Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmä-, pari- ja yksilötyöskentelyä. Opiskelija saa palautetta tehtävistä opettajalta ja vertaispalautetta muilta opiskelijoilta.
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomi-tutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.
Moodlen materiaalit
Opintojaksolla käytetään esimerkkejä alan yrityksistä.
Haagan toimipiste
Oppimistehtävät arvioidaan ja arviointien perusteella muodostuu kokonaisarvosana opintojaksosta.
Tällä opintojaksolla ei ole tenttiä.
Suomi
Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälisiä yritysesimerkkejä.
21.08.2023 - 13.10.2023
- Myyntikansio, jossa tutkitaan vapaavalintaisen yrityksen myyntiä ja asiakaskoksemusta - Onnistunut myynnin kohtaaminen -harjoitus, jossa harjoitellaan asiakkaalle arvon luomista vuorovaikutustilanteessa - Oman myyntiosaamisen reflektointi
29.05.2023 - 05.06.2023
Lähiopetus tiistaisin ja torstaisin klo 14-16.45 (periodi 1: 22.8.-12.10.23)
Tarkempi aikataulu ja ohjelma julkaistaan Moodlessa lähempänä opintojakson alkua.
AHOT sovittava opettajan kanssa opintojakson alussa.
Haaga-Helian avainosaamisten näytöt 2022-2023 (kurssiavain: näyttö)
Asiakaskokemus ja myynti
Asiakaskokemus ja myynti -opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa?
-määritellä myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
-tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja asiakaskokemuksen kehittämiskohteita
-kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille?
-toimia palveluhenkisesti ja tuottaa ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin myyntitavoitteiden saavuttamiseksi ?
-arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, myös eettisestä ja kestävän kehityksen näkökulmasta.
Näytössä osoitat aiemmin hankitun osaamisesi, joka kattaa opintojakson osaamistavoitteet. Tutustu huolellisesti opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin opinto-oppaasta ennen näyttöön osallistumista.
Voit osallistua Asiakaskokemus ja myynti -opintojakson näyttöön vain kerran. Näyttöjä vastaanotetaan joka kuukausi (ei kesä - heinäkuussa). Joka kuukauden viimeiseen päivään mennessä palautuneet tehtävät arvioidaan seuraavan kuukauden alussa.
Vastuuopettaja:
Merike Koskinen, merike.koskinen@haaga-helia.fi, p. 040 488 7082
Näyttöohjeet:
Näyttö sisältää kolme tehtävää. Tehtävien tarkat ohjeet löydät alta kohdasta Tehtävät. Noudata videossa pyydettyä pituutta.
Aloita tehtävien tekeminen vasta sen jälkeen, kun olet lukenut luvun 5.5 Myyntityö s. 371–404 kirjasta Bergström, S. & Leppänen, A. Yrityksen asiakasmarkkinointi, 16.-19. painos. 2015–2021. Edita. Helsinki. Kirja on lainattavissa Haaga-Helian kirjastossa myös e-kirjana.
Arviointi:
Saat palautteen tehtävistäsi Moodleen. Voit saada näytöstä maksimissaan 50 pistettä, jotka jakautuvat tehtävittäin seuraavasti:
- Ominaisuus-Etu-Hyöty -analyysi max 10 p
- Tarvekartoituskysymykset ja vastaväitteet max 20 p
- Myyntitilanteen video max 20 p
Lopullinen arvosana näytöstä muodostuu näin:
25–29 p = arvosana 1
30–34 p = arvosana 2
35–40 p = arvosana 3
41–45 p = arvosana 4
46–50 p = arvosana 5
Arvosanan saatuasi voit halutessasi varata Moodlen kautta ajan lyhyeen etätapaamiseen, jossa käsittelet saamaasi kirjallista palautetta yhdessä opettajan kanssa.
Oma edistymiseni
Materiaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. Yrityksen asiakasmarkkinointi,16.-19. painos 2015–2021. Edita, Helsinki
(Lue kirjasta luku 5.5 Myyntityö, s. 371–404).
Tehtävät
Tarkempi tehtäväohje ja lomakepohjaTiedosto
Syksyn 2022 palautuskansio Asiakaskokemus ja myynti -näytön tehtävilleTehtävä
Suorittamatta: Syksyn 2022 palautuskansio Asiakaskokemus ja myynti -näytön tehtäville
Piilotettu opiskelijoilta
Näyttöjä vastaanotetaan joka kuukausi (ei kesä - heinäkuussa). Joka kuukauden viimeiseen päivään mennessä palautuneet tehtävät tarkastetaan seuraavan kuukauden alussa.
Kevään 2023 palautuskansio Asiakaskokemus ja myynti -näytön tehtävilleTehtävä
Suorittamatta: Kevään 2023 palautuskansio Asiakaskokemus ja myynti -näytön tehtäville
Näyttöjä vastaanotetaan joka kuukausi (ei kesä - heinäkuussa). Joka kuukauden viimeiseen päivään mennessä palautuneet tehtävät tarkastetaan seuraavan kuukauden alussa.
Varaa arvosanan saatuasi halutessasi keskusteluaika täältäVerkko-osoite
Arvosanan saatuasi voit halutessasi varata ajan 10 minuutin mittaiseen etätapaamiseen, jossa voit keskustella saamastasi kirjallisesta palautteesta opettajan kanssa. Aika on mahdollista varata tehtävien palautuksesta seuraavalle kuukaudelle.
Johanna Stenros
15 - 50
Opintojakson tehtävät. Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
RESTO Restonomi
H-5
Haagan toimipiste
Suomi
21.08.2023 - 13.10.2023
29.05.2023 - 05.06.2023
Johanna Förnäs
15 - 50
RESTO Restonomi
H-5
Asiakaskokemus ja myynti -opintojaksolla opit toimimaan palveluhenkisesti sekä asiakaslähtöisesti. Opit keräämään tietoa eri lähteistä ja kanavista, tunnistamaan asiakkaiden tarpeita sekä suunnittelemaan myyntitilanteen. Lisäksi opit tunnistamaan ja ideoimaan kokemusta parantavia ratkaisuja sekä esittelemään ne muille myyntihenkisesti.
Opetusmenetelminä ovat projektityöskentely, pienryhmätyöskentely, palvelumuotoilu, palveluympäristöjen havainnointi, tapausesimerkkien ratkominen lähiopetuksessa, itsenäiset oppimistehtävät ja oman osaamisen itsenäinen kehittäminen ja reflektointi.
Opintojakson alussa opiskelijan tulee kerrata aiemmin hänen suorittamansa "asiakasymmärrys ja markkinointi" -opintojakson sisällöt.
Opintojakson monipuoliset digitaaliset materiaalit sekä:
Gerdt B., Korkiakoski K., 2016 Ylivoimainen asiakaskokemus, Talentum pro, Helsinki (e-kirjana Haaga-Heliassa)
Bergström, S. & Leppänen, A. 2015/2016. Yrityksen asiakasmarkkinointi, 16. painos tai uudempi. Edita, Helsinki. Saatavissa e-kirjana Haaga-Helian kirjastossa.
Häntti, S., Karisto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016. Oivaltava myyntityö : asiakkaana organisaatio. Edita, Helsinki.
Marckwort R. & A. 2011. Ole hyvä asiakaspalvelija vaativissa tilanteissa. Yrityskirjat Oy, Helsinki
Manning, Reese & Aherne. 2014 (tai mahdollisimman tuore). Selling today. Pearson Education
Ahvenainen P, Gylling J ja Leino S 2017. Viiden tähden asiakaskokemus: tee asiakkaisistasi faneja. Kauppakamari e-kirja
Opintojaksolla on työelämälähtöisiä oppimistehtäviä ja esimerkki-caset perustuvat työelämään ja opiskelijan työllistymisen edistämiseen.
Haagan toimipiste
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Suomi
Opintojakson sisällöt ja tavoitteet soveltuvat myös kv. toimintaympäristöön. Monikulttuurisuus on osa asiakaskokemusosaamista.
22.05.2023 - 18.08.2023
1. Laadit asiakaskokemuksen kehittämistehtävän. 2. Myynnin ammattilaiset: analysointi ja keskustelutehtävä 3. Onnistunut myynnin kohtaaminen -tehtävä ja analyysi 4. Minä myyjänä ja asiakaspalvelijana -itsereflektointitehtävä.
02.01.2023 - 19.05.2023
Opintojakson aikataulu julkaistaan Moodlessa noin viikkoa ennen opintojakson alkua.
Mikäli sinulla on jo opintojaksoon tavoitteisiin liittyvä osaaminen ja/tai olet suorittanut vastaavantyyppisen opintojakson aiemmin toisessa oppilaitoksessa, ole yhteydessä opettajaan aiemmin hankitun osaamisen tunnustamiseksi (AHOT).
Johanna Förnäs
15 - 40
Arviointiin vaikuttavat oppimistehtävät sekä aktiivinen ja osaava osallistuminen lähiopetuskerroilla. Opintojakso arvioidaan arvosanoin 1-5. Arviointi koostuu opiskelijan itsearvioinnista, vertaisarvioinnista ryhmässä sekä opettajan tekemästä arvioinnista.
RESTO Restonomi
H-5
Opintojakso toteutetaan non-stop-virtuaalimuodossa. Opiskelijat etenevät omaa tahtiaan online-oppimisympäristössä. Opintojakso on suunniteltu toteutettavaksi kahdeksan viikon aikana, mutta opiskelija voi edetä nopeampaa tai hitaampaa opintojen kanssa. Opintojakson tehtävien viimeinen palautusupäivä on lukukauden lopussa.
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu tradenomi tutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.
Oppimisalustalta löyyy tarvittava ohjeistus opintojakson suorittamiseen. Tukea opiskeluun saa opiskelijakollegoilta sekä lehtoreilta yhteisen kysymyspalstan kautta sekä säännöllisesti järjestettävillä tukitunneilla.
Moodlen materiaalit
- Bergström, S. – Leppänen, A. Yrityksen asiakasmarkkinointi,16.-17. painos 2015/2016. Edita, Helsinki.
- Armstrong, G., Kotler, P. & & Opresnik M.O.. Marketing: an introduction. 2020 (tai mahdollisimman tuore). Pearson.
- Häntti, S., Karisto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016. Oivaltava myyntityö : asiakkaana organisaatio. Edita, Helsinki.
- Marckwort R. & A. 2011. Ole hyvä asiakaspalvelija vaativissa tilanteissa. Yrityskirjat Oy, Helsinki.
- Manning, Reese & Aherne. 2014 (tai mahdollisimman tuore). Selling today. Pearson Education.
- Ahvenainen P, Gylling J ja Leino S 2017. Viiden tähden asiakaskokemus: tee asiakkaisistasi faneja. Kauppakamari e-kirja.
Opintomateriaaleissa mukana runsaasti näkemyksiä kentältä.
Pasilan toimipiste
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Suomi
Opintojakson sisällöt ja tavoitteet soveltuvat myös kv. toimintaympäristöön. Monikulttuurisuus on osa asiakaskokemusosaamista.
22.05.2023 - 31.07.2023
- Myyntikansio, jossa tutkitaan vapaavalintaisen yrityksen myyntiä ja asiakaskoksemusta - Onnistunut myynnin kohtaaminen -harjoitus, jossa harjoitellaan asiakkaalle arvon luomista vuorovaikutustilanteessa - Oman myyntiosaamisen reflektointi
02.01.2023 - 19.05.2023
Opintojakso on avoinna 21.5-31.7.2023. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 17.7.2023.
Näyttö on vaihtoehtoinen tapa suorittaa tämä opintojakso. Mikäli sinulla on työkokemusta, koulutusta tai muulla tavoin kertynyttä osaamista asiakaskokemuksesta ja myynnistä, tutustu näyttömahdollisuuteen Moodle-sivustolla (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt 2022-2023). Kurssiavain on "näyttö". Asiakaskokemus ja myynti löytyy omalta välilehdeltä. Samalla kannattaa toki tutkia muidenkin avainosaamisten näyttöjä.
Johanna Förnäs
15 - 100
Opintojakso arvioidaan arvosanoin 1-5.
TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
5 op
H-5
Pasilan toimipiste
Suomi
27.03.2023 - 19.05.2023
02.01.2023 - 24.03.2023
Kari Hautakoski, Mia Roos
15 - 100
TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
5 op
H-5
Pasilan toimipiste
Suomi
27.03.2023 - 19.05.2023
02.01.2023 - 24.03.2023
Kari Hautakoski
15 - 40
TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
H-5