•   Tutkimuksellinen kehittäminen TKI2HM001-3048 10.02.2025-18.04.2025  5   (YJO, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä perustellusti valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja aineistonkeruumenetelmän ja soveltaa näitä. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Lisäksi opiskelija osaa kuvata aineistonkeruumenetelmiä kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä opintojakson aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmien valinnassa sekä hahmottaa kirjallisuuden ja empiirisen aineiston yhteyden siihen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.

    Opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuuden ja empiirisen aineiston. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opiskelija on ilmoittautunut valitsemansa suuntautumisen opiskelijaksi. Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
    Sisältö
    Mitä on soveltava tutkimus?
    Tutkimus- ja kehittämistehtävien lähestymistavat
    Tiedon keruun strategiat
    Kehitystehtävä prosessina
    Tutkimusetiikka
    Soveltava tutkimus organisaation kehittämisen osana
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Opiskelija osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä konsepteja mutta ei osaa arvioida niitä kriittisesti. Kyky tuottaa uutta tietoa organisaation kehittämiseen on heikko.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa valittua tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistapaa sekä tiedon keruumenetelmää kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä kurssin aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen datan suhteen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisten lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimuksen lähestymistavan ja metodit sekä kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuus- ja empiiriset lähteet. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    HUOM! Toteutus ajoittuu poikkeuksellisesti periodin 3 puolivälistä periodin 4 puoleenväliin.

    Toteutus on suunnattu ensisijaisesti tammikuussa 2025 aloittavalle journalismin yamk-opiskelijaryhmälle. Sen vuoksi opintojakson esimerkit ja keskustelunaiheet painottuvat journalismin ja viestinnän maailmaan.

    - Lähiopetuksen luennot ja keskustelut
    - Kirjalliset tehtävät

    Vastuuhenkilö

    Anne Leppäjärvi

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Ojasalo - Moilanen - Ritalahti: Kehittämistyön menetelmät.
    Muu kirjastosta ja sen tietokannoista löytyvä menetelmäkirjallisuus.
    Moodlen materiaalit.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Tehtäviä varten voi tutustua myös kansainväliseen menetelmäkirjallisuuteen.

    Ajoitus

    10.02.2025 - 18.04.2025

    Oppimistehtävät

    Tehtävät voivat olla mm. seuraavantyyppisiä: - oman opinnäytetyöidean kuvailu - esimerkkiopinnäytetyön analyysi - tutkimuskysymyksen/kehittämistavoitteen muotoilu - opinnäytetyösuunnitelma tai siihen tähtäävät tekstit.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2025 - 07.02.2025

    Aikataulu

    Toteutus ajoittuu poikkeuksellisesti periodin 3 puolivälistä periodin 4 puoleenväliin.
    Opetus on maanantai-iltaisin, pääsääntöisesti lähiopetuksena.

    Ryhmä
    • YJO
    • EVENING
    • CONTACT
    • BLENDED
    • JOUMA
    Opettaja

    Kaarina Järventaus, Merja Drake

    Paikkoja

    5 - 5

    Arviointitavat

    Arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin.

    Koulutus

    YJO Journalismin ylempi amk, JouMa Journalismi YAMK

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    3.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5