Graafisen suunnittelun perusteet ja työkalut (5op)
Toteutuksen tunnus: COM004AS2A-3035
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 23.03.2026 - 15.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
- Opettajat
- Elina Ulpovaara
- Ryhmät
-
ITB2PADIG1Tradenomi tietojenkäsittely, monimuoto, 2. lukukausi, Pasila, Digitaaliset palvelut
-
CONTACTLähitoteutus
-
IT2PADIG1Tradenomi tietojenkäsittely, 2. lukukausi, Pasila, Digitaaliset palvelut, ryhmä 1
- Opintojakso
- COM004AS2A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Opintojakson tarkka aikataulu julkaistaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Opintojaksolla on kaksi lähioppituntia (2 x 3h) viikossa.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson toteutusmuodot
CONTACT / CONTACT BLENDED
ONLINE / ONLINE BLENDED
Toteutustapojen kuvaukset löytyvät Haaga-Helian verkkosivulta: https://www.haaga-helia.fi/fi/toteutustavat.
Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi.
Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Tehtävien ohjeet ja taustamateriaalit näet alla olevista tiedostoista. Näyttötehtävinä suunnittelet ja toteutat Adobe Illustratorilla
• vähittäiskauppabrändin visuaalisen ilmeen mukaisen mainoksen (tehtävä 1)
• brändiohjeiden mukainen mainoskampanja (tehtävä 2).
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Intro
Tutustu graafisen suunnittelun kiehtovaan maailmaan! Tällä kurssilla pääset tutustumaan visuaalisen viestinnän mahdollisuuksiin ja graafisen muotoilun perusteisiin. Saat oppia, miten suunnitteluprosessi etenee ideasta luovaan ratkaisuun, asiakkaan toiveita ja kohderyhmän tarpeita huomioiden. Yhdistelmällä aktiivisen lähiopiskelun itseohjautuvaan opiskeluun hankit hyvät perustaidot graafiseen suunnitteluun Adobe-ohjelmilla.
Oppimateriaalit
Opettajan luentomateriaali
Muu verkkomateriaali
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojakso toteutetaan kokonaan lähiopetuksena. Oppitunteja on kaksi kolmen tunnin sessiota viikossa. Yhdistelmällä aktiivisen lähiopiskelun itseohjautuvaan opiskeluun on mahdollista hankkia hyvät perustaidot graafiseen suunnitteluun Adobe-ohjelmilla. Adoben ohjelmistoista päätyöväline on Illutstrator. Tutustutaan myös Photoshopiin, Adobe Stockiin. Adobe Fontseihin ja Adboe Fireflyyn.
Oppitunnit muodostuvat teoriasta ja työvälineiden harjoittelusta.
Työelämäyhteydet
Työelämälähtöiset tehtävät ja esimerkit.
Vierailijat aiheesta: kirjankannen suunnittelu ja graafikon arki.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolle ei ole tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Katso opintojakson yleisestä kuvauksesta.
Oppimistehtävät
Viikkotehtävät (5kpl) -30%
Yksilötehtävä - 30%
Tiimitehtävä - 40%
Arviointitavat
Opintojakso arvioidaan oppimistehtävillä:
Viikkotehtävät (5kpl) -30%
Yksilötehtävä - 30%
Tiimitehtävä - 40%
Osaan tehtävistä kuuluu palautekeskustelut.
Kaikkiin tehtäviin kuuluu tarkat arviot arvosanoille 1-3-5 (arviointimatriisit).