Asiakasymmärrys ja markkinointi (5op)

Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3200

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 28.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
1 - 250
Koulutus
AVO Avoin ammattikorkeakoulu
TRALI Tradenomi liiketalous
TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
RESRU Ruokatuotannon johtaminen
LIIKO Liikunnanohjaaja
MEDIA Medianomi, journalismi
Opettajat
Anu Seppänen
Ryhmät
DEMO
Näyttö
Opintojakso
MAR001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Joustavasti opiskelijan omaan aikataluun sopien lukukauden aikana.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.

Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.

Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Intro

Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.

Oppimateriaalit

Esimerkiksi jokin seuraavista:
Bergström S. & Leppänen A. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 2015 tai uudempi painos.
Kotler, P. Principles of marketing. 2017 tai uudempi painos.
Armstrong, G., Kotler, P. Principles of marketing. 2016 tai uudempi painos.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Tämä on näyttö- eli DEMO-toteutus opiskelijoille, jotka jo osaavat opintojaksolla opittavat tiedot ja taidot. Tämä toteutus on vain näyttöjen tekemistä varten eikä sisällä opetusta.

Työelämäyhteydet

Käytännön yritystoimintaan perehtyminen aiemmin hankitun osaamisen pohjalta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Näyttötoteutuksessa ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Mahdolliset kansainväliset lähteet ja kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Osallistuminen opintojakson lähi- tai virtuaalitoteutukseen sekä opinnollistaminen.

Oppimistehtävät

Tehtävänäsi on osoittaa, että osaat Asiakasymmärrys ja markkinointi -opintojakson keskeiset asiat ja käsitteet. Sinun tulee analysoida ja kuvailla valitsemasi yrityksen / organisaation asiakkaita ja asiakasryhmiä sekä sitä, miten se käyttää eri markkinoinnin kilpailukeinoja omassa toiminnassaan. Valitse tehtävänantoon sopiva kohde. Se voi olla yritys tai organisaatio, josta sinulla on jo työkokemusta tai muuten kiinnostaa sinua. Muista perustella valintasi.

Hyödynnä aiheeseen sopivia lähteitä ja markkinoinnin käsitteitä. Ns. teorialähteenä kannattaa käyttää esimerkiksi Bergström, S. & Leppänen, A. Yrityksen asiakasmarkkinointi,16.-19. painos 2015–2021. Edita, Helsinki. Kirja on saatavilla Haaga-Helian kirjastossa myös e-kirjana. Myös muut markkinoinnin oppikirjat ovat hyviä teorialähteitä. Merkitse käyttämäsi lähteet tekstiin / dioihin ja laadi loppuun lähdeluettelo. Tarkista Haaga-Helian ohjeet lähdemerkintöjä varten.

Palauta tehtävä selostettuna diaesityksenä (esim. PowerPoint). Voit kuvailla esityksen sisältöä tallentamalla selostuksen suullisesti esim. Teamsin, Zoomin tai PowerPoint äänityksen avulla. Esityksen maksimipituus on 20 min. Selostuksessa avataan tarkemmin esityksen sisältöä hyödyntäen lähdemateriaalia ja aiheeseen liittyviä käsitteitä. Tärkeää on myös perustella valinnat ja tuoda esille oma pohdinta. Selostuksen voit tehdä myös PowerPointin muistiinpanoihin (notes). Vaihtoehtoisesti voit palauttaa tehtävän kirjallisena raporttina (Word tai Pdf). Käytä tässä tapauksessa Haaga-Helian raportointipohjaa ja -ohjeita. Muista, että visuaalisuus on yksi arviointikriteeri. Huolehdi siis, että tekstimuotoisessa raportissa on käytetty myös visuaalisia elementtejä (esim. taulukoita, kuvioita, kuvakaappauksia) tekstin havainnollistamiseksi ja valintojen perustelemiseksi.

Esityksen rakenne:
1. Kohdeorganisaation esittely
Esittele yritys/organisaatio ja perustele sen valinta.
2. Asiakkaat
Kuvaa, millaisia asiakasryhmiä (2-4 kohderyhmää) organisaatiolla on ja millaisia segmentointikriteereitä asiakasryhmien määrittelyssä on käytetty. Valitse yksi segmentti ja kuvaa sen tyypillinen asiakas ns. asiakasprofiilin avulla. Mistä hän hakee tietoa, mikä saa hänet kiinnostumaan tuotteesta ja ostamaan sen?
3. Tuote / Tarjooma
Millaisia tuotteita ja palveluita yritys / organisaatio tarjoaa? Valitse tuote tai palvelu ja kuvaa, mihin tarpeisiin se vastaa? Kuvaile tuotteen tai palvelun ominaispiirteitä tarkemmin. Miten palvelu tai tuote eroaa kilpailijoista? Millainen on yrityksen / tuotteen brändi?
4. Hinta
Mikä on yrityksen / organisaation ansaintalogiikka? Mitä hinnoittelumenetelmiä yrityksellä on käytössä? Miten hinnalla operoidaan arjessa (esim. alennukset, hintaporrastus, dynaaminen hinnoittelu)?
5. Jakelu, saatavuus ja palveluympäristö
Millaisia jakelukanavia yritys / organisaatio käyttää? Millainen palveluympäristö on? Mieti palveluympäristöön liittyen sekä ulkoisia että sisäisiä saatavuusratkaisuja. Miten palveluympäristö eroaa kilpailijoista?
6. Markkinointiviestintä
Kerro, mitä markkinointiviestinnän muotoja (mainonta, myynninedistäminen, pr, suoramarkkinointi jne.) ja medioita (oma, ostettu, ansaittu tai kumppanuus) on käytössä. Esittele markkinointiviestintää esimerkein ja kuvakaappauksin. Kerro esimerkki mielestäsi onnistuneesta viestinnästä.
7. Henkilöstö, asiakaspalvelu ja toimintatavat
Kuvaile, millainen rooli henkilöstöllä on kilpailukeinona. Miten henkilöstön koulutus, motivointi ja palkkaus sekä kannustus on järjestetty? Mikä on yrityksen palvelulupaus (tai mikä se voisi olla) ja miten se näkyy henkilöstön toiminnassa?
8. Vastuullisuus
Miten vastuullisuus näkyy kilpailukeinoissa? Kerro konkreettisia esimerkkejä ja jaottele ne kolmen vastuullisuusnäkökulman, kiertotalouden näkökulmien tai YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaan.
9. Kilpailukeinojen analyysi
Arvioi yrityksen markkinoinnin kilpailukeinojen onnistumista ja mahdollisia kehitystarpeita. Tässä erityisesti tarvitaan omaa pohdintaa.
10. Lähdeluettelo

Arviointitavat

Näyttötehtävä visuaalisena, selostettuna esityksenä tai pitkänä raporttina. Arvioidaan asteikolla 0-5.

Näytöstä saatua hyväksyttyä arvosanaa ei voi poistaa, eikä sitä voi mennä korottamaan muulle opintojakson toteutukselle. Mikäli näyttö saa arvosanan 1-2, opiskelija voi päättää, kirjataanko arviointi. Mikäli arviointia ei kirjata, opintojakso tulee suorittaa lähi- tai virtuaalitoteutuksella. Mikäli näyttö arvioidaan arvosanoilla 3-5, arvosana kirjataan automaattisesti.

Go back to top of page