Coaching ja fasilitoinnin taito (5 op)

Toteutuksen tunnus: ORG2HM003-3046

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.06.2024 - 18.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.10.2024 - 13.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
31 - 50
Koulutus
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus
Opettajat
Tiina Mehto
Ryhmät
MALEAF
Johtajuus ja henkilöstövoimavarat, masterit, Pasila
CONTACT
Lähitoteutus
BLENDED
Monimuotototeutus
MASTRF
Strateginen ajattelu ja johtaminen, masterit, Pasila
MASALF
Myynnin ja asiakaskokemuksen johtaminen, masterit, Pasila
Opintojakso
ORG2HM003

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Opintojaksolla on yhteensä kolme tapaamista. Voidaksesi osallistua opintojaksolle, tulee sinun palauttaa ennakkotehtävä ajoissa ja olla paikanpäällä lauantain ensimmmäisessä tapaamisessa.

Opintojakso koostuu kolmesta lähipäivästä, joita ovat:
- lauantai 26.10.2024 klo. 9.00 - 15.45
- perjantai 15.11.2024 klo 17.40-20.30
- lauantai 30.11.2024 klo 9.00 - 15.45

Koska kyseessä on intensiivikurssi, laadukkaan oppimisen ja toiminnallisen menetelmätuntemuksen edellytyksenä on lähipäiviin osallistuminen. Opintojakson suorittamiseksi tulee osallistua kaikkiin kolmeen kertaan. Vain erittäin pakollisesta poissaolosta johtuen, joka on sovittu opettajan kanssa erikseen, voidaan tehdä poikkeus. Tämä kerta korvataan korvaavalla tehtävällä.

Kukin opiskelija ja ryhmä vastaa lisäksi omaan fasilitointikokeiluunsa liittyvästä organisoinnista opintojakson aikana sekä omasta osallistumisestaan sparrausryhmätapaamisiin.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksolla toteutetaan coaching-työpajoja ja harjoitussessioita (peer-coaching) sekä fasilitointiharjoituksia. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessist löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".

Oppimateriaalit

Valitse ainakin yksi coachingia ja yksi fasilitointia käsittelevä kirja, jotka luet kurssin aikana ja käytät niiden antia myös tehtävissä. Hyviä teoksia ovat esim. seuraavat:
Jones, G. & Gorell, R. 2021. 50 top tools for coaching. Kogan Page.
Kantor, D. 2012. Reading the Room. Group Dynamics for Coaches and Leaders. John Wiley & Sons. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Rogers, J. 2016. Coaching skills. The definitive guide to being a coach. Fourth edition. McGraw-Hill.
Ruutu, S. 2020. Coachin työkalupakki. Alma Talent.
Räsänen, M. (toim.) 2007. Coaching ja johtajuus. Valmentava ote esimiestyössä. Edita.
Schwarz, R. 2017 (or older). The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resource for Consultants, Facilitator, Managers, Trainers and Coaches. 3rd edition. Jossey-Bass. Hoboken, N.J. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Starr, J. 2009. The Coaching Manual: The Definitive Guide to the Process, Principles and Skills of Personal Coaching. 2nd edition. FT Press / Pearson Education Limited. Harlow, England. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Wilkinson, M. 2012. The Secrets of Facilitation: The SMART Guide to Getting Results with Groups. John Wiley & Sons. New York. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.

Lisäksi kurssin vaatimuksiin kuuluvat Moodlesta löytyvät artikkelit. Myös niitä hyödynnät tehtävissä.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojaksolla perehdytään coachingiin ja fasilitointiin ohjausosaamisen käsitteinä ja toimintoina. Coaching ja fasilitointi tähtäävät yksilöiden, ryhmien ja koko organisaation toiminnan tukemiseen. Coachaava työote auttaa tavoitteiden, ratkaisujen, merkityksellisyyden ja voimavarojen löytämisessä, ja fasilitointi antaa työkalut tehokkaalle ja osallistavalle ryhmätyöskentelylle.

Oppimistavoitteita on kolme:
1. Coachingin ja fasilitoinnin käsitteiden tuntemus joko perustasolta tai omaa osaamista syventäen
2. Vuorovaikutuksen tarkempi havainnointi ja business coachauksen perusteiden oppiminen
3. Fasilitointiprosessin suunnittelu ja toteuttaminen + kyky valita erilaisia fasilitointimenetelmiä tavoitteiden ja tilanteiden mukaan.

Opintojakson tavoitteena on auttaa opiskelijaa analysoimaan omia coaching- ja fasilitointivalmiuksia ja niiden kehittämistarpeita. Opintojakso tarjoaa perustietoa coachingista ohjausmenetelmänä, valmentavana työotteena ja vuorovaikutustaitona sekä fasilitoinnin merkityksestä ja hyödyntämisestä päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä.

Oppiminen tapahtuu workshopeissa, itsenäisesti perehtyen ja tiimeissä. Opintojaksolla on coaching-työpajoja ja paricoachingharjoituksia sekä fasilitointiharjoituksia. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Toteutus järjestetään intensiivikurssina, joka sijoittuu kahdelle lauantaipäivälle: 26.10. ja 30.11 ja yhdelle perjantai-illalle 15.11. Lähipäivät järjestetään Pasilan toimipisteessä.

Opintojakson tarkempi ohjelma ja jäsennys näkyy Moodle-oppimisympäristössä ennen opintojakson alkua.

Opintojakso on hyvin toiminnallinen. Lähipäivät koostuvat keskusteluista, vuorovaikutteisista harjoituksista ja orientoivista luentopuheenvuoroista. Lähipäivien lisäksi oppiminen edellyttää itseohjautuvaa perehtymistä aiheeseen sekä osallistumista sparrausryhmätoimintaan.

Työelämäyhteydet

Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan ja oman ammatti- ja työalansa osana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Kansainvälisyys näkyy aineistoissa. Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat osaltaan kansainvälistä näkökulmaa opintojaksolle.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) myötä kurssin tuottaman osaamisen, hän voi osoittaa osaamisensa näytön avulla. Aiemmin hankitun osaamisen tulee kattaa sekä coachingin että fasilitoinnin osa-alueet. Osaamisen näytöstä on lisätietoja Master-opintojen sivulla. Opintojakson Moodle-ympäristöstä löytyy myös opintojaksoa koskevat tarkemmat näyttö- eli ahot-ohjeet (AHOT = aiemmin hankitun osaamisen osoittaminen).

Oppimistehtävät

Opintojaksolla on kolme palautettavaa tehtävää, jotka opiskelijan tulee palauttaa hyväksytysti suoritettuina saadakseen kurssiarvosanan. Tehtävät ovat seuraavat:

Tehtävä 1 (ennakkotehtävä), 20 % kurssiarvosanasta, palautus viimeistään ke 23.10.2024 klo 23:55. Tehtävän tavoitteena on esittäytyä ja arvioida omaa nykyistä coaching ja/tai fasilitointiosaamista. Tämä tehtävä vaaditaan opintojaksolle osallistumiseksi.

Tehtävä 2 (coaching), 40 % kurssiarvosanasta. Tehtävän tavoitteena on coachata toista opiskelijaa kolmessa erillisessä sessiossa ja analysoida omaa coachingosaamista. Erilliset ohjeet tulevat Moodleen.

Tehtävä 3 (fasilitointi), 40 % kurssiarvosanasta. Tehtävän tavoitteena on suunnitella fasilitoitu workshop, fasilitoida sessio ja dokumentoida suunnitelma. Erilliset ohjeet tulevat Moodleen.

Ennakkotehtävän tarkempi ohje on Moodlessa. Muiden tehtävien ohjeet avataan ennakkotehtävän palauttaneille ja la 26.10.2024 luennon jälkeen.

Huomaathan, että opintojakso on erittäin osallistava ja tapaamisissa teemme pienempiä tehtäviä ja harjoituksia. Pakollinen oman oppimisen itsearviointi tehdään workshop-tapaamisessa.

Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna opintojakson aikana aikataulunmukaisesti.

Arviointitavat

Arviointi 1-5 ja arvioitavien tehtävien tarkemmat tehtäväksiannot ja kriteerit löytyvät Moodlesta.

Siirry alkuun