Coaching ja fasilitoinnin taitoLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: ORG2HM003
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Sisältö
- Omien coaching- ja fasilitointivalmiuksien ja kehittämistarpeiden analysointi
- Coaching ja fasilitointi ohjauksena, valmentavana työotteena ja vuorovaikutustaitona
- Dialoginen puhe ja kuunteleminen
- Fasilitoinnin merkitys ja hyödyntäminen päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Fasilitoinnin tavoitelähtöiset menetelmät
- Ryhmädynamiikka
- Fasilitointiosaaminen käytännössä
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksolla toteutetaan coaching-työpajoja ja harjoitussessioita (peer-coaching) sekä fasilitointiharjoituksia. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessist löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Opiskelija tuntee ohjauslähtöisen yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen organisaation kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa ohjaajana (coachina) ja fasilitaattorina).
Arviointikriteerit - arvosana 3
Edellisen lisäksi opiskelija kehittää omia taitojaan ohjaajana (coachina ja fasilitaattorina) ja syventää ja soveltaa dialogista vuorovaikutuskompetenssiaan tutkimus- ja ammattikirjallisuuden avulla. Hän kykenee asettumaan sekä ohjaajan että ohjattavan asemaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee fasilitointitekniikoita, jotka tähtäävät yhteisöllisen oppimisen edistämiseen työyhteisössä ja sen tiimeissä.
Arviointikriteerit - arvosana 5
Edellisen lisäksi opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ohjaajana (coachina ja fasilitaattorina). ja soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmänohjauskompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Hän osaa valita tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita, jotka tähtäävät yhteisöllisen oppimisen edistämiseen työyhteisössä ja sen tiimeissä.
Lisätiedot
Opintojakso korvaa edeltävän opetussuunnitelman kurssit Johtamisviestintä ja Henkilökohtaisten ominaisuuksien ja osaamisen arviointi.