International Food TourismLaajuus (5 cr)
Course unit code: HOS018AS3A
General information
- ECTS credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Learning objectives
- Ymmärtää kansainvälistä toimintakenttää ruokamatkailussa ja ruokamatkailun moninaisuutta maailmalla
- Tunnistaa eri maiden ruokakulttuurien vahvuuksia ruokamatkailussa
- Osaa hyödyntää tuotteistamisessa ruokamatkailun kansainvälisten asiakkaiden tarpeita ja osaa räätälöidä ruokamatkailupalveluja asiakastarpeiden mukaan
- Tunnistaa eri aatteelliset ja uskonnolliset ruokavaliot ruokamatkailun mahdollistajina
- Tunnistaa ruokamatkailun ajankohtaisia kansainvälisiä trendejä ja kehityssuuntia vastuullisesti
- Osaa järjestää teemallisen ruokamatkan
Contents
Ruokamatkailun trendit; kansainvälisen ruokamatkailun kohteet; kansainvälisten matkailijoiden tarpeiden selvittäminen; ruokamatkailupaketin suunnittelu ja tuottaminen, matkan toteuttaminen opintomatkana mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä ulkomaisen partnerioppilaitoksen kanssa
Starting level and linkage with other courses
Taso 3, Ruokamatkailun osaamiskokonaisuus 15 op, on tehty, menossa tai valittu
Implementation methods, demonstration and Work&Study
Blended
Osa opintojaksosta järjestetään opiskelijoiden suunnittelemana opintomatkana
Assessment criteria - grade 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Tunnistaa kansainvälistä ruokamatkailun toimintakenttää ja eri ruokakulttuurien vahvuuksia. Tunnistaa joitain ajankohtaisia trendejä ja pystyy osallistumaan ruokamatkailupalveluiden tuottamiseen.
Assessment criteria - grade 3
Tunnistaa kansainvälistä ruokamatkailun toimintakenttää, moninaisuutta ja eri ruokakulttuurien vahvuuksia. Tunnistaa asiakkaan tarpeita ja osaa räätälöidä ruokamatkailupalveluita. Tunnistaa trendejä ja osaa toimia osana tiimiä järjestämässä kansainvälistä ruokamatkaa.
Assessment criteria - grade 5
Ymmärtää kansainvälistä toimintakenttää ruokamatkailussa ja ruokamatkailun moninaisuutta maailmalla.
Tunnistaa eri maiden/valittujen maiden ja ruokakulttuurien vahvuuksia ruokamatkailussa
Osaa hyödyntää tuotteistamisessa ruokamatkailun kansainvälisten asiakkaiden tarpeita ja osaa räätälöidä ruokamatkailupalveluja asiakastarpeiden mukaan
Tunnistaa eri aatteelliset ja uskonnolliset ruokavaliot ruokamatkailun mahdollistajina
Tunnistaa ruokamatkailun ajankohtaisia kansainvälisiä trendejä ja kehityssuuntia vastuullisesti
Osaa järjestää teemallisen ruokamatkan
Learning materials
Everett. Sally. 2016. Food & Drink Tourism. Principles and practice. LAB8. 2022. Trendiraportti 2022. Ruokamatkailu + 4 kansainvälistä ruokatrendiä. Haaga-Helia amk. Follow the food: the rise of gastronomic tourism in the Nordics. https://www.norden.org/en/information/follow-food-rise-gastronomic-tourism-nordics
WFT https://worldfoodtravel.org
UNWTO https://www.unwto.org/gastronomy-wine-tourism
Kouluttajien tarkennus materiaaleihin ennen kurssin alkua.