•   Väkevät juomat, panimotuotteet ja alkoholittomat juomat HOS025AS2A-3001 25.03.2024-17.05.2024  5   (RE4HA1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    Perustella juomien tyyliä ja laatua systemaattisen maistelun avulla
    Selittää eri juomatyyppien tyyliin, laatuun ja hintaan vaikuttavat tekijät Juomien myynnin ja markkinoinnin välineiden käytön ravintolatoiminnassa
    Sisältö
    Erityyppisten väkevien juomien raaka-aineiden, tislaamisen ja kypsytyksen vaikutus tyyliin, laatuun ja hintaan.
    Oluen ja siiderin valmistuksen ja raaka-aineiden merkitys oluiden tyyliin, laatuun ja hintaan
    Juomasekoitusten ja cocktailien tyyliin, laatuun ja hintaan vaikuttavat tekijät
    Alkoholittomien juomien (mehut, kahvi, tee, kivennäisvedet) tyyliin, laatuun ja hintaan vaikuttavat tekijät
    Eri juomatyyppien tyylin ja laadun arviointi systemaattinen maistelun avulla
    Eri juomatyyppien myynnin ja markkinoinnin avaintekijät ravintolatoiminnassa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Osoittaa kykyä maistaa tuotteita systemaattisesti. Tunnistaa keskeisiä tuotteita ja osaa kuvata niiden ominaisuuksia. Tunnistaa ja osaa kuvata tuotteiden laatuun, tyyliin ja hintaan vaikuttavia tekijöitä. Tunnistaa myynnin ja markkinoinnin välineitä ravintolatoimissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Tunnistaa ja kuvaa keskeisten tuotteiden ominaisuuksia ja osaa erotella niiden laatuun, tyyliin ja hintaan vaikuttavia tekijöitä syventävästi systemaattisen maistamisen avulla. Osaa soveltaa myynnin ja markkinoinnin välineitä ravintolatoiminnassa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Tunnistaa ja kuvaa keskeisten tuotteiden ominaisuuksia ja osaa erotella niiden laatuun, tyyliin ja hintaan vaikuttavia tekijöitä systemaattisen maistamisen avulla. Pystyy tulkitsemaan myynnin ja markkinoinnin välineiden tehokkuutta ravintolatoiminnassa.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tiedätkö, mitä tarkoittaa IPA, Islay, Calvados tai Sex on the beach? Kaikki nämä ovat merkittäviä juomatyyppejä omissa kategorioissaan. Tällä kurssilla pääset perehtymään niihin ja moniin muihin oluen, siiderin, väkevien ja alkoholittomien juomien eri tyyppeihin. Sinulle selviää, miten ne on valmistettu, minkälaisia tyylejä ne muodostavat ja miten niitä myydään ravintolassa. Niiden makumaailma avautuu sinulle systemaattisten maisteluiden kautta. Lisäymmärrystä tuovat vierailut panimoihin, tislaamoon ja baareihin.

    Lähiopetus kontaktikerroilla, jotka sisältävät harjoituksia, ryhmätöitä ja aistinvaraista arviointia.
    OPINTOVIERAILUT:
    Suuri panimo
    Pienpanimo
    Olutravintola x 2
    Tislaamo
    Baarimestariluento
    Cocktailbaari x 2

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimisalustan aineistot, muu ainesto ilmoitetaan myöhemmin

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ilmoitetaan kurssin alussa

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    25.03.2024 - 17.05.2024

    Oppimistehtävät

    Ilmoitetaan kurssin alussa

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2024 - 22.03.2024

    Aikataulu

    Lukujärjestyksen mukaiset lähitunnit

    Ryhmä
    • RE4HA1
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Näyttö. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

    Opettaja

    Jouko Mykkänen, Hanna Rinne

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Ilmoitetaan kurssin alussa

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5