Graafisen suunnittelun perusteet ja työkalutLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: COM004AS2A

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
• ymmärtää graafisen suunnittelun prosessin ja menetelmät
• hallitsee graafisen suunnittelun ja visuaalisen viestinnän perusteet ja osaa soveltaa niitä luovasti omassa työssään
• ratkaisee viestinnällisiä haasteita visuaalisilla menetelmillä
• tuottaa visuaalisen viestinnän ratkaisuja asianmukaisilla Adobe-suunnitteluohjelmilla.

Sisältö

Sisältö
• graafisen suunnittelun ja visuaalisen viestinnän perusteet.
• johdatus graafisentuotannon suunnittelun perusteisiin.
• tutustuminen suunnittelutyökaluihin ja Adobe ohjelmiin.
• tavoitteellisen visuaalisen suunnittelun osatekijät.

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Asiakasymmärrys ja markkinointi sekä Asiakaskokemus ja myynti. Opintojakso kuuluu tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakson toteutusmuodot Contact, Online, Blended, näyttö ja opinnollistaminen.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi.
Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.

Tehtävien ohjeet ja taustamateriaalit näet alla olevista tiedostoista. Näyttötehtävinä suunnittelet ja toteutat Adobe Illustratorilla
• vähittäiskauppabrändin visuaalisen ilmeen mukaisen mainoksen (tehtävä 1)
• graafisen ohjeiston mukaisen tapahtumajulisteen koulutusorganisaatiolle (tehtävä 2).
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.

Arviointikriteerit - arvosana 1

Opintojaksojen contact-, online- ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % , arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

• tuntee graafisen suunnittelun perusprosessit, menetelmät ja tekniikat.
• kykenee auttavasti soveltamaan graafisen suunnittelun ja visuaalisen viestinnän perusteita omissa töissään.
• hahmottaa kohderyhmän ja toimeksiantajan tarpeet ja niiden vaikutuksen suunnitteluprosessiin.
• osaa suppeasti käyttää joitakin Adobe ohjelmia.
• osaa ratkaista yksinkertaisia viestinnällisiä haasteita visuaalisilla menetelmillä.

Arviointikriteerit - arvosana 3

• tuntee hyvin graafisen suunnittelun perusprosessit, menetelmät ja tekniikat.
• osaa hyvin soveltaa graafisen suunnittelun ja visuaalisen viestinnän perusteita omissa töissään.
• ymmärtää kohderyhmän ja toimeksiantajan tarpeet ja osaa huomioida niitä suunnittelussa.
• osaa hyvin käyttää Adoben graafisen suunnittelun ohjelmia ja opiskelee niitä jokseenkin itseohjautuvasti
• osaa onnistuneesti ratkaista viestinnällisiä haasteita visuaalisilla menetelmillä

Arviointikriteerit - arvosana 5

• hallistee erinomaisesti graafisen suunnittelun perusprosessit, menetelmät ja tekniikat.
• soveltaa luovasti graafisen suunnittelun ja visuaalisen viestinnän perusteita omissa töissään.
• osaa suunnitella kohderyhmän ja toimeksiantajan tarpeita vastaavia graafisia ratkaisuja.
• opiskelee Adoben graafisen suunnittelun ohjelmia itseohjautuvasti ja osaa käyttää niitä monipuolisesti.
• osaa luovasti ja innovatiivisesti ratkaista viestinnällisiä haasteita visuaalisilla menetelmillä.

Oppimateriaalit

Luokassa luentoja ja keskusteluja. Video-opetusohjelmat. Kirjallinen materiaali.

Siirry alkuun