Opintojakso sisältää ennakkotehtävän ennen ensimmäsitä lähijaksoa. Lähijakson lisäksi opinnot sisältävät neljä etätapaamista ja oppimistehtävän.
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian YAMK tutkintoihin. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu Liikunta-alan opiskelijoille.
Outi Kangas-Korhonen
Haaga-Helian opinnäytetyöohjeet
Tutkimusmenetelmäkirjallisuutta
Pasilan toimipiste
Suomi
10.01.2025 - 18.05.2025
Joulukuu 2024: Moodlessa ennakkotehtävä ennen tammikuun lähijaksoa. Alustava ajatus Tutkimuksellisesta kehittämistehtävästä, josta syntyy opinnäytetyö. 15.1 Lähiopetus: Opintojakson esittely. Tutkimuksellinen kehittäminen. Työkalut ja ohjeet. Tiedonhaku Oppimistehtävä: tiedonhaku ja tutkimusartikkelien lukeminen Etäopetukset: 1. Opinnäytetyön tavoitteet ja tutkimuskysymykset 2. Tutkimusmenetelmät 3. Tutkimusmenetelmät 4. Aineistonhallinta ja eettiset kysymykset Oppimistehtävä: Opinnäytetyösuunnitelma, joiden läpikäynti 5.5. Lähijaksolla
02.01.2025 - 10.01.2025
Joulukuu 2024: Moodlessa ennakkotehtävä ennen tammikuun lähijaksoa. Alustava ajatus Tutkimuksellisesta kehittämistehtävästä, josta syntyy opinnäytetyö.
15.1.2015 Lähiopetus: Opintojakson esittely. Tutkimuksellinen kehittäminen. Työkalut ja ohjeet. Tiedonhaku ja tiedon arviointi.
Oppimistehtävä (palautus 9.2.2025): tiedonhaku ja tutkimusartikkelien lukeminen.
Etäopetukset: Etäopetuksiin liittyy ennakkomateriaaleja.
1. Opinnäytetyön kehittämistavoitteet ja tutkimuskysymykset ma 3.2 kello 15.00-16.00
2. Tutkimusmenetelmät pe 7.3 kello 14.00-15.30
3. Tutkimusmenetelmät pe 21.3 kello 14.00-15.30
4. Aineistonhallinta ja eettiset kysymykset ma 7.4 kello 15.00-16.00
Oppimistehtävä: Opinnäytetyösuunnitelma, palautus 27.4, joiden läpikäynti 5.5. Lähijaksolla
Kirsi Hämäläinen
31 - 60
Oppimistehtävien arviointi:
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Opiskelija osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä konsepteja mutta ei osaa arvioida niitä kriittisesti. Kyky tuottaa uutta tietoa organisaation kehittämiseen on heikko.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa valittua tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistapaa sekä tiedon keruumenetelmää kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä kurssin aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen datan suhteen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimuksen lähestymistavan ja metodit sekä kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuus- ja empiiriset lähteet. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.
LIAM Liikunta-alan koulutus
3.00 op
4.00 op
H-5
Opintojakson tavoitteena on tukea sinua oman opinnäytetyösuunnitelmasi laatimisessa. Saat eniten hyötyä opintojaksosta, kun opinnäytetyön aihe on jo selvillä ja olet tehnyt aihe-ehdotuksen suuntautumisestasi vastaavalle opettajalle.
Verkkototeutuksella on 7 työpajaa /Zoomissa), jotka perustuvat "käänteinen luokkahuone" -malliin. On tärkeää, että valmistaudut työpajoihin tekemällä kunkin kerran ennakkotehtävän. Työpajojen tarkoitus on syventää ennakkotehtävillä hankittuja tietoja ja taitoja keskusteluilla ja harjoituksilla.
Anita Pösö
Ojasalo, Moilanen, Ritalahti (2015) Kehittämistyön menetelmät
Muu aineisto saatavilla Moodlessa.
Oppimistehtävät tukevat sinua työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistehtäväsi eli opinnäytetyön käynnistämisessä.
Pasilan toimipiste
Monivalintatentti avoinna Moodlessa opintojakson lopussa
Opiskelija tekee tentin itsenäisesti.
Tentin voi tehdä vain kerran.
Suomi
Riippuu opiskelijan aiheesta.
13.01.2025 - 14.03.2025
1 Monivalintatentti, painoarvo 70%, arvioidaan arvosanalla 1-5 2 Kurssiaktiivisuus, painoarvo 30%, arvioidaan arvosanalla 1-5 3 Opinnäytetyösuunnitelma, hyväksytty/hylätty
02.01.2025 - 10.01.2025
Opetus Zoomissa 3. periodilla keskiviikkoisin kello 17:40 - 20:30
Anita Pösö
31 - 60
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Arvosana muodostuu seuraavasti:
1 Monivalintatentti, painoarvo 70%, arvioidaan arvosanalla 1-5
2 Kurssiaktiivisuus, painoarvo 30%, arvioidaan arvosanalla 1-5
3 Opinnäytetyösuunnitelma (hyväksytty/hylätty)
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
1.00 op
H-5
Riina Iloranta
Pasilan toimipiste
Suomi
21.10.2024 - 13.12.2024
03.06.2024 - 18.10.2024
Kevin Gore, Riina Iloranta
31 - 60
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
1.00 op
H-5
Opintojakson tavoitteena on tukea sinua oman opinnäytetyösuunnitelmasi laatimisessa. Saat eniten hyötyä opintojaksosta, kun opinnäytetyön aihe on jo selvillä ja olet mahdollisesti ehtinyt tehdä aihe-ehdotuksen suuntautumisestasi vastaavalle opettajalle.
Verkkototeutuksella on 8 työpajaa /Zoomissa), jotka perustuvat "käänteinen luokkahuone" -malliin. On tärkeää, että valmistaudut työpajoihin tekemällä kunkin kerran ennakkotehtävän. Työpajojen tarkoitus on syventää ennakkotehtävillä hankittuja tietoja ja taitoja keskusteluilla ja harjoituksilla.
Kari Hiekkanen
Ojasalo, Moilanen, Ritalahti (2015) Kehittämistyön menetelmät
Muu aineisto ilmoitetaan Moodle alustalla, joka aukeaa kurssin alussa.
Oppimistehtävät tukevat työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistehtävän eli opinnäytetyön käynnistämistä.
Pasilan toimipiste
Monivalintatentti avoinna Moodlessa
Opiskelija tekee tentin itsenäisesti.
Tentin voi tehdä vain kerran.
Suomi
19.08.2024 - 11.10.2024
1 Monivalintatentti (painoarvo 70%) 2 Kurssiaktiivisuus (painoarvo 30%) 3 Opinnäytetyösuunnitelma (hyväksytty/hylätty)
03.06.2024 - 04.06.2024
Kari Hiekkanen, Nina Helander
31 - 60
Opintojakso arvioidaan asteikko 1-5.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
1.00 op
H-5
Opintojakson tavoitteena on tukea sinua oman opinnäytetyösuunnitelmasi laatimisessa. Saat eniten hyötyä opintojaksosta, kun opinnäytetyön aihe on jo selvillä ja olet tehnyt aihe-ehdotuksen suuntautumisestasi vastaavalle opettajalle.
Verkkototeutuksella on 7 työpajaa /Zoomissa), jotka perustuvat "käänteinen luokkahuone" -malliin. On tärkeää, että valmistaudut työpajoihin tekemällä kunkin kerran ennakkotehtävän. Työpajojen tarkoitus on syventää ennakkotehtävillä hankittuja tietoja ja taitoja keskusteluilla ja harjoituksilla.
Heidi Rajamäki-Partanen
Ojasalo, Moilanen, Ritalahti (2015) Kehittämistyön menetelmät
Muu aineisto saatavilla Moodlessa.
Oppimistehtävät tukevat sinua työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistehtäväsi eli opinnäytetyön käynnistämisessä.
Pasilan toimipiste
Monivalintatentti avoinna Moodlessa 14.-22.5.2024.
Opiskelija tekee tentin itsenäisesti.
Tentin voi tehdä vain kerran.
Opinnäytetyösuunnitelma palautettava 19.5.2024 klo 23:55 mennessä, jos haluaa arvosanan toukokuussa 2024.
Suunnitelman voi palauttaa myös 30.5.2024 klo 23:55 mennessä, jolloin saa arvosanan kesäkuun loppuun mennessä.
Suomi
Riippuu opiskelijan aiheesta.
25.03.2024 - 17.05.2024
1 Monivalintatentti, painoarvo 70%, arvioidaan arvosanalla 1-5 2 Kurssiaktiivisuus, painoarvo 30%, arvioidaan arvosanalla 1-5 3 Opinnäytetyösuunnitelma, hyväksytty/hylätty
02.01.2024 - 22.03.2024
Opetus Zoomissa.tiistaisin kello 17:40 - 20:30
26.3.2024
2.4.2024
9.4.2024
16.4.2024
23.4.2024
7.5.2024
14.5.2024
Hanna Rajalahti
31 - 60
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Arvosana muodostuu seuraavasti:
1 Monivalintatentti, painoarvo 70%, arvioidaan arvosanalla 1-5
2 Kurssiaktiivisuus, painoarvo 30%, arvioidaan arvosanalla 1-5
3 Opinnäytetyösuunnitelma (hyväksytty/hylätty)
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
0.00 op
H-5