Asiakasymmärrys ja markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3207
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 20.01.2026 - 22.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toimipiste
- Vierumäen toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 31 - 50
- Koulutus
- LIIKO Liikunnanohjaaja
- Opettajat
- Erkki Häkkilä
- Ahti Romo
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
BLENDEDMonimuotototeutus
- Opintojakso
- MAR001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Lähiopetus LIIKO25VIE monimuotoryhmän kevään 2026 lähijaksojen aikana Vierumäen kampuksella
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.
Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, 16. painos 2015 tai uudempi).
Moodlen oppimismateriaali.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Totetus Vierumäen kampuksella kevätlukukauden 2026 viiden lähijakson ja etäjaksojen aikana. Toteutuksessa hyödynnetään tiimityöskentelyä. Opiskelijatiimien työskentelyssä käytetään Teams-ympäristöä ja moodlea. Etäjaksojen tapaamiset Teamsin kautta.
Opintojakso on osa Haaga-Helian yhteisiä avainosaamisisa. Tämä toteutus on suunniteltu liikunnanohjaajan tutkintoa opiskeleville ja toteutetaan LIIKO25VIE monimuotoryhmän kevään 2026 lähijaksojen aikana.
Työelämäyhteydet
Opintojakson aikana opiskelijatiimit tarkastelevat valitsemansa organisaation palvelujen tuottamista, asiakkaita ja markkinointia.
Organisaatio voi olla yritys, urheiluseura, lajiliitto, yhdistys, alan yritys, julkinen yhteisö tai muu liikunnan ja urheilun toimija. Organisaation palveluja, asiakkaita ja markkinointia tutkitaan kohderyhmänä opintojaksoon liittyvissä tehtävässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta sovitaan yhdessä opintojakson alussa, samoin mahdolliset uusintapäivät
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
AHOT mahdollisuus DEMO toteutuksella
Oppimistehtävät
Asiakasymmärryksen kerääminen ja asiakaspersoonan muodostaminen ryhmätehtävä
Markkinoinnin ryhmätehtävä.
Tentti
Arviointitavat
Kaksi arvioitavaa oppimistehtävää, arviointi numeerisesti 0-5