Espanjan liikekieli 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SPA4LS201-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.01.2022 - 14.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.01.2022 - 20.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 30
- Koulutus
- LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
- Opettajat
- Pekka Savinainen
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
LS3CLS3C
-
3AMK3AMK
-
LS2CLS2C Assi 2. työkausi
-
LE2BLE2B
- Opintojakso
- SPA4LS201
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Aikataulu ilmoitetaan Moodlessa.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät TAI
b. Tentti ja oppimistehtävät
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Oppimateriaalit
Kurssikirjat: 1. de Prada, Marisa & Marcé, Pilar, 2018. Entorno laboral. Nivel A1/B1. Edelsa, Grupo Didascalia, S.A. Madrid. ja 2. Amate, Iñaki & Puranen, Pasi, 2015. Colegas – Työelämän espanja. Espanjan jatko-oppikirja. Kpl 1-10. Kustannusosakeyhtiö Tammi. Helsinki.
Oheislukemistoa:
Mäkinen, M. 2012. ¡Claro! Lyhyt espanjan kielioppi. Kustannusosakeyhtiö Tammi. Helsinki.
Mäkinen, M. & Torvinen, M. 2012. ¡Claro! Harjoitukset.? Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki.
Hämäläinen, T. 2016. Espanjan kielioppi. Finn Lectura. Tampere.
Hämäläinen, T & Virkkunen, S. 2012. Espanjan kielioppiharjoituskirja. Finn Lectura. Helsinki.
Verkkomateriaalia: Español Uno ja Dos käyttäjänopas, Finn Lectura ja Taina Hämäläisen Espanjan kieliopin harjoituksia. Finn Lectura.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin: Espanjan perusteet 1 HH:ssa tai vastaavat tiedot.
Taitotaso: A2
Opintojakson tavoitteena on oppia käyttämään espanjan kielen vaativimpia rakenteita eri kielenkäyttötilanteissa ja tutustua liikekielen perusteisiin sekä osata käyttää muodollista kieltä liike-elämän tilanteissa tietoisena kulttuuriin ja sanastoon liittyvistä eroista.
•espanjan vaativimmat rakenteet: indikatiivin ja subjunktiivin preesens, gerundi, käskymuodot, futuuri, konditionaali, passiivi ja relatiivipronominit
•liike-elämän kulttuurierot Espanjassa ja Latinalaisessa Amerikassa: hierarkia ja suhdetoiminta
•työtehtävät ja työnhakuprosessi
•rahaliikenne
•yritysmuodot
•liike-elämän suulliset kielenkäyttötilanteet
•sähköpostiviestit
Työelämäyhteydet
Opintojakso käsittelee työelämän espanjaa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssikokeet Ilmoitetaan Moodlessa ja uusintatentit MyNetistä.
Kansainvälisyys
Opetusryhmä on yleensä monikulttuurinen, joten Erasmus-vaihto-opiskelijoiden tietoja ja taitoja hyödynnetään kurssilla.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät TAI
b. Tentti ja oppimistehtävät
Oppimistehtävät
Viikkoisin säännölliset kotitehtävät, kaksi etätehtävää: toinen kirjoitelma työelämään liittyvästä aiheesta ja toinen suullinen esitelmä yrityksestä tai organisaatiosta.
Arviointitavat
Kaksi kirjallista koetta 70 %.
Jatkuva näyttö, suullinen esitelmä, kuullun ymmärtämistehtävät sekä muut oppimistehtävät 30%.
Oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti ennen kirjallisia tenttejä.
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija selviytyy välttävästi sekä yleiskielen että liikekielen peruskielenkäyttötilanteissa. Kieli ei etene johdonmukaisesti, ja se sisältää vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Kieli sisältää keskeisiä rakenteita, perussanastoa ja jonkin verran ammattisanastoa, mutta niiden käytössä on paljon kehitettävää.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija?selviytyy hyvin sekä yleiskielen että liikekielen peruskielenkäyttötilanteissa. Kieli etenee johdonmukaisesti ja on ymmärrettävää. Kieli sisältää kielen keskeisiä rakenteita, perussanastoa ja jonkin verran ammattisanastoa, mutta niiden käytössä on vielä kehitettävää.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija selviytyy erittäin hyvin sekä yleiskielen että liikekielen peruskielenkäyttötilanteissa. Kieli on rakenteellisesti selkeää ja sujuvaa. Kielen osaaminen kirjallisesti ja suullisesti vastaa erittäin hyvin opintojakson oppimistavoitteita keskeisimmissä ammatillisissa tilanteissa ja yleiskielessä.