KREA Copywriting ja sisällöntuotantoLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: MAR005AS3A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa mainoskirjoittamisen ja ammattimaisen sisällöntuotannon asettamat vaatimukset. Hän osaa hyödyntää luovan alan suunnittelu- ja sisältöprosesseja sekä soveltaa mainoskirjoittamisen, luovan suunnittelun ja ideoinnin menetelmiä sekä tarinankerrontaa monikanavaisessa mediaympäristössä. Opiskelija tutustuu myös generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksiin luovan alan työprosesseissa. Opiskelija luo portfolion, jota hän voi hyödyntää ammatillisen verkoston laajentamiseen sekä työnhakuun luovalla alalla.
Sisältö
- Mainoskirjoittamisen peruskäsitteet
- Mainonnan suunnitteluprosessi
- Luova suunnittelu ja ideointimenetelmät
- Generatiivinen tekoäly luovassa työssä
- Sisällöntuotannon strategiat ja tekniikat
- Kielenhuolto ja oikeakielisyys
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Lähtötaso opintojaksolle on Haaga-Helian avainosaamiset ja tradenomitutkinnon avainosaamiset. Opintojakso kuuluu tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson toteutusmuodot Virtual Instructed, näyttö ja opinnollistaminen. Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat
Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Mikäli osaat jo tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Tehtävänäsi on laatia luovan alan työnhakua tukeva portfolio työ- tai harrastusroolissa tekemistäsi copywiting- ja sisällöntuotannon projekteista:
• Portfolion laajuus on noin neljä erityyppistä luovan alan työnäytettä.
• Tehtävät sisältävät kuvauksen kyseisestä projektista ja projektin tuotokset.
• Sopivia työnäytteitä ovat muun muassa tuotemainonta, videoprojekti, somesisällöt, uutiskirje, verkkosivuston sivuesimerkki, jne.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Opiskelija
• on suorittanut hyväksyttävästi ainakin osan opintojakson tehtävistä, ja on tekstin sekä sisällön tuottamisessa perustasolla.
• on osallistunut jonkin verran palautteen antamiseen ja hyödyntänyt jonkin verran saamaansa palautetta.
• on laatinut portfolion, jonka sisällössä, ulkoasussa ja oikeakielisyydessä on paljon kehitettävää ennen kuin sitä voi käyttää luovan alan työnhakuun.
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija
• on suorittanut hyväksyttävästi kaikki opintojakson tehtävät, ja on tekstin sekä sisällön tuottamisessa hyvällä tasolla.
• antaa hyödyllistä vertaispalautetta muille ja kehittää töitään saamansa palautteen perusteella.
• on laatinut portfolion, jonka viimeistelyssä on vielä kehitettävää. Tekstit ja sisällöt ovat tarkoituksenmukaisia, mutta ratkaisujen omaperäisyydessä on vielä kehitettävää. Portfoliota voi viimeistelyn jälkeen käyttää luovan alan työnhakuun.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija
• on suorittanut hyväksyttävästi kaikki opintojakson tehtävät, ja on tekstin sekä sisällön tuottamisessa kiitettävällä tasolla.
• antaa kattavasti perusteltua vertaispalautetta ja ottaa erinomaisesti huomioon myös itse saamansa palautteen oman portfolionsa hiomiseksi.
• on laatinut portfolion, jonka sisällöt ovat huolellisesti viimeisteltyjä ja ratkaisut erottuvia. Kieliasu on moitteetonta. Portfolio muodostaa yhtenäisen ja edustavan kokonaisuuden, jota voi sellaisenaan käyttää luovan alan työnhakuun.
Oppimateriaalit
Jäppinen, Timo (2023) Sanojen voima: ammattilaisen salaisuudet: kuinka kirjoitat tekstiä, joka myy.
Komulainen, Minna (2023) Menesty Digimarkkinoinnilla 2.0
Kortesuo, Katleena (2019) Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille: tee teksti, kokoa kuva, puhu podcast (myös e-kirjana)
Pentikäinen, Johanna (2024) Sanojesi voima: taitoa ja tarkoitusta kirjoittamiseen
Rämö, Satu (2023) Viesti perille: tuloksellista markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa (e-kirja)
Silfverberg, Anu; Hirvonen, Elina (2010) Sata sivua: tekstintekijän harjoituskirja
Svinhufvud, Kimmo (2016) Kokonaisvaltainen kirjoittaminen
Öörni, Eeva (2024) Selkeä kieli, toimivat tekstit: opas asiakastekstien käytettävyyteen
- Ammatillinen viestintä
- Asiakasymmärrys ja markkinointi
- ICT-valmiudet
- Asiakaskokemus ja myynti
- Tiimityö ja projektiosaaminen
- Yrityksen talous
- Yrittäjyys ja liiketoiminta
- Yritykset, kuluttajat ja yhteiskunta
- Työyhteisöosaaminen
- Yritysjuridiikka
- Taloushallinnon ja rahoituksen perusteet
- Liiketoiminnan analytiikan perusteet
- Tutkimus- ja kehittämisosaaminen
- Professional English
- Svenska för arbetslivet
- Expanding to Foreign Markets