Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija:
Osaa analysoida ja kehittää majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintamalleja.
Ymmärtää palvelun, tuotteiden ja laadun merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä
Osaa suunnitella kannattavia tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä.
Osaa tunnistaa erilaisia ansaintaperiaatteita ja voi perustella niillä kannattavat päätökset majoitus- ja ravintolaliiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa.
Kirjallisuusluettelo, videomateriaalit, artikkelit ja luentoesitykset löytyvät opintojakson Moodle-sivuilta
Kaikki opintojakson esimerkit ovat työelämälähtöisiä.
Haagan toimipiste
Ei tenttiä
Suomi
18.08.2025 - 10.10.2025
Tehtävä 1. Liiketoimintamallit ja niiden analysointi Tehtävä 2. Trendit ja niiden vaikutus liiketoimintaan Tehtävä 3. Kannattavien ja asiakaslähtöisten tuotteiden kehittäminen Tehtävä 4. Palvelualan liiketoiminnan perustunnusluvut Lisäksi opintojaksolla arvioidaan neljä (4) tuntitehtävää, jotka vaativat läsnäolon tunnilla.
Näyttö
Hanna Rinne
15 - 40
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Kokonaisarvosana määräytyy seuraavalla tavalla:
50 p tai alle 0 hylätty
51 – 60 p 1 välttävä
61 – 70 p 2 tyydyttävä
71 – 80 p 3 hyvä
81 – 90 p 4 kiitettävä
91 – 100 p 5 erinomainen
RESTO Restonomi
0.00 op
0.00 op
H-5
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija:
Osaa analysoida ja kehittää majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintamalleja.
Ymmärtää palvelun, tuotteiden ja laadun merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä
Osaa suunnitella kannattavia tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä.
Osaa tunnistaa erilaisia ansaintaperiaatteita ja voi perustella niillä kannattavat päätökset majoitus- ja ravintolaliiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa.
Kirjallisuusluettelo, videomateriaalit, artikkelit ja luentoesitykset löytyvät opintojakson Moodle-sivuilta
Haagan toimipiste
Ei tenttiä
Suomi
12.01.2026 - 13.03.2026
Tehtävä 1. Liiketoimintamallit ja niiden analysointi (20 p.) Tehtävä 2. Trendit ja niiden vaikutus liiketoimintaan (15 p.) Tehtävä 3. Palvelukokemus (5 p.) Tehtävä 4. Kannattavien ja asiakaslähtöisten tuotteiden kehittäminen (30 p.) Tehtävä 5. Palvelualan liiketoiminnan perustunnusluvut (30 p.)
Anna-Liisa Aarti
15 - 40
Kokonaisarvosana määräytyy seuraavalla tavalla:
50 p tai alle 0 hylätty
51 – 60 p 1 välttävä
61 – 70 p 2 tyydyttävä
71 – 80 p 3 hyvä
81 – 90 p 4 kiitettävä
91 – 100 p 5 erinomainen
RESTO Restonomi
0.00 op
0.00 op
H-5
Tämä on näyttö- eli DEMO-toteutus opiskelijoille, jotka jo osaavat opintojaksolla opittavat tiedot ja taidot. Opintojaksolla ei ole opetusta tai tapaamisia
Opiskelija näyttää aiemmin oppimansa näyttöraportissa ja -keskustelussa.
Ei ennalta määrättyä oppimateriaalia.
Opiskelija voi hyödyntää työelämäkokemuksiaan ja -osaamistaan näyttöraportissa ja -keskustelussa.
Haagan toimipiste
Näyttökeskustelu sopimuksen mukaan.
Suomi
Näyttötehtäviin sisältyy hotelli- ja ravintola-alan kuvaamista myös kansainvälisestä näkökulmasta.
19.08.2024 - 30.07.2025
Näyttö-prosessin aloittaminen Lähetä sähköpostia vastuuopettajalle (Haagassa Hanna Rinne), jossa esität perustelun sille, miksi sinun tulisi saada aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen tälle kurssille kokemuksesi perusteella. Kutsu kyseinen opettaja LinkedIn-verkostoosi. Näytössä kirjoitat raportin, johon sisällytät opintojakson oppimistehtävät Raportissa ja suullisessa näyttökokeessa osoitat osaamisesi liiketoiminnan palveluiden, tuotteiden ja laadun keskeisistä käsitteistä ja esittelet raporttisi. Lisätietoa DEMO-toteutuksen Moodlessa.
16.08.2024 - 16.08.2024
Opiskelija sopii näyttöraportin palautuspäivän ja näyttökeskustelun ajankohdan oman kampuksensa ohjaavan opettajan kanssa.
Haagan kampus: Hanna Rinne
Demo toteutus on valinnainen oppimistapa lähi-, online-, blended- ja virtuaalitoteutuksille.
Tällä toteutuksella ei ole opetusta
Hanna Rinne
1 - 40
Arviointikriteeri - arvosana 1
Tunnistaa majoitus- ja ravintolayrityksen liiketoimintamalleja. Ymmärtää kannattavuuden ja asiakaslähtöisyyden merkityksen majoitus- ja ravintola-alalla. Tunnistaa erilaisia ansaintaperiaatteita liiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Ymmärtää majoitus- ja ravintolayrityksen liiketoimintamalleja, sekä kannattavuuden ja asiakaslähtöisyyden merkityksen majoitus -ja ravintola-alalla. Osaa vertailla erilaisia ansaintaperiaatteita liiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Ymmärtää ja analysoi majoitus- ja ravintolayrityksen liiketoimintamalleja. Osaa kehittää kannattavia ja asiakaslähtöisiä tuotteita. Ymmärtää, analysoi ja osaa perustella erilaisia ansaintaperiaatteita liiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa.
RESTO Restonomi
0.00 op
0.00 op
H-5
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija:
Osaa analysoida ja kehittää majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintamalleja.
Ymmärtää palvelun, tuotteiden ja laadun merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä
Osaa suunnitella kannattavia tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä.
Osaa tunnistaa erilaisia ansaintaperiaatteita ja voi perustella niillä kannattavat päätökset majoitus- ja ravintolaliiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa.
Kirjallisuusluettelo, videomateriaalit, artikkelit ja luentoesitykset löytyvät opintojakson Moodle-sivuilta
Haagan toimipiste
Ei tenttiä
Suomi
13.01.2025 - 16.05.2025
Tehtävä 1. Liiketoimintamallit ja niiden analysointi Tehtävä 2. Trendit ja niiden vaikutus liiketoimintaan Tehtävä 3. Kannattavien ja asiakaslähtöisten tuotteiden kehittäminen Tehtävä 4. Palvelualan liiketoiminnan perustunnusluvut Lisäksi opintojaksolla arvioidaan neljä (4) tuntitehtävää, jotka vaativat läsnäolon tunnilla.
02.01.2025 - 10.01.2025
Hanna Rinne
15 - 40
Kokonaisarvosana määräytyy seuraavalla tavalla:
50 p tai alle 0 hylätty
51 – 60 p 1 välttävä
61 – 70 p 2 tyydyttävä
71 – 80 p 3 hyvä
81 – 90 p 4 kiitettävä
91 – 100 p 5 erinomainen
RESTO Restonomi
0.00 op
0.00 op
H-5
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija:
Osaa analysoida ja kehittää majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintamalleja.
Ymmärtää palvelun, tuotteiden ja laadun merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä
Osaa suunnitella kannattavia tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä.
Osaa tunnistaa erilaisia ansaintaperiaatteita ja voi perustella niillä kannattavat päätökset majoitus- ja ravintolaliiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa.
Kirjallisuusluettelo, videomateriaalit, artikkelit ja luentoesitykset löytyvät opintojakson Moodle-sivuilta
Kaikki opintojakson esimerkit ovat työelämälähtöisiä.
Haagan toimipiste
Ei tenttiä
Suomi
19.08.2024 - 13.12.2024
Tehtävä 1. Liiketoimintamallit ja niiden analysointi Tehtävä 2. Trendit ja niiden vaikutus liiketoimintaan Tehtävä 3. Kannattavien ja asiakaslähtöisten tuotteiden kehittäminen Tehtävä 4. Palvelualan liiketoiminnan perustunnusluvut Lisäksi opintojaksolla arvioidaan neljä (4) tuntitehtävää, jotka vaativat läsnäolon tunnilla.
03.06.2024 - 16.08.2024
Näyttö
Hanna Rinne
15 - 40
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Kokonaisarvosana määräytyy seuraavalla tavalla:
50 p tai alle 0 hylätty
51 – 60 p 1 välttävä
61 – 70 p 2 tyydyttävä
71 – 80 p 3 hyvä
81 – 90 p 4 kiitettävä
91 – 100 p 5 erinomainen
RESTO Restonomi
0.00 op
0.00 op
H-5
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu Resto-tutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija:
Osaa analysoida ja kehittää majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintamalleja.
Ymmärtää palvelun, tuotteiden ja laadun merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä
Osaa suunnitella kannattavia tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä.
Osaa tunnistaa erilaisia ansaintaperiaatteita ja voi perustella niillä kannattavat päätökset majoitus- ja ravintolaliiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa.
Kirjallisuusluettelo, videomateriaalit, artikkelit ja luentoesitykset löytyvät opintojakson Moodle-sivuilta
Haagan toimipiste
Ei tenttiä
Suomi
15.01.2024 - 17.05.2024
02.01.2024 - 12.01.2024
Anna-Liisa Aarti
15 - 40
Kokonaisarvosana määräytyy seuraavalla tavalla:
50 p tai alle 0 hylätty
51 – 60 p 1 välttävä
61 – 70 p 2 tyydyttävä
71 – 80 p 3 hyvä
81 – 90 p 4 kiitettävä
91 – 100 p 5 erinomainen
RESTO Restonomi
0.00 op
0.00 op
H-5