Väkevät juomat, panimotuotteet ja alkoholittomat juomat, 5 op - HOS025AS2A
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
Perustella juomien tyyliä ja laatua systemaattisen maistelun avulla
Selittää eri juomatyyppien tyyliin, laatuun ja hintaan vaikuttavat tekijät Juomien myynnin ja markkinoinnin välineiden käytön ravintolatoiminnassa
Sisältö
Erityyppisten väkevien juomien raaka-aineiden, tislaamisen ja kypsytyksen vaikutus tyyliin, laatuun ja hintaan.
Oluen ja siiderin valmistuksen ja raaka-aineiden merkitys oluiden tyyliin, laatuun ja hintaan
Juomasekoitusten ja cocktailien tyyliin, laatuun ja hintaan vaikuttavat tekijät
Alkoholittomien juomien (mehut, kahvi, tee, kivennäisvedet) tyyliin, laatuun ja hintaan vaikuttavat tekijät
Eri juomatyyppien tyylin ja laadun arviointi systemaattinen maistelun avulla
Eri juomatyyppien myynnin ja markkinoinnin avaintekijät ravintolatoiminnassa
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Kontaktiopetus sisältää harjoituksia, ryhmätöitä sekä aistinvaraista arviointia. Mikäli jo osaat tämän opintojakson tavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Tiedätkö, mitä tarkoittaa IPA, Islay, Calvados tai Sex on the beach? Kaikki nämä ovat merkittäviä juomatyyppejä omissa kategorioissaan. Tällä kurssilla pääset perehtymään niihin ja moniin muihin oluen, siiderin, väkevien ja alkoholittomien juomien eri tyyppeihin. Sinulle selviää, miten ne on valmistettu, minkälaisia tyylejä ne muodostavat ja miten niitä myydään ravintolassa. Niiden makumaailma avautuu sinulle systemaattisten maisteluiden kautta. Lisäymmärrystä tuovat vierailut panimoihin, tislaamoon ja baareihin.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Osoittaa kykyä maistaa tuotteita systemaattisesti. Tunnistaa keskeisiä tuotteita ja osaa kuvata niiden ominaisuuksia. Tunnistaa ja osaa kuvata tuotteiden laatuun, tyyliin ja hintaan vaikuttavia tekijöitä. Tunnistaa myynnin ja markkinoinnin välineitä ravintolatoimissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Tunnistaa ja kuvaa keskeisten tuotteiden ominaisuuksia ja osaa erotella niiden laatuun, tyyliin ja hintaan vaikuttavia tekijöitä syventävästi systemaattisen maistamisen avulla. Osaa soveltaa myynnin ja markkinoinnin välineitä ravintolatoiminnassa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Tunnistaa ja kuvaa keskeisten tuotteiden ominaisuuksia ja osaa erotella niiden laatuun, tyyliin ja hintaan vaikuttavia tekijöitä systemaattisen maistamisen avulla. Pystyy tulkitsemaan myynnin ja markkinoinnin välineiden tehokkuutta ravintolatoiminnassa.