Kilpailu- ja kasvustrategiatLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SAL003AS2A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Intro

Miten menestyt nopeasti muuttuvassa kansaivälisessä toimintaympäristössä? Tule oppimaan virtuaalisen strategiapelin kautta kilpailu- ja kasvustrategiat.
Kilpailu- ja kasvustrategiat opintojakso ohjaa Sinua ymmärtämään kokonaisvaltaisesti yrityksen tuotekehitystä ja tuotantoa osana tuotteiden markkinointia. Lisäksi yrityssimulaatiopelin aikana opit vuosibudjetoinnin merkityksen yrityksen eri osien sisäisessä suunnittelussa. Myös tuloslaskelmaan ja taseeseen sisältyvä mittaristo tulevat kurssin aikana Sinulle tutuksi.

Osaamistavoitteet

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa kilpailu- ja kasvustrategiat muuttuvassa kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija osaa myös arvioida niiden valintaan liittyvät edellytykset ja seuraamukset yrityksen jatkokehityksen ja kasvun kannalta. Opintojaksolla opiskelija perehtyy yritysten geneerisiin strategiavaihtoehtoihin ja osaa kuvata ja soveltaa keinoja kilpailuedun ja asiakasarvon saavuttamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää laaja-alaisesti tietoa yrityksen strategia- ja muutostyössä.
Opintojaksolla opiskelija oppii virtuaalisessa strategiapelissä tulkitsemaan yrityksen tärkeimpiä tulosindikaattoreita. Näiden lisäksi opitaan analysoimaan yrityksen kehitystä ja yksittäisten päätösten vaikutusta yrityksen arvoketjun eri osa-alueilla tuotekehityksessä, tuotannossa, myynnissä ja markkinoinnissa.

Sisältö

• Strategia ja strategian iso kuva
• Strategian merkitys yrityksen kasvussa ja kansainvälistymisessä
• Geneeriset kilpailustrategiavaihtoehdot ja kasvustrategiat kansainvälisessä toimintaympäristössä
• Strategiaprosessin vaiheet
• Strategiaprosessiin kuuluvat analysointityökalut
• Yrityksen toimintaympäristö ja tulevaisuuden ennakointi
• Yrityksen tulosten analysointi
• Yrityksen budjetointi ja vuosisuunnitteluprosessi

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

• Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa, virtuaalisesti tai monimuotona. Ohjaajat fasilitoivat ryhmiä Cesim simulaatiopelin aikana.
• PBL-teemakeskustelut, case-harjoitukset, Cesim-simulaatiopeli strategiasta ja pelin liittyvät tehtävät:
o Cesim ryhmissä pelistrategia ja kilpailija-analyysi
o Henkilökohtaisesti Cesim päätöksenteon monivalintakoe
o Henkilökohtaisesti yrityksen kaupallisiin tulosindikaattoreihin ja arvoketjupäätöksiin liittyvät tehtävät (Cesim).
o Lopputentti Moodlessa: monivalintoja ja case-esimerkkeihin liittyviä sovellustehtäviä

• Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study”

Oppimateriaalit

- Johnson, Whittington, Scholes Angwin and Regnér: Exploring Strategy – Text and Cases
- Barney, William and Hesterly: Strategic Management and Competitive Advantage
- David & David: Strategic Management – A Competitive Advantage Approach, Concepts and Cases Johnson & Scholes: Exploring Corporate Strategy

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

• Opintojakso on tradenomitutkinnon myynti ja asiakkuudet -suuntautumisen opintojakso.
• Lähtötaso: avainosaamisen opintojaksot suoritettu.
• Opintojakson voi suorittaa itsenäisenä kokonaisuutena. Opintojakso kannattaa suorittaa ennen Vastuullisen myynnin johtamisen opintojaksoa.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

• osaa keskeiset strategiaan liittyvät käsitteet ja tulosindikaattorit
• osaa etsiä tietoa toimintaympäristön muutoksiin liittyen
• osaa keskeiset kilpailustrategiavaihtoehdot ja kasvustrategiat
• osaa kilpailu- ja kasvustrategioihin ja niiden analysointiin liittyvät käsitteet

Arviointikriteerit - arvosana 3

• osaa analysoida yrityksen kilpailuetua ja mahdollisuuksia erilaisilla markkinoilla
• osaa toimintaympäristön muutokset ja miten niitä hyödynnetään strategian kehittämisessä
• osaa analysoida yrityksen tulosindikaattoreita ja niiden vaikutuksen yrityksen liiketoimintaan
• osaa kilpailustrategian kehittämisen merkityksen ja strategiaprosessin eri vaiheet

Arviointikriteerit - arvosana 5

• osaa kehittää yrityksen strategiaa innovatiivisesti ja analysoida strategian toteutettavuutta ja riskejä
• osaa kriittisesti arvioida erilaisia kilpailustrategiavaihtoehtoja
• osaa hyödyntää erilaisia aineistoja tulevaisuuden ennakoimiseksi ja muodostaa näistä mahdollisuuksia yrityksen liiketoiminnan kannalta
• osaa tehdä päätöksiä eri arvoketjun osa-alueilla tuotekehityksessä, tuotannossa, myynnissä ja markkinoinnissa.
• osaa arvioida erinomaisesti kilpailu- ja kasvustrategioiden merkityksen kasvulle ja kansainvälistymiselle

Siirry alkuun