Markkinointiviestinnän suunnittelu (5op)

Toteutuksen tunnus: MAR003AS2A-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 12.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.10.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 45
Koulutus
TRALI Tradenomi liiketalous
Opettajat
Hanna Tattari
Minna Saukkonen
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
TR3HEMAR1
Tradenomi liiketalous, 3. lukukausi, Helsinki, markkinointi ja viestintä, ryhmä 1
Opintojakso
MAR003AS2A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Lähiopetus pidetään torstaisin klo 8.30-13.45.
Tarkempi aikataulu julkaistaan Moodlessa.
Opintojaksojen contact-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakson toteutusmuodot: Contact , Blended Online, näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi.
Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.

Näyttötehtävänäsi on laatia markkinointiviestintäsuunnitelma valitsemallesi yritykselle tai organisaatiolle. Kuvaa omaa suunnitteluprosessiasi ja perustele valintasi tietoperustan (aiheeseen liittyvien lähteiden esim. kirjallisuuden, artikkeleiden) avulla.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.

Intro

Markkinointiviestintä on yritystoiminnan oleellinen osa, jonka avulla luot tunnettuutta sekä rakennat ja kehität yrityksen brändiä. Oivallat, miten käytännön markkinointitoimenpiteet ohjaavat ja auttavat asiakasta ostopäätöksissä. Opit myös suunnitelmallisen markkinointiviestinnän organisoimisesta ja mittaamisesta/seurannasta. Sinusta tulee luova ongelmanratkaisija. Osaat sovittaa erilaiset markkinointiviestinnän muodot ja toimenpiteet asiakkaan tarpeisiin sekä autat yritystä saavuttamaan liiketoiminnan tavoitteet.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojakso: contact/lähiopetus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee markkinointiviestinnän suunnittelun vaiheet
- tuntee markkinointiin ja myyntiin liittyvät perusanalyysit ja -työkalut sekä osaa valita niistä sopivimmat markkinointiviestinnän suunnittelun tarpeisiin
- osaa muotoilla tavoitteita markkinointiviestinnälle
- osaa valita kohderyhmälle sopivat markkinointiviestinnän muodot ja mediat
- tietää markkinointiviestinnän sisällön merkityksen yrityksen tavoitteiden saavuttamisessa
- kykenee arvioimaan ratkaisujen vaikutuksia ja onnistumista mittareiden avulla

Sisältö:
- Asiakasymmärrys suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
- Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi
- Markkinointiviestinnän muodot (ml. omat, ostetut ja anstaitut media sekä kumppanuudet)
- Kohderyhmälähtöinen sisältöstrategia
- Käytännön markkinointitoimenpiteet
- Markkinointiviestinnän seurannan mittarit ja työkalut

Työelämäyhteydet

Toteutuksella tehdään työelämälähtöistä projektia eli toimeksiantoa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Näyttö ja opinnollistaminen. Ota näissä tapauksissa yhteyttä opintojakson opettajaan.

Oppimistehtävät

Arvosana muodostuu seuraavasti:
50 % tiimin kanssa tehdyt tuotokset toimeksiantoa varten
50 % aktiivisuus ja asenne

Arviointitavat

Asteikko 0-5.

Siirry alkuun