ICT-ratkaisumyynti (5 op)
Toteutuksen tunnus: ICB006AS3A-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2024 - 22.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.03.2024 - 17.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 60
- Koulutus
- TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
04.04.24 17.40 - 20.30 Myynti, ratkaisumyynti, prosessit
11.04.24 17.40 - 20.30 Asiakkuudet, markkinat
18.04.24 17.40 - 20.30 Tuotteet ja palvelut
25.04.24 17.40 - 20.30 Hinnoittelu
02.05.24 17.40 - 20.30 Pre-Sales Stage
16.05.24 17.40 - 20.30 Ratkaisuesittelyt
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä- tai monimuotototeutuksena TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen TAI
c. Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen (AHOT) TAI
d. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Intro
ICT projektien myynti on nykyään tiimityötä ja tulevaisuudessa tulet osallistumaan suurella todennäköisyydellä myyntineuvotteluihin joko toimittajan tai ostajan roolissa. Kurssi antaa opiskelijoille valmiudet toimia ICT projekteissa osana myynti- tai ostotiimiä. Kurssi perustuu tiimeissä tehtävään työhön, 90% kurssin tehtävistä tehdään ryhmissä. Kurssin aikana toimitaan sekä myyjätiiminä, että asiakastiiminä.
Oppimateriaalit
- Eades, K. 2004. The New Solution Selling, The Revolutionary Sales Process That is Changing the Way People Sell. McGraw-Hill.
- Eades, K. & Touchstone, J. & Sullivan, T. 2005. Solution Selling Fieldbook. McGraw-Hill.
- Hänti, S., Kairisto-Mertanen, L., & Kock, H. 2016. Oivaltava myyntityö: asiakkaana organisaatio. Edita.
- Roune, T. & Korpela, E. Joki. 2008. Tuloksia ratkaisujen myyntiin. Readme.fi. Jyväskylä.
- Opettajan jakama materiaali ja tehtävät, johon näyttö perustuu
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Suomeksi
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Työvälineet myynnin ja palvelun ympäristössä, Viestinnän perusteet kotimaisilla kielillä (Suomi), Orientaatio ICT- ja liiketoiminta, Yrityksen toiminnot ja ICT-alan sopimukset tai vastaavat tiedot.
Opiskelija
- oppii teorian ja käytännön harjoittelun kautta ratkaisumyynnin prosessin ja sen eri vaiheissa käytettäviä tekniikoita sekä neuvottelutaitoja
- hahmottaa vaativan ratkaisumyyntityön osa-alueet ja oman asiantuntijaroolinsa siinä
Sisältö
- Ratkaisumyynnin ominaispiirteet, prosessit ja haltuunotto
- Tarjouksen laatiminen
- Ratkaisumyynnin neuvottelut
Tämä toteutus on online-toteutus, joka toteutetaan verkkopalavereina, harjoitustehtävinä ja näyttönä, jolla tunnistetaan osaaminen ja annetaan kurssiarvosana. Näyttö koostuu harjoitustehtävän palauttamisesta sekä henkilökohtaisesta osuudesta, jonka tehdä online-tehtävänä vahvalla tunnistautumisella verkossa.
Kurssiin sisältyy runsaasti perinteistä opetusta, eli opettajan läsnäoloa, luentoja ja kirjallisuutta.
Henkilökohtainen osaamisen tunnistaminen tapahtuu EXAM-järjestelmässä.
Työelämäyhteydet
Harjoitus-case perustuu todelliseen tarjoukseen.
Luentomateriaalit kehitetty suoraan työelämälähtöisistä myyntitapahtumista.
Mahdollinen vierailuluento.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttitilaisuutta, mutta näyttö henkilökohtaisesta osaamisesta tunnistetaan.
Kansainvälisyys
Osa materiaaleista englanniksi.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
AHOT, aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen
Oppimistehtävät
Oppimistehtävät perustuvat myynti-caseihin, joissa seurataan ratkaisumyyntiprosessia.
Henkilökohtainen näyttö on tehtävä, jossa tunnistetaan opiskelijan osaaminen.
Arviointitavat
Opettaja arvioi palautetut tehtävät ja tiimin suorituksen neuvotteluissa.