Customer Insight and MarketingLaajuus (5 cr)

Course unit code: MAR001HH1A

General information


ECTS credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Learning objectives

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
• määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
• kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
• kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
• kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
• tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
• tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.

Contents

Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
- markkinoinnin peruskäsitteet
- markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
- kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
- markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
- brändin merkitys kilpailuetuna
- vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa

Implementation methods, demonstration and Work&Study

Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.

Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.

Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Assessment criteria - grade 1

Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

Opiskelija:
• tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
• ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
• osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
• osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.

Assessment criteria - grade 3

Opiskelija:
• osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
• osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
• ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
• osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.

Assessment criteria - grade 5

Opiskelija:
• osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
• .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
• ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
• opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

Assessment criteria, approved/failed

Opintojaksoon liittyy kaksi oppimistehtävää ja tentti. Näistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä. Opintojakson arvosana määräytyy pisteiden perusteella seuraavasti:

90 – 100 5
80 – 89 4
70 – 79 3
60 – 69 2
50 – 59 1
alle 50 pistettä hylätty

Go back to top of page