Markkinointiviestintä hotelli-, ravintola- ja matkailualalla (3 op)
Toteutuksen tunnus: MAR1HL001-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.06.2020 - 30.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.10.2020 - 18.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 30
- Koulutus
- HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
- MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma
- Opettajat
- Tommi Immonen
- Päivi Mattsoff
- Opintojakso
- MAR1HL001
Arviointiasteikko
H-5
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät
b. AHOT
Oppimistehtävät
OPPIMISTEHTÄVÄT
Opintojakson oppimistehtävät ovat seuraavat tehtävät:
1. Ennakkotehtävä 22.10.2019 klo 23.55 mennessä (yksilötyö)
Vastaa Moodlessa olevaan ennakkotehtävään, jonka avulla palautetaan muistiin Myynnin ja markkinoinnin perusteet –opintojaksolla käsiteltyjä asioita.
2. Markkinointikampanjasuunnitelma (3-4 hengen ryhmissä)
Varsinainen toimeksianto on Moodlessa ja se annetaan tunnilla ke 23.10.2019. Toimeksiantajana on Aromi/Evento/Shaker-lehtikonserni ja toimeksiannon antaa liiketoimintajohtaja Nina Harlin.
Markkinointikampanjasuunnitelma on 12-16 sivun kirjallinen esitys, joka tehdään Haaga-Helian pitkien raporttien raportointipohjaan. Se kirjoitetaan asiatyylille, ei listauksina. Raportissa on loogisessa järjestyksessä:
- lähtökohta-analyysi (toiminta-alueen arviointi, tuotteen kilpailuedut, kilpailijat yms), markkina-analyysi
- kampanjan tavoitteiden määrittely
- kohderyhmät
- budjetti
- mediavalinnat (ja muiden markkinointikeinojen käyttö) ja sanoma (ydinviesti), kärjet
- toteutuksen aikataulu, budjetti ja resurssit
- tulosten seuranta ja kehittäminen
https://student.home.haaga-helia.fi/group/pakki/raportointiohjeet
Palautus Moodleen viimeistään 2.12.2019
Ryhmillä on mahdollisuus korjata markkinointikampanjasuunnitelmia myyntiesitysten jälkeen saadun palautteen pohjalta 13.12.2019 asti.
3. Markkinointikampanjasuunnitelman lyhyt versio (sama 3-4 hengen ryhmä)
Lyhyt versio on esimerkiksi Powerpoint-tiedosto tai jokin muu tiedosto, josta asiakas/tilaaja/johtoryhmä saa nopealla silmäyksellä käsityksen miksi juuri teidän ehdottomanne markkinointikampanjasuunnitelma kannattaa toteuttaa.
- esimerkiksi miksi, mitä ja miten
- esimerkiksi mikä on viesti ja miten se toteutetaan
- esimerkiksi mitä maksaa ja mitä hyötyä
- esimerkiksi millaisia flyereita, instagram-päivityksiä, tviittejä
Palautus Moodleen viimeistään 2.12. ja se on myyntiesityksenne pohjana
4. Markkinointikampanjasuunnitelman myyntiesitys ke 4.10.2019 (sama 3-4 hengen ryhmä)
Valmistele 10 minuutin esitys, jossa vakuutatte asiakkaan johtoryhmän jäsenet kampanjan hyödyllisyydestä ja näin saada lupa sen toteuttamiseen. Esityksen videoidaan ja luovutetaan toimeksiantajalle.
Muistakaa esityksessä:
- ajanhallinta (esitys 10 minuuttia ja kysymykset 5 min)
- vakuuttavuus (asianhallinta, tilanteen hallinta, vuorovaikutteisuus) ja innostavuus
- ryhmän jäsenten roolit
- asiasisältö ja havainnollistaminen
Läsnäolo myyntiesityksissä on pakollinen!
5. Markkinointiviestintäkurssin itsereflektointi (yksilötyö)
Tehtävä palautetaan 13.12.2019 Moodleen. Vastaus voi olla joko kirjallinen teksti ja enintään 5 minuutin video.
Reflektoinnissa hyödynnä opintojakson osaamistavoitteita, jotka ovat:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa tehdä ja myydä kampanja- ja mediasuunnitelman
- tietää ja osaa hyödyntää markkinointiviestinnän muotoja
- tuntee PR:n, myyntityön, mainonnan ja menekinedistämisen merkityksen ja keinoja
- osaa kehittää yrityksen imagoa ja brändiä
Peilaa osaamistasi sekä opintojakson luentomuistiinpanoihin että opintojakson kirjalliseen materiaaliin, joka on https://haaga-helia.finna.fi/Record/3amk.280537
Kerro kuinka hallitset tämä asiat ja mitä opit opintojaksolla.
Kaikki opintojakson oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 1-5.
Arviointi:
Ennakkotehtävä 1 %
Markkinointikampanjasuunnitelma 60 %
Kampanjan myyntiesitys 24 %
Itsereflektointi 15 %
Yhteensä 100 %