Sosiaalinen media, sisältömarkkinointi ja vaikuttajat, 5 op - MAR004AS2A
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä sosiaalisen median suosituimmat kanavat, niiden ominaispiirteet ja trendit yrityskäytössä
- määritellä sisältömarkkinoinnin, vaikuttajamarkkinoinnin ja ansaitun näkyvyyden lähtökohdat, peruskäsitteet sekä prosessit
- kuvata sisältömarkkinoinnin ja vaikuttajaverkostojen roolin brändinrakennuksessa ja niiden merkityksen organisaatiolle
- hyödyntää sosiaalisen median kanavia ja digitaalisia verkostoja liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi, brändin arvot, kestävä kehitys ja eettisyys huomioiden
- seurata ja mitata sosiaalisen median markkinoinnin onnistumista
Sisältö
- sosiaalisen median kanavat ja ilmiöt
- sosiaalisen median suunnitelma, sisältömarkkinointi strategisena valintana
- sisältömarkkinoinnin muodot ostoprosessin eri vaiheissa
- vaikuttajamarkkinointi, henkilöt ja työntekijät brändilähettiläinä
- vaikuttajayhteistyön rakentaminen osaksi brändin tarinankerrontaa
- sosiaalisen median toimenpiteiden analysointi ja mittaaminen
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
CONTACT, BLENDED, ONLINE
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Sosiaalisella medialla on tärkeä rooli tämän päivän markkinoinnissa. Somemarkkinoinnin avulla kannustat asiakasta vuorovaikutukseen, vahvistat brändiä, löydät uusia asiakkaita ja lisäät myyntiä. Opit, miten suunnitellaan ja tuotetaan kiinnostavaa, sitouttavaa, hyödyllistä sekä viihdyttävää sisältöä kohderyhmille, eri kanavien ominaispiirteet huomioiden. Oivallat siitä, miten yhteistyötä vaikuttajien kanssa voi hyödyntää sisällöntuotannossa ja sosiaalisen median markkinoinnissa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Lähtötaso: Asiakasymmärrys ja markkinointi sekä Asiakaskokemus ja myynti . Opintojakso kuuluu tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tuntee sosiaaliseen mediaan, sisältömarkkinointiin, vaikuttajayhteistyöhön ja ansaittuun näkyvyyteen liittyvät peruskäsitteet ja prosessit. Hän osaa nimetä sisältömarkkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää vaikuttajaverkostojen roolin markkinoinnin kilpailukeinona. ?
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija tuntee sosiaalisen median kanavat ja niiden erityispiirteet. Hän osaa kuvata sisältömarkkinoinnin, työnantajabrändäyksen, vaikuttajaverkostojen ja ansaitun näkyvyyden roolin brändin rakentamisessa. Hän osaa vertailla erilaisia vaikuttajayhteistyömalleja ja ymmärtää niiden yhteyden liiketoiminnan tavoitteisiin. Opiskelija osaa suunnitella sosiaaliseen mediaan vastuullisia sisältömarkkinoinnin ratkaisuja ja hyödyntää vaikuttajaverkostoja. Opiskelija ymmärtää mittaamisen ja seurannan merkityksen.?
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija tuntee sosiaalisen median kanavat sekä niiden erityispiirteet erinomaisesti. Hän osaa perustella sisältömarkkinoinnin, työnantajabrändäyksen, vaikuttajamarkkinoinnin ja ansaitun näkyvyyden edut ja haasteet sekä niiden merkityksen brändin rakentamisessa. Hän osaa hyödyntää niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi. Opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita, laatia sosiaalisen median suunnitelman ja kehittää sisältöjen sekä vaikuttajaverkostojen avulla lisäarvoa asiakkaalle, kestävä kehitys ja eettisyys huomioiden. Hän osaa mitata toimenpiteiden onnistumista ja reagoida tuloksiin. Opiskelija osaa viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti. ?