Asiakaskokemuksen kehittäminen (projekti), 5 op - HOS003AS2A
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
hahmottaa palvelukokemuksen kehittämisen merkityksen liiketoiminnassa
tunnistaa erilaisia asiakkuuksia majoituspalvelujen käyttäjinä
suunnitella eri tyyppisiä palvelutuotteita ja tapahtumia ravintolaympäristöissä
kuvata ja suunnitella asiakaspolkuja ja palveluprosesseja
käyttää palvelumuotoilun välineitä ja menetelmiä asiakaskokemuksen luomisessa
toteuttaa käytännössä asiakaslähtöisen palvelukokemuksen (projekti)
Sisältö
Käytännön projekti, jossa hyödynnetään asiakaskokemuksen ja asiakasymmärryksen näkökulmia: erilaiset asiakkuudet palveluiden käyttäjinä, asiakaskokemuksen elementit
asiakaskokemuksen suunnittelu ja tuottaminen, asiakaspolun ja palveluprosessien kuvaaminen ja suunnittelu.
Palvelumuotoilun käsitteet ja projektiin soveltuvat palvelumuotoilun työvälineet ja menetelmät
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Kontaktiopetus sisältää harjoituksia, tiimityöskentelyä sekä toimeksiantona toteutettavan projektin. Mikäli jo osaat tämän opintojakson tavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson ohjaajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Tällä opintojaksolla opit, miten asiakaskokemusta kehittämällä voi parantaa yrityksen palveluprosesseja ja luoda kilpailuetua. Pääset syventämään osaamistasi käyttäen palvelumuotoilun työvälineitä. Konkreettista harjoitusta mallien ja työvälineiden käytössä saat opintojaksolla toteutettavan käytännön projektin kautta.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelijalla tulisi olla suoritettuna
HH avainopinnot Asiakasymmärrys ja markkinointi
HH avainopinnot Asiakaskokemus ja myynti
HH avainopinnot Tiimityö ja projektiosaaminen
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
osallistuu ohjattuna käytännön projektiin asiakastapahtumassa, ja siinä tunnistaa palvelukokemukseen vaikuttavat elementit ja palveluprosessin vaiheet
osaa määritellä erilaisia asiakkuuksia ja palvelutuotteita
ymmärtää asiakaskokemuksen arvon palvelukehittämisessä
hahmottaa palvelumuotoilun käsitteet, prosessin ja yksittäisiä menetelmiä asiakaskokemuksen kehittämiseksi
Arviointikriteeri - arvosana 3
osallistuu itseohjautuvan tiimin jäsenenä käytännön projektiin asiakastapahtumassa; osaa määritellä palvelukokemuksen elementit ja tasot asiakkaan tarpeita vastaavaksi
osaa kuvata palveluprosessin sekä palveluntarjoajan että asiakkaan näkökulmasta
osaa arvioida/ mallintaa asiakaskokemusta määritellyssä palveluympäristössä
hyödyntää palvelumuotoilun työvälineitä asiakaskokemuksen kehittämisessä
Arviointikriteeri - arvosana 5
osallistuu vastuullisessa tiimiroolissa käytännön projektiin asiakastapahtumassa; osaa suunnitella palvelupolkuja asiakasryhmät, henkilöstö ja liikeidea huomioiden
tunnistaa palveluprosessin kriittiset elementit ja kehityskohteet
osaa kehittää asiakasryhmäkohtaista palvelukokemusta hankitun asiakasymmärryksen perusteella
osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia ja työvälineitä eri palveluympäristöissä