Markkinointiviestintä hotelli-, ravintola- ja matkailualalla (3op)
Toteutuksen tunnus: MAR1HL001-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 14.06.2021 - 22.10.2021
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 25.10.2021 - 17.12.2021
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 3 op
 
- Toimipiste
 - Haagan toimipiste
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikkoja
 - 15 - 40
 
- Koulutus
 - HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
 
- Opettajat
 - Rilla Engblom
 
- Ryhmät
 - 
                        RH20SDRH20SD Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon ko., 2020 aloittaneet
 - 
                        CONTACTLähitoteutus
 
- Opintojakso
 - MAR1HL001
 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Aikataulu
28.10.2021 11.00 - 13.45 		HA/G316-Teoria_32 (32 henkilöä) 			
04.11.2021 14.15 - 17.00 		HA/G316-Teoria_32 (32 henkilöä)  Huom! Poikkeava aikataulu.		
11.11.2021 11.00 - 13.45 		HA/G316-Teoria_32 (32 henkilöä) 			
18.11.2021 11.00 - 13.45 		HA/G316-Teoria_32 (32 henkilöä) 			
25.11.2021 11.00 - 13.45 		HA/G316-Teoria_32 (32 henkilöä) 			
02.12.2021 11.00 - 13.45 		HA/G316-Teoria_32 (32 henkilöä) 			
09.12.2021 11.00 - 13.45 		HA/G316-Teoria_32 (32 henkilöä) 			
16.12.2021 11.00 - 13.45 		HA/G316-Teoria_32 (32 henkilöä)
                    
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät
b. AHOT
                    
Oppimistehtävät
KURSSITEHTÄVÄT
1. Markkinointikampanjasuunnitelma (3-4 hengen ryhmissä)
Varsinainen toimeksianto on Moodlessa ja se annetaan tunnilla to 11.11.2021. 
Toimeksiantajana on Aromi/Evento/Shaker-lehtikonserni ja toimeksiannon antaa päätoimittaja Outi Tuomivaara.
Markkinointikampanjasuunnitelma on 12-16 sivun kirjallinen esitys, joka tehdään Haaga-Helian pitkien raporttien raportointipohjaan. Se kirjoitetaan asiatyylille, ei listauksina. Raportti sisältää:
- lähtökohta-analyysi ja markkinatilanteen kuvaus (toiminta-alueen arviointi, tuotteen kilpailuedut, kilpailijat yms)
- kampanjan tavoitteiden määrittely
- kohderyhmät
- sanoma (ydinviesti)
- budjetti
- mediavalinnat (oma, ostettu, ansaittu)
- esimerkkejä markkinointisisällöistä (some-sisällöt, markkinointiviestit, verkkosisällöt, painetut materiaalit, promot)
- kampanjan aikataulu  ja resurssien käyttö (budjetti, henkilöt ja osaaminen)
- tulosten seuranta ja kehittäminen, miten kampanjan onnistumista mitataan
https://student.home.haaga-helia.fi/group/pakki/raportointiohjeet 
Palautus Moodleen viimeistään ma 13.12.2021.
2. Markkinointikampanjasuunnitelman lyhyt versio (sama 3-4 hengen ryhmä)
Lyhyt versio Powerpoint-tiedostona, josta asiakas/tilaaja/johtoryhmä saa nopealla silmäyksellä käsityksen miksi juuri teidän ehdottomanne markkinointikampanjasuunnitelma kannattaa toteuttaa.
- miksi, mitä ja miten
- mikä on viesti ja miten se toteutetaan
-  mitä maksaa ja mitä hyötyä asiakkaalle
- millaisia flyereita, instagram-päivityksiä, tviittejä
Palautus Moodleen viimeistään ma 13.12.2021 ja se on myyntiesityksenne pohjana.
3. Markkinointikampanjasuunnitelman myyntiesitys 16.12.2021 (sama 3-4 hengen ryhmä)
Valmistele 10 minuutin esitys, jossa vakuutatte asiakkaan johtoryhmän jäsenet kampanjan hyödyllisyydestä ja näin saada lupa sen toteuttamiseen. Toimeksiantaja mukana luennolla kuuntelemassa esitykset ja antamassa palautetta.
Muistakaa esityksessä:
- ajanhallinta (esitys 10 minuuttia ja kysymykset 5 min)
- vakuuttavuus (asianhallinta, tilanteen hallinta, vuorovaikutteisuus) ja innostavuus
- ryhmän jäsenten roolit
- asiasisältö ja havainnollistaminen
Läsnäolo myyntiesityksissä on pakollinen!
4. Markkinointiviestintäkurssin itsereflektointi  (yksilötyö)
Tehtävä palautetaan 16.12.2021 Moodleen.  Vastaus voi olla joko lyhyt kirjallinen teksti ja enintään 3 minuutin video.
Reflektoinnissa hyödynnä opintojakson osaamistavoitteita, jotka ovat:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa tehdä ja myydä kampanja- ja mediasuunnitelman
- tietää ja osaa hyödyntää markkinointiviestinnän muotoja
- tuntee PR:n, myyntityön, mainonnan ja menekinedistämisen merkityksen ja keinoja
- osaa kehittää yrityksen imagoa ja brändiä
Peilaa osaamistasi sekä opintojakson luentomuistiinpanoihin että opintojakson kirjalliseen materiaaliin, 
Kerro kuinka hallitset tämä asiat ja mitä opit opintojaksolla.
Kaikki opintojakson oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 1-5.
ARVIOINTI:
Markkinointikampanjasuunnitelma 60 p
Kampanjan myyntiesitys  30 p
Itsereflektointi  10 p
Yhteensä 100 p
                    
Arviointitavat
ARVIOINTI:
Markkinointikampanjasuunnitelma  60 p (60%)
Kampanjan myyntiesitys               30 p (30%)
Itsereflektointi                               10 p (10%)
Yhteensä                                   100 p (100%)