Opintojakson tavoitteena on tukea sinua oman opinnäytetyösuunnitelmasi laatimisessa. Saat eniten hyötyä opintojaksosta, kun opinnäytetyön aihe on jo selvillä ja olet mahdollisesti ehtinyt tehdä aihe-ehdotuksen suuntautumisestasi vastaavalle opettajalle.
Verkkototeutuksella on 8 työpajaa /Zoomissa), jotka perustuvat "käänteinen luokkahuone" -malliin. On tärkeää, että valmistaudut työpajoihin tekemällä kunkin kerran ennakkotehtävän. Työpajojen tarkoitus on syventää ennakkotehtävillä hankittuja tietoja ja taitoja keskusteluilla ja harjoituksilla.
Kari Hiekkanen
Ojasalo, Moilanen, Ritalahti (2015) Kehittämistyön menetelmät
Muu aineisto ilmoitetaan Moodle alustalla, joka aukeaa kurssin alussa.
Oppimistehtävät tukevat työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistehtävän eli opinnäytetyön käynnistämistä.
Pasilan toimipiste
Monivalintatentti avoinna Moodlessa
Opiskelija tekee tentin itsenäisesti.
Tentin voi tehdä vain kerran.
Suomi
18.08.2025 - 10.10.2025
1 Monivalintatentti (painoarvo 70%) 2 Kurssiaktiivisuus (painoarvo 30%) 3 Opinnäytetyösuunnitelma (hyväksytty/hylätty)
14.05.2025 - 22.05.2025
Kari Hiekkanen
31 - 60
Opintojakso arvioidaan asteikko 1-5.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
5.00 op
H-5
Opintojakson tavoitteena on tukea sinua oman opinnäytetyösuunnitelmasi laatimisessa. Saat eniten hyötyä opintojaksosta, kun opinnäytetyön aihe on jo selvillä ja olet mahdollisesti ehtinyt tehdä aihe-ehdotuksen suuntautumisestasi vastaavalle opettajalle.
Verkkototeutuksella on 8 työpajaa /Zoomissa), jotka perustuvat "käänteinen luokkahuone" -malliin. On tärkeää, että valmistaudut työpajoihin tekemällä kunkin kerran ennakkotehtävän. Työpajojen tarkoitus on syventää ennakkotehtävillä hankittuja tietoja ja taitoja keskusteluilla ja harjoituksilla.
Juha Olava
Ojasalo, Moilanen, Ritalahti (2015) Kehittämistyön menetelmät
Muu aineisto ilmoitetaan Moodle alustalla.
Oppimistehtävät tukevat työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistehtävän eli opinnäytetyön käynnistämistä.
Pasilan toimipiste
Monivalintatentti on avoinna Moodlessa viikon ajan kurssin loppuvaiheessa.
Opiskelija tekee tentin itsenäisesti.
Tentin voi tehdä vain kerran.
Suomi
Kurssilla käytetään sekä suomenkielisiä että kansainvälisiä/englanninkielisiä lähteitä.
20.10.2025 - 12.12.2025
1 Monivalintatentti 2 Kurssiaktiivisuus 3 Opinnäytetyösuunnitelma (hyväksytty/hylätty)
14.05.2025 - 22.05.2025
Opetus Zoomissa
Kevin Gore
31 - 60
Opintojakso arvioidaan asteikko 1-5.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus, STROM Strategiatyö organisaatioissa
0.00 op
5.00 op
H-5
Opintojakso sisältää ennakkotehtävän ennen ensimmäsitä lähijaksoa. Lähijakson lisäksi opinnot sisältävät neljä etätapaamista ja oppimistehtävän.
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian YAMK tutkintoihin. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu Liikunta-alan opiskelijoille.
Outi Kangas-Korhonen
Haaga-Helian opinnäytetyöohjeet
Tutkimusmenetelmäkirjallisuutta
Pasilan toimipiste
Suomi
10.01.2025 - 18.05.2025
Joulukuu 2024: Moodlessa ennakkotehtävä ennen tammikuun lähijaksoa. Alustava ajatus Tutkimuksellisesta kehittämistehtävästä, josta syntyy opinnäytetyö. 15.1 Lähiopetus: Opintojakson esittely. Tutkimuksellinen kehittäminen. Työkalut ja ohjeet. Tiedonhaku Oppimistehtävä: tiedonhaku ja tutkimusartikkelien lukeminen Etäopetukset: 1. Opinnäytetyön tavoitteet ja tutkimuskysymykset 2. Tutkimusmenetelmät 3. Tutkimusmenetelmät 4. Aineistonhallinta ja eettiset kysymykset Oppimistehtävä: Opinnäytetyösuunnitelma, joiden läpikäynti 5.5. Lähijaksolla
02.01.2025 - 10.01.2025
Joulukuu 2024: Moodlessa ennakkotehtävä ennen tammikuun lähijaksoa. Alustava ajatus Tutkimuksellisesta kehittämistehtävästä, josta syntyy opinnäytetyö.
15.1.2015 Lähiopetus: Opintojakson esittely. Tutkimuksellinen kehittäminen. Työkalut ja ohjeet. Tiedonhaku ja tiedon arviointi.
Oppimistehtävä (palautus 9.2.2025): tiedonhaku ja tutkimusartikkelien lukeminen.
Etäopetukset: Etäopetuksiin liittyy ennakkomateriaaleja.
1. Opinnäytetyön kehittämistavoitteet ja tutkimuskysymykset ma 3.2 kello 15.00-16.00
2. Tutkimusmenetelmät pe 7.3 kello 14.00-15.30
3. Tutkimusmenetelmät pe 21.3 kello 14.00-15.30
4. Aineistonhallinta ja eettiset kysymykset ma 7.4 kello 15.00-16.00
Oppimistehtävä: Opinnäytetyösuunnitelma, palautus 27.4, joiden läpikäynti 5.5. Lähijaksolla
Kirsi Hämäläinen
31 - 60
Oppimistehtävien arviointi:
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Opiskelija osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä konsepteja mutta ei osaa arvioida niitä kriittisesti. Kyky tuottaa uutta tietoa organisaation kehittämiseen on heikko.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa valittua tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistapaa sekä tiedon keruumenetelmää kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä kurssin aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen datan suhteen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimuksen lähestymistavan ja metodit sekä kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuus- ja empiiriset lähteet. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.
LIAM Liikunta-alan koulutus
3.00 op
4.00 op
H-5
- Opintojaksolla tarjoillaan omaopiskelumateriaali, jota koskevaa osaamista mitataan monivalintatentillä (arviointiasteikko 0-5).
- Toisena kurssitehtävänä opiskelija laatii version opinnäytetyösuunnitelmastaan, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
- Opinnäytetyösuunnitelman tekemisen tukemiseksi tarjotaan 5 keskustelusessiota, joihin osallistuminen on suositeltavaa. Osallistumisaktiivisuus nostaa arvosanaa.
Kevin Gore
Kurssikirja:
Katri Ojasalo, Teemu Moilanen, Jarmo Ritalahti (2015) Kehittämistyön menetelmät - Uudenlaista osaamista liiketoimintaan
HH:n kirjastossa on suuri määrä teosta verkkokirjana.
Muu oppimateriaali löytyy kurssisivustolta (Moodle).
Pasilan toimipiste
Suomi
24.03.2025 - 16.05.2025
1. Monivalintatentti 2. Alustava opinnäytetyösuunnitelma
02.01.2025 - 21.03.2025
- Kurssisivusto aukeaa viimeistään opintojakson virallisena aloituspäivänä 27.3.2025.
- Opintojakson tapaamiset järjestetään verkossa Zoom yhteydellä klo 17.40 alkaen.
Opintojakson tapaamiset:
27.03.2025
03.04.2025
10.04.2025
24.04.2025
08.05.2025
15.05.2025
Kevin Gore
31 - 60
Arviointi perustuu Haaga-Helian vakiintuneisiin arviointikriteereihin.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
1.00 op
H-5
HUOM! Toteutus ajoittuu poikkeuksellisesti periodin 3 puolivälistä periodin 4 puoleenväliin.
Toteutus on suunnattu ensisijaisesti tammikuussa 2025 aloittavalle journalismin yamk-opiskelijaryhmälle. Sen vuoksi opintojakson esimerkit ja keskustelunaiheet painottuvat journalismin ja viestinnän maailmaan.
- Lähiopetuksen luennot ja keskustelut
- Kirjalliset tehtävät
Anne Leppäjärvi
Ojasalo - Moilanen - Ritalahti: Kehittämistyön menetelmät.
Muu kirjastosta ja sen tietokannoista löytyvä menetelmäkirjallisuus.
Moodlen materiaalit.
Pasilan toimipiste
Suomi
Tehtäviä varten voi tutustua myös kansainväliseen menetelmäkirjallisuuteen.
10.02.2025 - 18.04.2025
Tehtävät voivat olla mm. seuraavantyyppisiä: - oman opinnäytetyöidean kuvailu - esimerkkiopinnäytetyön analyysi - tutkimuskysymyksen/kehittämistavoitteen muotoilu - opinnäytetyösuunnitelma tai siihen tähtäävät tekstit.
02.01.2025 - 07.02.2025
Toteutus ajoittuu poikkeuksellisesti periodin 3 puolivälistä periodin 4 puoleenväliin.
Opetus on maanantai-iltaisin, pääsääntöisesti lähiopetuksena.
Kaarina Järventaus, Merja Drake
5 - 5
Arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin.
YJO Journalismin ylempi amk, JouMa Journalismi YAMK
0.00 op
3.00 op
H-5
Osallistu tälle opintojaksolle vasta, kun opinnäytetyön aihe on jo selvillä ja olet mahdollisesti ehtinyt tehdä aihe-ehdotuksen suuntautumisestasi vastaavalle opettajalle.
Verkkototeutuksella on 5 luentokertaa, joiden lisäksi 2 opikelijoiden kysymysten pohjalta toteutettavaa keskustelusessiota.
Juha Olava
Ojasalo, Moilanen, Ritalahti (2015) Kehittämistyön menetelmät
Muu aineisto ilmoitetaan Moodle alustalla.
Oppimistehtävät tukevat työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistehtävän eli opinnäytetyön käynnistämistä.
Pasilan toimipiste
Monivalintatentti on avoinna Moodlessa lähes koko opintojakson ajan.
Opiskelija tekee tentin itsenäisesti.
Tentin voi tehdä vain kerran.
Suomi
03.02.2025 - 18.04.2025
1 Monivalintatentti 2 Opinnäytetyösuunnitelma (hyväksytty/hylätty)
02.01.2025 - 31.01.2025
Zoom sessiot
4.2.2025 klo 17.40 OPINTOJAKSON ESITTELY JA JOHDATUS TUTKIMUKSELLISEEN KEHITTÄMISEEN (nauhoite tulee tähän)
11.2.2025 klo 17.40 TUTKIMUKSEN TAVOITE JA TUTKIMUSKYSYMYKSET (nauhoite tulee tähän)
25.2.2025 klo 17.40 TEOREETTINEN VIITEKEHYS (nauhoite tulee tähän)
4.3.2025 klo17.40 EMPIIRISEN AINEISTON KOKOAMINEN (nauhoite tulee tähän)
11.3.2025 klo 17.40 EMPIIRISEN AINEISTON ANALYYSI, TUTKIMUKSEN LUOTETTAVUUDEN ARVIOINTI (nauhoite tulee tähän)
25.3.2025 klo 17.40 TIETOISKU AINEISTONHALLINNASTA OPINNÄYTETYÖSSÄ + keskustelua (ei nauhoiteta)
8.4.2025 klo 17.40 Opinnäytetyösuunnitelmien viimeistely: kysymyksiä opettajalle, keskustelua niiden pohjalta. (ei nauhoiteta)
Juha Olava
31 - 60
Opintojakso arvioidaan asteikko 1-5.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus, STROM Strategiatyö organisaatioissa
0.00 op
1.00 op
H-5