Palvelu, tuote ja laatuLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: HOS007AS2A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Osaa analysoida ja kehittää majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintamalleja. Ymmärtää palvelun, tuotteiden ja laadun merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä, sekä osaa suunnitella kannattavia tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä. Osaa tunnistaa erilaisia ansaintaperiaatteita ja voi perustella niillä kannattavat päätökset majoitus- ja ravintolaliiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa.

Sisältö

Majoitus- ja ravintola-alan trendit, konseptit ja toimintaympäristö. Palvelun, tuotteen ja laadun merkitys liiketoimintaympäristössä. Asiakasymmärryksen ja asiakaslähtöisyyden merkitys liiketoiminnan kehittämisessä. Alan erilaiset ansaintaperiaatteet, kannattavuuslaskelmat ja tunnusluvut. Tuotesuunnittelun osa-alueet ja tuotteistaminen. Majoitus -ja ravintolapalvelujen hinnoittelumenetelmät.

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Ei edeltävyysvaatimuksia

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

CONTACT / CONTACT BLENDED
DEMO
WORKSTUDY

Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat

Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Näyttö-prosessin aloittaminen

Lähetä sähköpostia vastuuopettajalle, jossa esität perustelun sille, miksi sinun tulisi saada aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen tälle kurssille kokemuksesi perusteella. Kutsu kyseinen opettaja LinkedIn-verkostoosi.

Näytössä kirjoitat raportin, johon sisällytät opintojakson oppimistehtävät


Raportissa ja suullisessa näyttökokeessa osoitat osaamisesi liiketoiminnan palveluiden, tuotteiden ja laadun keskeisistä käsitteistä ja esittelet raporttisi.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Tunnistaa majoitus- ja ravintolayrityksen liiketoimintamalleja. Ymmärtää kannattavuuden ja asiakaslähtöisyyden merkityksen majoitus- ja ravintola-alalla. Tunnistaa erilaisia ansaintaperiaatteita liiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa.

Arviointikriteerit - arvosana 3

Ymmärtää majoitus- ja ravintolayrityksen liiketoimintamalleja, sekä kannattavuuden ja asiakaslähtöisyyden merkityksen majoitus -ja ravintola-alalla. Osaa vertailla erilaisia ansaintaperiaatteita liiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa.

Arviointikriteerit - arvosana 5

Ymmärtää ja analysoi majoitus- ja ravintolayrityksen liiketoimintamalleja. Osaa kehittää kannattavia ja asiakaslähtöisiä tuotteita. Ymmärtää, analysoi ja osaa perustella erilaisia ansaintaperiaatteita liiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa.

Siirry alkuun