Crisis Communication (5cr)
Course unit code: COM006AS3A
General information
- ECTS credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Intro
Kriisiviestinnän osaamiselle on tarvetta enemmän kuin koskaan. Maine on arvokasta pääomaa, jonka vaalimisessa kriisiviestintä on tärkeä työkalu.
Viestinnän ammattilaisilta tilanne edellyttää uudenlaista osaamista – on kyettävä ennakoimaan, valmistautumaan, reagoimaan ja toimimaan tehokkaasti ennen kriisiä, kriisin aikana ja sen jälkeen.
Tule päivittämään osaamistasi joko itsenäisesti oppimalla tai tiimeissä. Kurssin rakenne on looginen ja oppiminen tapahtuu osissa: jokaisen teoriaosuuden jälkeen opittua sovelletaan analysoimalla ajankohtaista kriisiä tai valittua organisaatiota tai vaihtoehtoisesta suorittamalla kyseisen moduulin lopputentti.
Lopuksi pääset testaamaan opittua laatimalla kriisiviestintäsuunnitelman tai kriisisimulaatioharjoituksessa.
Learning objectives
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
- tunnistaa kriisiviestinnän erityispiirteet viestinnän tekijöiden, organisaatioiden, yleisön ja perinteisen ja sosiaalisen median näkökulmasta
- tunnistaa tärkeät sidosryhmät ja osaa identifoida ja priorisoida edellisten tarpeet kriisiviestintään liittyen
- ymmärtää kriisiviestinnän merkityksen ja vaikutukset organisaatioiden maineelle ja brändille
- analysoida ja toteuttaa erilaisia kriisiinvastaamistrategioita
- soveltaa kriisiviestinnän toimintatapoja kriisin eri vaiheissa: ennakoinnissa, kriisin aikana ja kriisitilanteen jälkeen
- osaa laatia kriisiviestintäsuunnitelman
Contents
- Kriisiviestinnän erityispiirteet: tavoitteet ja haasteet
- Kriisien erilaiset sidosryhmät ja tarpeet
- Kriisien ennakointi
- Kriisien luokittelu ja priorisointi
- Kriisiviestinnän suunnittelu
- Maineen - ja odotustenhallinta
- Kriisiviestinnän teoriat ja konseptit
- Kriisisimulaatioharjoitukset (ei virtuaalitoteutuksissa) ja työpajat
Implementation methods, demonstration and Work&Study
Opintojakson toteutusmuodot Virtual, näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Näyttöön sisältyy tentti sekä kriisiviestinnän peruskäsitteiden ja prosessien että niiden soveltamiseen liittyvä kriisiviestintäsuunnitelma, joilla osoitat osaamisesi opintojakson tavoitteiden mukaisesti.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Learning materials
Ensisijaisesti pettajan oppimisalustajalla jakama materiaali. Joissain tehtävissä edellytetään itsenäistä tiedonhakua.
Starting level and linkage with other courses
Opintojakso on osa tradenomitutkinnon Markkinoinnin ja viestinnän -suuntautumista.
Lähtötaso opintojaksolle on Haaga-Helian avainosaamiset ja tradenomitutkinnon avainosaamiset.
Assessment criteria - grade 1
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Assessment criteria - grade 3
Arvosanan 1 edellyttämän osaamisen lisäksi osaa monitoroida ja ennakoida toimintaympäristöä kriisiviestinnän näkökulmasta ja ymmärtää kriisiviestinnän merkityksen sidosryhmien, henkilöstön, brändin ja maineen näkökulmasta. Hän osaa suunnitella kriisiviestintää eri sidosryhmien tarpeiden ja toimintatapojen näkökulmasta.
Assessment criteria - grade 5
Arvosanan 3 edellyttämän osaamisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa erilaisia kriisiinvastaamisstrategioita eri kanaviin ja hyödyntää näitä eri sidosryhmien sitouttamiseen ja maineen hallintaan. Opiskelija osaa ennakoida ja perustellusti priorisoida potentiaalisia kriisejä ja suunnitella viestintää tästä näkökulmasta. Opiskelija osoittaa erinomaista sitoutumista kurssin suorittamiseen ja aikatauluihin.
- Professional Communication
- Customer Insight and Marketing
- ICT Competencies
- Customer Experience and Sales
- Teamwork and Project Management
- Basics of Financial Management
- Entrepreneurship and Business Operations
- Principles of Economics
- People and Culture
- Business Law
- Principles of Accounting and Finance
- Introduction to Data Analytics for Business
- Research and Development Skills
- Professional English
- Professional Swedish
- Expanding to Foreign Markets