Ravintola-alan liiketoimintaympäristö, 5 op - HOS004AS2A
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida ravintoloiden erilaisia liikeideoita, osaa hyödyntää ravintola-alan tunnuslukuja ja tilastoja, hahmottaa vastuullisuuden merkityksen palvelutarjonnassa, ymmärtää erilaisten toimintamallien merkityksen ja myyntiprosessit. Osaa majoitus- ja ravintola-alan keskeisen lainsäädännön velvoitteineen sekä hotelli- ja ravintola-alalla sovellettavan yleissitovan työehtosopimuksen keskeisen sisällön ja osaa laatia työvuorolistan. Osaa keskeiset tietosuojaan liittyvät säännöt.
Sisältö
Ravintoloiden liiketoimintamallit, toimintaympäristö, vastuullisuus liiketoiminnassa. Ravintolan toimintamallit, palvelutarjointa ja myyntiprosessit. Alan keskeinen lainsäädäntö, tietosuoja ja työehtosopimus. Turvallisuus majoitus- ravitsemis- ja matkailualalla.
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Kontaktiopetus sisältää harjoituksia, ryhtätöitä ja tentit. Mikäli jo osaat tämän opintojakson tavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Tällä opintojaksolla tulet perehtymään ravintolan liikkeenjohdon monipuoliseen ja mielenkiintoiseen esimiestyöhön. Opintojaksolla syvennät osaamistasi vastuullisella ja jatkuvasti kansainvälistyvällä sekä voimakkaasti kehittyvällä ravintola-alalla. Opintojakso avaa sinulle mahdollisuuden verkostoitua alan toimijoiden kanssa. Opintojaksolla opit ravintolan liiketoiminnan myynti- ja palveluidenprosessin kehittämistyön mahdollisuuksia esimiestyön näkökulmasta.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
tunnistaa ravintoloiden erilaisia liikeideoita ja osaa määritellä vastuulliset toimintamallit osana liiketoimintaa
ymmärtää palvelutarjonnan ja myyntiprosessien merkityksen
tunnistaa pääpiirteet hotelli- ja ravintola-alan keskeisestä lainsäädännöstä, tietosuojasäännöistä sekä hotelli- ja ravintola-alalla sovellettavan yleissitovan työehtosopimuksen pääsisällön.
Arviointikriteeri - arvosana 3
osaa analysoida ravintoloiden erilaisia liikeideoita ja hyödyntää vastuullisia toimintamalleja osana liiketoimintaa
osaa analysoida ravintolan palvelutarjontaa ja myyntiprosessien merkitystä
osaa hotelli- ja ravintola-alan sekä tietosuojaan liittyvän lainsäädännön keskeiset velvoitteet, tunnistaa toimialan tyypillisiä oikeudellisia kysymyksiä sekä osaa soveltaa sopivia oikeuslähteitä toimialan yksinkertaisiin perustilanteisiin. Opiskelija hallitsee hotelli- ja ravintola-alalla sovellettavan yleissitovan työehtosopimuksen keskeisen sisällön ja osaa laatia yksinkertaisen työvuorolistan.
Arviointikriteeri - arvosana 5
osaa kehittää ravintoloiden erilaisia liikeideoita ja arvioida ja kehittää vastuullisia toimintamalleja osana liiketoimintaa
osaa kehittää ravintolan palvelutarjontaa ja myyntiprosesseja
osaa perustellen soveltaa hotelli- ja ravintola-alan toimintaympäristöön sekä tietosuojaan liittyvää lainsäädäntöä toimialan yritysten tavanomaisiin tilanteisiin. Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää hotelli- ja ravintola-alalla sovellettavan yleissitovan työehtosopimuksen määräyksiä työsuhteisiin ja laatia toimialan tarpeet monipuolisesti huomioivan työvuorolistan.