja yrittäjämäistä asennetta. Organisaation strategian ja toimintaprosessien ymmärtäminen on edellytys ennakoivasti ja ratkaisukeskeisesti toimimiselle.
3. Organisointi-, palvelu- ja myyntiosaaminen
Liiketoiminnan palveluratkaisujen asiantuntijan työn ydin on hallinnollinen ammattilaisuus. Hänen työympäristössään on useita tukea ja osallistumista vaativia työprosesseja ja hänen tulee pystyä hallitsemaan, hallinnoimaan ja koordinoimaan työkenttäänsä hektisessä toimintaympäristössä. Hän tarvitsee yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja jokapäiväisessä työssä toimiessaan tiiviissä yhteistyössä organisaation johdon, henkilöstön ja sidosryhmien edustajien kanssa. Tämä edellyttää paitsi esimiehen ja tiimien työn ja toimintatapojen ymmärtämistä myös palveluasennetta työtehtävissä.
Verkostoituminen oman organisaation sisällä ja ulkopuolella on keskeinen osa työtä. On myös osattava toimia jatkuvassa muutoksessa olevassa toimintaympäristössä.
Toimiminen erilaisten tapahtumien ja projektien vastuullisena suunnittelijana ja toteuttajana vaatii myös hyvää organisointi- ja koordinointiosaamista.
Kieli- ja kulttuuriopinnot ovat keskeinen osa koulutuksen opetussuunnitelmaa. Opiskelijavaihtoa suositellaan tehtäväksi opintojen 4. lukukauden aikana.
Työharjoittelun laajuus on 30 op (100 täyttä työpäivää), ja se suoritetaan yhtäjaksoisesti joko suomalaisessa tai ulkomaisessa yrityksessä, julkishallinnon organisaatiossa tai järjestössä. Harjoittelu alkaa pääsääntöisesti kahden vuoden opiskelun (120 op:n) jälkeen. Harjoitteluksi hyväksytään koulutuksen oppimistavoitteita tukeva työ.
Opintojen alusta lähtien on työelämä tiiviisti mukana opiskelijan arjessa. Opintoja suoritetaan aidoissa työelämän tehtävissä projekteina ja toimeksiantoina. Näin ollen työelämäkontaktien rakentaminen alkaa jo opintojen alkuvaiheessa.
Koulutusohjelmasta valmistuneet ovat sijoittuneet hyvin työelämään. He toimivat esimerkiksi henkilöstö-, PR- ja tapahtumakoordinaattoreina, markkinointi- ja viestintäpäälliköinä tai johdon assistentteina.
Tutkinto antaa hakukelpoisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon esimerkiksi Haaga-Heliassa ja maisteriopintoihin useissa yliopistoissa ja muissa korkeakouluissa.
Haaga-Heliassa järjestetään aktiivisesti alumnitoimintaa ja erilaisia alumnitapahtumia. Lue lisää alumnitoiminnasta ja jätä yhteystietosi, jotta voimme kertoa tulevista tapahtumistamme.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutus, päiväopinnot
Pasilan toimipiste
Ratapihantie 13
00520 Helsinki
Osaamisaluejohtaja:
Marjaana Halsas, marjaana.halsas(at)haaga-helia.fi, puh. 029 4471 302