Asiakasymmärrys ja markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3176
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 16.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 30 - 100
- Koulutus
- AVO Avoin ammattikorkeakoulu
- Opettajat
- Maria Vickholm
- Anu Seppänen
- Ryhmät
-
NONSTOPNONSTOP -toteutus
-
VIRTUALVirtuaalitoteutus
-
INSTRUCTEDOhjattu virtuaalitoteutus
- Opintojakso
- MAR001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Opintojakso on avoinna koko lukukauden.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.
Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.
Oppimateriaalit
Bergström S. & Leppänen A. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 2015 tai uudempi painos.
Kotler, P. Principles of marketing. 2017 tai uudempi painos.
Armstrong, G., Kotler, P. Principles of marketing. 2016 tai uudempi painos.
Muut Moodlessa jaettavat materiaalit
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojakso toteutetaan non-stop-virtuaalimuodossa. Opintojakso on suunniteltu toteutettavaksi kahdeksan viikon aikana, mutta opiskelija voi edetä nopeampaa tai hitaampaan tahtiin, oman aikataulun mukaisesti. Opintojakson tehtävien viimeinen palautuspäivä on lukukauden lopussa.
Oppimisalustalta löytyy ohjeistus opintojakson suorittamiseen. Tukea opiskeluun saa opiskelijakollegoilta sekä opettajilta yhteisen kysymyspalstan kautta sekä säännöllisesti järjestettävillä tukitunneilla.
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu tradenomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.
Työelämäyhteydet
Käytännön yritystoimintaan tutustuminen (esim. haastattelut, havainnointi) oppimistehtäviin liittyen. Lisäksi opintomateriaaleissa mukana runsaasti näkemyksiä työelämästä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti ja uusintatentit järjestetään opintojakson lopuksi Moodlessa.
Kansainvälisyys
Kansainväliset lähteet ja kirjallisuus. Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälisiä yritysesimerkkejä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
a) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
b) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
Oppimistehtävät
Oppimistehtävä 1: Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus.
Oppimistehtävä 2: Markkinointimix
Oppimistehtävä 3: Tentti
Arviointitavat
Opintojaksoon liittyy kaksi oppimistehtävää ja tentti. Näistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä. Oppimistehtävät tehdään yksin tai pareittain ja niiden painoarvot ovat seuraavat:
T1 Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus 0–30 pistettä
T2 Markkinointimixin soveltaminen kohdeyritykseen 0-40 pistettä
Opintojakson tentti, 0-30 pistettä
Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.