Espanjan liikekieli 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SPA4LS201-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 14.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.01.2022 - 20.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 30
Koulutus
LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
Opettajat
Pekka Savinainen
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
LS3C
LS3C
3AMK
3AMK
LS2C
LS2C Assi 2. työkausi
LE2B
LE2B
Opintojakso
SPA4LS201

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Aikataulu ilmoitetaan Moodlessa.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät TAI
b. Tentti ja oppimistehtävät

Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Oppimateriaalit

Kurssikirjat: 1. de Prada, Marisa & Marcé, Pilar, 2018. Entorno laboral. Nivel A1/B1. Edelsa, Grupo Didascalia, S.A. Madrid. ja 2. Amate, Iñaki & Puranen, Pasi, 2015. Colegas – Työelämän espanja. Espanjan jatko-oppikirja. Kpl 1-10. Kustannusosakeyhtiö Tammi. Helsinki.

Oheislukemistoa:
Mäkinen, M. 2012. ¡Claro! Lyhyt espanjan kielioppi. Kustannusosakeyhtiö Tammi. Helsinki.
Mäkinen, M. & Torvinen, M. 2012. ¡Claro! Harjoitukset.? Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki.
Hämäläinen, T. 2016. Espanjan kielioppi. Finn Lectura. Tampere.
Hämäläinen, T & Virkkunen, S. 2012. Espanjan kielioppiharjoituskirja. Finn Lectura. Helsinki.
Verkkomateriaalia: Español Uno ja Dos käyttäjänopas, Finn Lectura ja Taina Hämäläisen Espanjan kieliopin harjoituksia. Finn Lectura.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin: Espanjan perusteet 1 HH:ssa tai vastaavat tiedot.
Taitotaso: A2

Opintojakson tavoitteena on oppia käyttämään espanjan kielen vaativimpia rakenteita eri kielenkäyttötilanteissa ja tutustua liikekielen perusteisiin sekä osata käyttää muodollista kieltä liike-elämän tilanteissa tietoisena kulttuuriin ja sanastoon liittyvistä eroista.
•espanjan vaativimmat rakenteet: indikatiivin ja subjunktiivin preesens, gerundi, käskymuodot, futuuri, konditionaali, passiivi ja relatiivipronominit
•liike-elämän kulttuurierot Espanjassa ja Latinalaisessa Amerikassa: hierarkia ja suhdetoiminta
•työtehtävät ja työnhakuprosessi
•rahaliikenne
•yritysmuodot
•liike-elämän suulliset kielenkäyttötilanteet
•sähköpostiviestit

Työelämäyhteydet

Opintojakso käsittelee työelämän espanjaa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssikokeet Ilmoitetaan Moodlessa ja uusintatentit MyNetistä.

Kansainvälisyys

Opetusryhmä on yleensä monikulttuurinen, joten Erasmus-vaihto-opiskelijoiden tietoja ja taitoja hyödynnetään kurssilla.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät TAI
b. Tentti ja oppimistehtävät

Oppimistehtävät

Viikkoisin säännölliset kotitehtävät, kaksi etätehtävää: toinen kirjoitelma työelämään liittyvästä aiheesta ja toinen suullinen esitelmä yrityksestä tai organisaatiosta.

Arviointitavat

Kaksi kirjallista koetta 70 %.
Jatkuva näyttö, suullinen esitelmä, kuullun ymmärtämistehtävät sekä muut oppimistehtävät 30%.
Oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti ennen kirjallisia tenttejä.

Arviointikriteeri - arvosana 1

Opiskelija selviytyy välttävästi sekä yleiskielen että liikekielen peruskielenkäyttötilanteissa. Kieli ei etene johdonmukaisesti, ja se sisältää vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Kieli sisältää keskeisiä rakenteita, perussanastoa ja jonkin verran ammattisanastoa, mutta niiden käytössä on paljon kehitettävää.

Arviointikriteeri - arvosana 3

Opiskelija?selviytyy hyvin sekä yleiskielen että liikekielen peruskielenkäyttötilanteissa. Kieli etenee johdonmukaisesti ja on ymmärrettävää. Kieli sisältää kielen keskeisiä rakenteita, perussanastoa ja jonkin verran ammattisanastoa, mutta niiden käytössä on vielä kehitettävää.

Arviointikriteeri - arvosana 5

Opiskelija selviytyy erittäin hyvin sekä yleiskielen että liikekielen peruskielenkäyttötilanteissa. Kieli on rakenteellisesti selkeää ja sujuvaa. Kielen osaaminen kirjallisesti ja suullisesti vastaa erittäin hyvin opintojakson oppimistavoitteita keskeisimmissä ammatillisissa tilanteissa ja yleiskielessä.

Siirry alkuun