Coaching ja fasilitoinnin taito (5 op)

Toteutuksen tunnus: ORG2HM003-3048

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2025 - 10.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.03.2025 - 16.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
31 - 50
Koulutus
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus
Opettajat
Heta-Liisa Malkavaara
Ryhmät
WEEKEND
Viikonlopputoteutus
MAICTF
ICT-palvelut ja tietojärjestelmät, masterit, Pasila
MALEAF
Johtajuus ja henkilöstövoimavarat, masterit, Pasila
CONTACT
Lähitoteutus
MACOMF
Viestinnän ja markkinoinnin johtaminen, masterit, Pasila
MAEXPFHA
Elämystalous ja palveluiden kehittäminen, masterit, Haaga
BLENDED
Monimuotototeutus
MADIGF
Digitaalisen liiketoiminnan mahdollisuudet, masterit, Pasila
MASTRF
Strateginen ajattelu ja johtaminen, masterit, Pasila
MASALF
Myynnin ja asiakaskokemuksen johtaminen, masterit, Pasila
Opintojakso
ORG2HM003

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Opintojakso koostuu kolmesta lähipäivästä (Pasila), joita ovat:
- lauantai 29.3.2025 klo 9.00 - 15.45
- lauantai 26.4.2025 klo 9.00 - 15.45 ja
- lauantai 10.5.2025 klo 9.00 - 15.45.

Koska kyseessä on viikonloppukurssi, laadukkaan oppimisen ja toiminnallisen menetelmätuntemuksen edellytyksenä on lähipäiviin osallistuminen (minimissään 2/3 lähipäivään osallistuminen). Lähipäivien lisäksi opintojaksolla sovitaan oppimisraporttien palauttamisen määräajasta. Kukin opiskelija vastaa lisäksi omaan fasilitointikokeiluunsa liittyvästä organisoinnista opintojakson aikana sekä omasta osallistumisestaan mahdollisiin sparrausryhmätapaamisiin.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksolla toteutetaan coaching-työpajoja ja harjoitussessioita (peer-coaching) sekä fasilitointiharjoituksia. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessist löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".

Oppimateriaalit

Opintojakson aineistot tulevat löytymään opintojakson Moodle-oppimisympäristöstä. Opintojakson suorittamiseen riittää Moodlen runsaaseen lähde- ja aineistomateriaaliin perehtyminen (valikoidusti ja oman harkinnan mukaan). Opiskelu ei edellytä minkään tietyn kurssikirjan hankkimista, mutta opintojaksolla esitellään alan kirjallisuutta, johon tutustuminen on suositeltavaa.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojaksolla perehdytään coachingiin ja fasilitointiin ohjausosaamisen käsitteinä ja toimintoina. Coaching ja fasilitointi tähtäävät yksilöiden, ryhmien ja koko organisaation toiminnan tukemiseen. Coachaava työote auttaa tavoitteiden, ratkaisujen, merkityksellisyyden ja voimavarojen löytämisessä, ja fasilitointi antaa työkalut tehokkaalle ja osallistavalle ryhmätyöskentelylle.

Oppimistavoitteita on kolme:
1. Coachingin ja fasilitoinnin käsitteiden tuntemus joko perustasolta tai omaa osaamista syventäen
2. Vuorovaikutuksen tarkempi havainnointi ja coachaavan keskustelun perusteiden oppiminen
3. Fasilitointiprosessin suunnittelu ja toteuttaminen + kyky valita erilaisia fasilitointimenetelmiä tavoitteiden ja tilanteiden mukaan.

Toteutus järjestetään viikonloppukurssina, joka sijoittuu kolmelle lauantaipäivälle: 29.3. + 26.4. + 10.5.2025. Lähipäivät järjestetään Pasilan toimipisteessä. Ensimmäinen lähipäivä on lähtölaukaus coachingiin ja fasilitointiin, toisen lähipäivän teemana on ohjauskeskustelu, ja kolmas lähipäivä keskittyy malleihin, jotka auttavat tilannekartoituksessa, tavoittellisissa keskusteluissa ja haasteellisten tilanteiden työstämisessä. Coaching ja fasilitointi kulkevat opintojaksolla rinnakkain. Opintojakson tarkempi ohjelma löytyy Moodle-oppimisympäristöstä ennen opintojakson alkua.

Opintojakso on hyvin toiminnallinen. Lähipäivät koostuvat keskusteluista, vuorovaikutteisista coaching- ja fasilitointiharjoituksista sekä orientoivista luentopuheenvuoroista. Lähipäivien lisäksi oppiminen edellyttää itseohjautuvaa perehtymistä aiheeseen, ja kahden henkilökohtaisen oppimisraportin laadintaa. Oppimisen tukena on kattava menetelmä- ja aineistopankki opintojakson Moodle-ympäristössä sekä vapaaehtoinen vertais- eli sparrausryhmätoiminta, johon jokainen osallistuja voi halutessaan liittyä.

Opintojaksosta on hyötyä kaikille master-opiskelijiolle, jotka haluavat kehittää valmentavaa työotettaan, coaching-taitojaan ja osaamistaan ryhmätyöskentelyn ohjaajana.

Työelämäyhteydet

Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan ja oman ammatti- ja työalansa osana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

Kansainvälisyys näkyy aineistoissa. Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat osaltaan kansainvälistä näkökulmaa opintojaksolle.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) myötä kurssin tuottaman osaamisen, hän voi osoittaa osaamisensa näytön avulla. Aiemmin hankitun osaamisen tulee kattaa sekä coachingin että fasilitoinnin osa-alueet. Osaamisen näytöstä on lisätietoja Master-opintojen sivulla. Opintojakson Moodle-ympäristöstä löytyy myös opintojaksoa koskevat tarkemmat näyttö- eli ahot-ohjeet (AHOT = aiemmin hankitun osaamisen osoittaminen).

Oppimistehtävät

Opintojakso suoritetaan kahden henkilökohtaisen ja arvioitavan oppimisraportin avulla. Ne ovat yksilöllisiä suorituksia, vaikka oppiminen on vahvasti kollegiaalista lähipäivien ja sparrausryhmän avulla.

Oppimisraportti 1 (Matka coaching- ja fasilitointiosaamiseen, painoarvo 50 % arvioinnista) on omaan oppimiseen keskittyvä dokumentti, ja oppimisraportti 2 (Fasilitointikokeilu, painoarvo 50 % arvioinnista) kertoo oman, autenttisen ryhmäfasilitoinnin suunnittelusta, toteutuksesta ja reflektoinnista. Jokainen osallistuja vastaa itsenäisesti omasta fasilitointikokeilustaan, jonka voi toteuttaa omassa työyhteisössä, jossain muussa yhteisössä/organisaatiossa tai opintojaksolla muodostetussa sparrausryhmässä.

Arviointitavat

Opintojakson arviointi pohjautuu arviointikriteereillä, jotka on esitelty asteikolla 1 - 3 - 5 (ks. opintojakson tiedot). Oppimistehtävien tarkemmat arviointikriteerit esitellään opintojaksolla.

Siirry alkuun