Hotelli- ja ravintolaliiketoiminnan palvelukulttuurin johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LEA2HR002-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.01.2021 - 26.03.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.03.2021 - 21.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Haagan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 30
Koulutus
HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
Opettajat
Anna-Liisa Aarti
Riikka Hynninen
Ryhmät
ONLINE
Verkkototeutus
Opintojakso
LEA2HR002

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Tunnus: LEA2HR002
Laajuus: 5 op
Ajoitus: 2. lukuvuosi
Kieli: suomi
Opintojakson taso: täydentävät opinnot
Opintojakson tyyppi: pakollinen

Oppimateriaalit

TENTTIKIRJA:
Fischer, M. & Vainio, S. (2015). Potkua palvelubisnekseen: Asiakaskokemus luodaan yhdessä (2. p.). Helsinki: Talentum Pro.
Saatavana myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-14-2132-7

MUU MATERIAALI:
Korkiakoski, K. & Karhinen, R. (2019). Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus: Uusi aika, uudenlainen johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Saatavana myös e-kirjana: https://bisneskirjasto-almatalent-fi.ezproxy.haaga-helia.fi/teos/BAGBGXDTEB#piste:t1

Catani, J. 2008. Yritystapahtuma kontekstina ja kulttuurisena kokemuksena. Jyväskylän yliopisto.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/19203/9789513934309.pdf?seque

Moodlessa (viikot 1-8) esitelty materiaali: diat, artikkelit, videot..

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Keväällä 2021 järjestettävä opetus tapahtuu etäopiskeluna. Yhteiset tapaamiset ja luennot järjestetään Zoomissa, johon linkki on Moodle -kurssialustalla.
Osaaminen osoitetaan tentillä sekä kurssitehtävillä. Tehtävät ja arviointikriteerit esitellään opiskelijoille opintokokonaisuuden alussa tai aikana.

Työelämäyhteydet

Tällä opintojaksolla pohditaan palvelukulttuuria hotelli- ja ravintola-alan näkökulmasta ja peilataan johtamisen teorioita alaan.
Opintojakson aikana käsitellyt esimerkit edustavat hotelli- ja ravintola-alan yrityksiä, toimintatapoja sekä peilaavat ajankohtaisiin tapahtumiin.
Kurssilla on vierailijoita palvelukulttuurin eri aloilta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjatentti Online monivalintatentti kurssialustalla ilmoitettuna ajankohtana.
Fischer, M. & Vainio, S. (2015). Potkua palvelubisnekseen: Asiakaskokemus luodaan yhdessä (2. p.). Helsinki: Talentum Pro.
Saatavana myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-14-2132-7

Kurssitentin voi uusia Haagan virallisina uusintatenttipäivinä

Kansainvälisyys

Esimerkkejä kansainvälisistä yrityksistä.

Oppimistehtävät

Kirjatehtti sekä erilliset kurssitehtävät.
Tehtävät voivat olla yhdistetty opintojakson puitteissa järjestettyihin yritysvierailuihin, asiantuntijavierailuhihin, webinaareihin tai muuhun osoitettuun toimintaan.
Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähi tai etäopetukseen opintojakson suunnitelman mukaan.Toteutuksessa myös ryhmätyöskentelyä, joihin osallistuminen vaikuttaa kurssisuoritukseen. Opiskelija suorittaa tentin sekä tehtävät annettujen kriteerien mukaan pyydetyssä aikataulussa.

Arviointitavat

Opiskelija osoittaa osaamisensa tentissä sekä kurssin oppimistehtävissä:

Arvosana1
Tunnistaa tiimin kehitysvaiheet ja tiimirooleja sekä vieraanvaraisuuden ja kokemuksellisuuden yhteydet johtamiseen. Ymmärtää esimiehen rooleja vuorovaikutuksen ja muutoksen mahdollistajana.

Arvosana 3
Osaa soveltaa tiimityön yleisimpiä menetelmiä monimuotoisen tiimin ongelman ratkaisussa ja tiimityön kehittämisessä. Osaa osoittaa työhyvinvoinnin suoria ja välillisiä vaikutuksia liiketoiminnalle.

Arvosana 5
Osaa analysoida tiimityötä ja palvelukulttuuria sekä arvioida luottamuksen ilmapiiriä. Osaa esittää suunnitelman niiden kehittämiseksi.

Siirry alkuun