Markkinointiviestintä hotelli-, ravintola- ja matkailualalla (3 op)
Toteutuksen tunnus: MAR1HL001-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.06.2021 - 20.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.08.2021 - 15.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
- Opettajat
- Tommi Immonen
- Ryhmät
-
RH20SBRH20SB Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon ko., 2020 aloittaneet
-
ONLINEVerkkototeutus
- Opintojakso
- MAR1HL001
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Tuntisuunnitelma
21.10. Opintojakson aloitus, oppimistavoitteet ja tehtävät / Mitä on markkinointiviestintä?
28.10. Miten suunnitella toimiva ja vakuuttava markkinointikampanja / RESTO-tietotaitokilpailun kampanjan toimeksianto
4.11. Brändi, yrityksen imago ja yritysvieras
11.11. yritysvieras / kanavastrategia ja -valinnat
18.11. Ansaittu, oma ja ostettu media
25.11. Maine ja kriisiviestintä
2.12. Tentti / henkilökohtainen myyntityö
9.12. Esitykset ja opintojakson yhteenveto. Huom. tunnit klo 08:0 - 12:00.
Yritysvieraat opintojaksolla:
ma 4.11. klo 08:15 Marileea Järnefelt / SOK Radisson Blu
ma 11.11. klo 08:15 Timo Kivilouma / traveller blogger / huom. tila on L401-402, esityksen jälkeen tunnit jatkuvat lukkarikoneen mukaisessa tilassa.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät
b. AHOT
Oppimateriaalit
Satu Rämö: Viesti perille : tuloksellista markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti (yksilö) on maanantaina 2.12. klo 8.15 – 9.15
Uusintamahdollisuus: Kaksi seuraavaa yleistä tenttipäivää ennen kevätlukukauden 2020 päättymistä.
Oppimistehtävät
OPPIMISTEHTÄVÄT
Opintojakson oppimistehtävät ovat seuraavat neljä tehtävää:
1. Kampanjasuunnitelma RESTO-tietotaitokilpailulle/ pitkä versio
Tehkää 4-5 hengen ryhmissä markkinointikampanjasuunnitelma RESTOtietotaitokilpailulle, jonka järjestää Haagan restonomikampus 11. – 12.3.2020
RESTO-tietotaitokilpailujen markkinointikampanjasuunnitelma on kirjallinen
esitys. Se tehdään Haaga-Helian pitkien raporttien raportointipohjaan. Se
kirjoitetaan asiatyylillä, ei listauksina. Raportissa on loogisessa järjestyksessä:
? lähtökohta-analyysi (esim. toiminta-alueen arviointi, tuotteen kilpailuedut,
kilpailijat yms.) ja markkina-analyysi
? kampanjan tavoitteiden määrittely
? kampanjan kohderyhmät
? kanava/mediavalinnat (ja muiden markkinointikeinojen käyttö) ja sanoma
(viesti), kärjet
? ehdotettujen toimenpiteiden aikataulu, budjetti ja resurssit
? tulosten seuranta ja kehittäminen
Haaga-Helian raportointiohjeen mukaisesti
https://mynet.haaga-helia.fi/opiskelu/raportointiohjeet/Pages/default.aspx
Palautus Moodleen 10.12.
2. RESTO-tietotaitokilpailujen kampanjasuunnitelman / lyhyt versio
on esimerkiksi PP-diaesitys, josta asiakas/tilaaja/johtoryhmä saa nopealla
silmäyksellä käsityksen suullisen esityksen pohjalta siitä, miksi juuri teidän
ehdottamanne markkinointikampanjasuunnitelma kannattaa toteuttaa.
? esimerkiksi miksi, mitä, kenelle & miten, milloin
? esimerkiksi mikä on viesti ja miten se toteutetaan
? esimerkiksi mitä maksaa ja mitä hyötyä
? esimerkkejä ehdottamistanne toimenpiteistä (esim. millaisia somepäivityksiä, tviittejä, e-kirjeviestejä,videoita tms.)
Palautus Moodleen 4.12.
Tämä aineisto toimii myyntiesityksenne 9.12. tukena.
3. RESTO-kilpailujen markkinointikampanjan myyntiesitys 9.12.
Tehtävänänne on vakuuttaa RESTO-tietotaitokilpailujen markkinointi- ja
viestintätiimi suunnittelemanne kampanjan toimivuudesta/hyödyllisyydestä
ja näin saada lupa sen toteuttamiseen.
Muistakaa (näihin kiinnitetään huomiota esityksen arvioinnissa)
? asiasisältö, perustelut valinnoille ja havainnollistaminen
? vakuuttavuus (asianhallinta, tilanteen hallinta, vuorovaikutteisuus) ja innostavuus
? ajanhallinta (esitys 10 minuuttia ja kysymykset 5 min), kiteyttäkää mukaan oleellisin
? ryhmän jäsenten roolit (jokainen puhuu)
Esitykset ovat ma 9.12. Huom! opetus kello 8.00 – 12.00
Läsnäolo myyntiesityksissä on pakollinen!