Tutkimuksellinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TKI2HM001-3055
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2025 - 10.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.01.2025 - 18.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 31 - 60
- Koulutus
- LIAM Liikunta-alan koulutus
- Opettajat
- Kirsi Hämäläinen
- Ryhmät
-
LIAM24LIAM (YAMK)
-
CONTACTLähitoteutus
-
BLENDEDMonimuotototeutus
- Opintojakso
- TKI2HM001
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Joulukuu 2024: Moodlessa ennakkotehtävä ennen tammikuun lähijaksoa. Alustava ajatus Tutkimuksellisesta kehittämistehtävästä, josta syntyy opinnäytetyö.
15.1.2015 Lähiopetus: Opintojakson esittely. Tutkimuksellinen kehittäminen. Työkalut ja ohjeet. Tiedonhaku ja tiedon arviointi.
Oppimistehtävä (palautus 9.2.2025): tiedonhaku ja tutkimusartikkelien lukeminen.
Etäopetukset: Etäopetuksiin liittyy ennakkomateriaaleja.
1. Opinnäytetyön kehittämistavoitteet ja tutkimuskysymykset ma 3.2 kello 15.00-16.00
2. Tutkimusmenetelmät pe 7.3 kello 14.00-15.30
3. Tutkimusmenetelmät pe 21.3 kello 14.00-15.30
4. Aineistonhallinta ja eettiset kysymykset ma 7.4 kello 15.00-16.00
Oppimistehtävä: Opinnäytetyösuunnitelma, palautus 27.4, joiden läpikäynti 5.5. Lähijaksolla
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Toteutus voi sisältää kirjallisuutta, tehtäviä, T&K yhteistyötä ja yritysprojekteja. Opintojaksoon sisältyy pakollisena oman oppimisen arviointi.
Oppimateriaalit
Haaga-Helian opinnäytetyöohjeet
Tutkimusmenetelmäkirjallisuutta
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojakso sisältää ennakkotehtävän ennen ensimmäsitä lähijaksoa. Lähijakson lisäksi opinnot sisältävät neljä etätapaamista ja oppimistehtävän.
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian YAMK tutkintoihin. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu Liikunta-alan opiskelijoille.
Oppimistehtävät
Joulukuu 2024: Moodlessa ennakkotehtävä ennen tammikuun lähijaksoa. Alustava ajatus Tutkimuksellisesta kehittämistehtävästä, josta syntyy opinnäytetyö.
15.1 Lähiopetus: Opintojakson esittely. Tutkimuksellinen kehittäminen. Työkalut ja ohjeet. Tiedonhaku
Oppimistehtävä: tiedonhaku ja tutkimusartikkelien lukeminen
Etäopetukset:
1. Opinnäytetyön tavoitteet ja tutkimuskysymykset
2. Tutkimusmenetelmät
3. Tutkimusmenetelmät
4. Aineistonhallinta ja eettiset kysymykset
Oppimistehtävä: Opinnäytetyösuunnitelma, joiden läpikäynti 5.5. Lähijaksolla
Arviointitavat
Oppimistehtävien arviointi:
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Opiskelija osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä konsepteja mutta ei osaa arvioida niitä kriittisesti. Kyky tuottaa uutta tietoa organisaation kehittämiseen on heikko.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa valittua tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistapaa sekä tiedon keruumenetelmää kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä kurssin aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen datan suhteen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimuksen lähestymistavan ja metodit sekä kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuus- ja empiiriset lähteet. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.