Työpsykologia ja työhyvinvointiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: HRL008AS2A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
• työhyvinvoinnin työpsykologiset perusteet
• määritellä työhyvinvoinnin keskeisiä kuvaajia ja niihin vaikuttavia tekijöitä
• ymmärtää työhyvinvoinnin merkityksen työelämän murroksessa ja osaa seurata siihen liittyvää tutkimustietoa
• soveltaa työhyvinvoinnin johtamisen keinoja henkilökohtaisessa ja/tai työyhteisön hyvinvoinnissa
Sisältö
• Työpsykologian ja positiivisen psykologian näkökulmat työhyvinvointiin
• Työhyvinvoinnin käsitteet stressistä työn imuun ja merkityksellisyyteen
• Työn kuormitustekijät ja voimavarat
• Työhyvinvoinnin johtaminen yksilö- ja organisaatiotasolla
• Teknologiavälitteinen työ, kognitiivinen ergonomia ja psykologinen palautuminen
• Muuttuva työelämä ja tulevaisuuden työ
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei edeltävyysvaatimuksia
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojaksoa toteutetaan contact-, online-, blended- ja virtuaaliopetuksena. Tarkista toteutusmuoto toteutuskuvauksesta.
Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
NÄYTTÖ: Näyttötehtäviä on kaksi. Ensimmäisessä tehtävässä kuvataan työhyvinvoinnin osatekijät ja teoreettiset mallit sekä sovelletaan niitä työhyvinvoinnin arviointiin ja reflektointiin yksilötasolla. Toisessa tehtävässä kuvataan työhyvinvoinnin kehittämistarvetta valitussa työyhteisössä ja ehdotetaan siihen ratkaisuja.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Opiskelija
- tunnistaa joitakin työ- ja positiivisen psykologian perusteita
- tiedostaa yksilöllisen työhyvinvoinnin merkityksen ja kokonaisuuden
- tuntee työpaikan työhyvinvointiin ja työterveyteen liittyvät eri toimijat
- osaa hakea tutkimustietoa
- osoittaa vähäistä lähdeaineiston ja pohdinnan vuoropuhelua tehtävissä
Arviointikriteerit - arvosana 3
Opiskelija
- tuntee työhyvinvoinnin työpsykologisia perusteita
- osaa määritellä työhyvinvoinnin keskeiset kuvaajat ja niihin vaikuttavat tekijät
- ymmärtää työhyvinvoinnin johtamisen merkityksen ja keinot muuttuvassa työelämässä
-osaa edistää omaa palautumista ja hyvinvointia
- osaa hakea tutkimustietoa ja hyödyntää sitä oman ja/tai työyhteisönsä hyvinvoinnin kehittämiseksi
- osoittaa asianmukaista lähdeaineiston käyttöä ja soveltamista tehtävissä
Arviointikriteerit - arvosana 5
Opiskelija
- ymmärtää työhyvinvoinnin systeemisen luonteen ja työelämän muutosten vaikutukset
-ymmärtää miten työhyvinvointia voidaan johtaa organisaation eri tasoilla
-osaa kehittää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia
- osaa soveltaa ajankohtaista tutkimustietoa
- osoittaa erinomaista lähdeaineiston soveltamista ja käyttää laadukkaita lähteitä tehtävissä
Oppimateriaalit
Manka, M. 2015. Stressikirja. Mistä virtaa? Helsinki: Talentum. (myös e-kirja)
Mäkikangas, A., Mauno, S. & Feldt, T. 2017. Tykkää työstä! Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirja)
Virtanen, A. 2021. Psykologinen palautuminen. Jyväskylä: Tuumakustannus.