Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
Määrittää viinien ominaisuudet ja laadun systemaattisen maistelun avulla
Selittää viinien tyyliin, laatuun ja hintaan vaikuttavat tekijät
Kuvata tärkeimmät rypälelajikkeiden ja viinialueiden ominaisuudet
Viinien myynnin ja markkinoinnin keskeiset periaatteet maahantuontiyrityksessä ja ravintoloissa
Sisältö
Systemaattisen maistelun periaatteet syventävästi
Viinien tyyliin, laatuun ja hintaan vaikuttavat tekijät viinin viljelyssä ja valmistuksessa
Keskeisimmät viinialueet Euroopassa ja muualla maailmassa sekä tärkeimmät rypälelajikkeet ja niiden ominaisuudet
Viinien myynti- ja markkinointiperiaatteet maahantuontiyrityksessä
Viinien markkinointi ja myynti ravintolatoiminnassa
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Kontaktiopetus sisältää harjoituksia, ryhmätöitä sekä aistinvaraista arviointia. Mikäli jo osaat tämän opintojakson tavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Tällä opintojaksolla pääset kehittämään viiniosaamistasi oikein syvällisesti. Maisteluiden (80-100 viiniä) avulla sinusta tulee lähes ammattilainen viinien ominaisuuksien ja laadun kuvailussa ja selittämisessä. Saat kattavan tietopaketin eri rypälelajikkeista ja osaat sijoittaa viinit kartalle perehtymällä viinimaailman keskeisiin viinialueisiin. Puna- ja valkoviinien lisäksi esillä ovat roseet, kuohuviinit ja väkevät viinit.
Ymmärrys viineistä antaa sinulle hyvän pohjan käsitellä niiden kaupallisia ulottuvaisuuksia. Pääset tällä kurssilla perehtymään niin maahantuontiyrityksen kuin ravintolayrityksen viinien myynnin ja markkinoinnin saloihin.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Suositellaan perustason perehtymistä viineihin joko kurssin (esim. Ravintolan tuotevalikoima - HOS005AS2A) tai innokkaan harrastuksen kautta sekä myynnin ja markkinoinnin perusteiden hallintaa.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Osoittaa syventävää kykyä maistaa tuotteita systemaattisesti. Tunnistaa keskeisiä tuotteita ja osaa kuvata niiden ominaisuuksia. Tunnistaa ja osaa kuvata tuotteiden laatuun, tyyliin ja hintaan vaikuttavia tekijöitä. Tunnistaa myynnin ja markkinoinnin välineitä maahantuonnissa ja ravintolatoimissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Tunnistaa ja kuvaa keskeisten tuotteiden ominaisuuksia ja osaa erotella niiden laatuun, tyyliin ja hintaan vaikuttavia tekijöitä syventävästi systemaattisen maistamisen avulla. Osaa kuvata rypälelajikkeiden ja viinialueiden ominaisuuksia. Osaa soveltaa myynnin ja markkinoinnin välineitä maahantuonnissa ja ravintolatoiminnassa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Tunnistaa ja kuvaa keskeisten tuotteiden ominaisuuksia ja osaa erotella niiden laatuun, tyyliin ja hintaan vaikuttavia tekijöitä systemaattisen maistamisen avulla. Osaa kuvata rypälelajikkeiden ja viinialueiden ominaisuuksia. Pystyy tulkitsemaan myynnin ja markkinoinnin välineiden tehokkuutta maahantuonnissa ja ravintolatoiminnassa.