Vastuullinen matkailuyrittäjyys (5op)
Opintojakson tunnus: TOU007AS2A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Intro
Tämän päivän matkailuyrittäjä ymmärtää vastuullisten toimintatapojen merkityksen tulevaisuudelle. Tällä kurssilla opit kehittämään vastuullisen matkailuyrityksen kilpailukeinoja ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden ja laadun merkityksen. Tule tutustumaan vastuulliseen yrittäjyyteen, sillä vastuullisuus on matkailualan yritykselle kilpailuetu!
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
- vastuullisen matkailuyrittäjyyden perusteet
- kehittää vastuullista matkailuliiketoimintaa
- käyttää erilaisia vastuullisia kilpailukeinoja
- luoda vastuullisia ja asiakaslähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja.
Sisältö
1. matkailuyrittäjyyden perusteet
2. vastuullisuuden merkitys asiakkaille yrittäjyyden lähtökohtana
3. vastuullisen matkailuliiketoiminnan kehittäminen STF-polun avulla
4. matkailuliiketoiminnan vastuulliset kilpailukeinot
Oppimateriaalit
1. Oppimisalustan materiaali
2. Soveltuvin osin:
- Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi. 19. uudistettu painos. Edita. Helsinki.
- Konu, H., Pesonen, J. & Reijonen, H. (toim.) 2020. Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Vastapaino.
- Rouhiainen, U-M. 2006. Matkailuyrittäjän maamme-kirja. Helsinki. Edita. - Pesonen, I. - Mönkkönen, T. - Hokkanen, T. 2000. Menestyvä matkailuyritys. Helsinki. Oy Edita Ab.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Tuntee vastuulliseen yrittäjyyteen liittyvät käsitteet. Osaa yhdistää yrityksen eri kilpailukeinojen liittymisen vastuullisuuteen. Nimeää tuote- ja palvelukonseptien kehittämismenetelmiä. Tunnistaa asiakaskeskeisyyden merkityksen.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Osaa käyttää vastuullisuuden tuomia mahdollisuuksia matkailuyrittäjyydessä. Valitsee erilaisia vastuullisia kilpailukeinoja yrityksen menestymisen parantamiseksi. Soveltaa asiakaslähtöisiä kehittämismenetelmiä laadukkaiden tuote- ja palvelukonseptien luomiseksi.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Kehittää matkailuyrittäjyyttä vastuullisuuden tuomilla keinoilla. Osaa analysoida ja suunnitella vastuullisia kilpailukeinoja yrityksen menestymiseksi. Rakentaa asiakaslähtöisiä ja laadukkaita tuote- ja palvelukonsepteja.