Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija
- osaa johtaa liiketoimintaa vastuullisista näkökulmista eri sidosryhmät huomioiden
- osaa soveltaa taloudellisesti, sosiaalisesti sekä ekologisesti kestäviä ratkaisuja liiketoiminnassa
- hallitsee Sustainable Travel Finland -ohjelman tuomat mahdollisuudet yrityksen liiketoiminnan kehittämiseksi
- tuntee keskeisimmät vastuullisuussertifikaatit ja niiden tuomat mahdollisuudet
- tunnistaa ja hyödyntää matkailutoimialan keskeisiä verkostoja matkailuorganisaation toiminnan johtamisessa.
Sisältö
1. strateginen johtaminen taloudelliselta, ekologiselta ja sosiokulttuuriselta kannalta
2. asiakasymmärryksen ja tulevaisuuden ennakoinnin tärkeys vastuullisen liiketoiminnan kehittämiselle
3. sidosryhmät ja verkostot sekä niiden merkitys vastuulliselle johtamiselle
4. vastuullisuussertifikaatit ja -järjestelmät johtamisen työkaluina
5. Sustainable Travel Finland -ohjelma
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Blended
Oppimateriaalit
1. Oppimisalustan materiaalit
2. Sustainable Travel Finland -verkkomateriaali
3. Soveltuvin osin
- Vastuullisen matkailun portaat -portaalin sisältö (www.vastuullisenmatkailunkoulutus.fi)
- Järvensivu, T. 2019. Verkostojen johtaminen: opi ja etene yhdessä. BoD – Books on Demand.
- Selvitys Suomen matkailuorganisaatioiden toimintamalleista 2019. Business Finland.
- Matkailun tiedolla johtaminen -käsikirja. Visit Finland.
- Koipijärvi, T. & Kuvaja, S. 2020. Yritysvastuu 2.0: johtamisen uusi normaali. 2. uudistettu painos. Kauppakamari.
Intro
Vastuullisen johtamisen kautta saavutetaan kannattavaa liiketoimintaa, hyvinvoiva henkilöstö ja kumppanit sekä tyytyväiset asiakkaat. Matkailuorganisaatiota tulee johtaa tavoitteellisesti ja vastuullisesti edistäen ihmisten ja luonnon hyvinvointia keskeisiä toimialan verkostoja hyödyntäen. Tulevaisuuden johtajana opit tällä kurssilla hahmottamaan erilaisia vaihtoehtoisia vastuullisia toimintatapoja niin taloudelliselta, ekologiselta ja sosiokulttuuriselta kannalta sidosryhmät huomioiden.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Tuntee vastuulliseen strategiseen johtamiseen liittyvät käsitteet. Tietää Sustainable Travel Finland -ohjelman vastuulliseen johtamiseen tuomat mahdollisuudet. Ymmärtää asiakastuntemuksen ja tulevaisuuden ennakoinnin tärkeyden. Osaa nimetä keskeisimpiä vastuullisuussertifikaatteja ja -järjestelmiä. Tunnistaa tärkeimpien matkailualan verkostojen merkityksen vastuulliselle johtamiselle.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Osaa käyttää vastuullisuuden tuomia mahdollisuuksia matkailuorganisaation strategisessa johtamisessa. Hyödyntää Sustainable Travel Finland -ohjelmaa matkailuliiketoiminnan vastuulliseen kehittämiseen. Soveltaa asiakasymmärrystä ja tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä vastuullisen yritystoiminnan parantamiseksi. Vertailee ja valitsee parhaiten liiketoimintaa tukevia vastuullisuussertifikaatteja ja -järjestelmiä. Osaa käyttää matkailualan keskeisimpiä verkostoja organisaation vastuullisessa johtamisessa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Kehittää strategista johtamista taloudellisen, sosiokulttuurisen sekä ekologisen vastuullisuuden näkökulmista. Osaa analysoida matkailuorganisaation toimintaa Sustainable Travel Finland -ohjelman kautta. Osaa luoda uusia vastuullisia kilpailukeinoja asiakasymmärryksen ja tulevaisuuden ennakoinnin pohjalta. Arvioi valittujen vastuullisuussertifikaattien ja -järjestelmien vaikuttamista liiketoimintaan. Osaa kehittää omaa vastuullista liiketoimintaa matkailualan keskeisimpiä verkostoja avulla.