Strateginen viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: COM001AS2A-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 17.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 12.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 45
- Koulutus
- TRALI Tradenomi liiketalous
- Opettajat
- Katriina Kolu
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
BLENDEDMonimuotototeutus
- Opintojakso
- COM001AS2A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Periodi 2
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson toteutusmuodot Contact Blended, näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Näyttö koostuu kahdesta tehtävästä: viestintäsuunnitelmasta sekä blogikirjoituksesta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Intro
Tule mukaan perehtymään yritysviestintään! Opintojaksolla opit, kuinka viestintästrategia toimii kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaa. Tutustut yritysviestinnän kohderyhmiin, keinoihin ja kanaviin erilaisten harjoitusten ja esimerkkien avulla. Pääset suunnittelemaan ja toteuttamaan vastuullista työyhteisö- ja muutosviestintää. Lisäksi opit, kuinka viestinnällä voidaan tukea ja kehittää yrityskulttuuria.
Oppimateriaalit
Opintojakson kurssikirja:
Juholin, E. 2022. Communicare!: Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Kahdeksas uudistettu painos. Infor / Management Institute of Finland MIF Oy. Helsinki.
käsittelee kokonaisvaltaisesti opintojakson aihepiiriä, ks. erityisesti osa II eli luvut 5-8 (viestinnän suunnittelun tarkoitus, tasot ja kohteita), ja osasta III luku 9 (työyhteisöviestintä) ja luku 16 (muutokset ja kriisit)
Tarvittaessa myös aiempi, seitsemäs painos (Juholin, E. 2017. Communicare!: Viestinnän tekijän käsikirja. Seitsemäs uudistettu laitos. Infor / Management Institute of Finland MIF Oy. Helsinki.) soveltuu.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojakson tehtävät koostuvat tiimin kanssa suoritettavista viikkotehtävistä sekä yksilö- tai parityönä kirjoitettavasta oppimispäiväkirjasta.
Työelämäyhteydet
Vierailija tunnilla
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole, eikä arvosanaa tai tehtäviä voi korottaa.
Kansainvälisyys
Mahdollisuus käyttää kansainvälisiä lähteitä oppimispäiväkirjassa.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Opintojakson toteutusmuodot Contact Blended, näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Näyttö koostuu kahdesta tehtävästä: viestintäsuunnitelmasta sekä blogikirjoituksesta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Oppimistehtävät
Opintojakson tehtävät koostuvat tiimin kanssa suoritettavista viikkotehtävistä sekä yksilö- tai parityönä kirjoitettavasta oppimispäiväkirjasta.
Arviointitavat
Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin ja lähitoteutuksessa myös aktiivisuuteen (huom. eri asia kuin Haaga-Helian läsnäolosääntö) ja tiimityöskentelyyn. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu seuraavasti:
10 % viestintäsuunnitelma (tiimityö)
20 % yrityskulttuuria tukeva sisällöntuotanto (tiimin loppuesitys)
20 % aktiivisuus ja asenne asenne ja aktiivisuus viikkotehtävissä, tiimityöskentelyssä ja keskusteluissa, sekä tiimityöarviointi
50 % oppimispäiväkirja (yksilö- tai parityö).
Opintojakson arvosana määräytyy tehtävistä kertyneiden pisteiden mukaan seuraavasti:
90-100 pistettä > 5
80-89 pistettä > 4
70-79 pistettä > 3
60-69 pistettä > 2
50-59 pistettä > 1
alle 50 pistettä > hylätty
Arviointikriteerit:
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Opiskelija tunnistaa viestintästrategian yrityksen liiketoimintastrategian osana. Opiskelija osaa nimetä yritysviestinnän kohderyhmiä, keinoja ja kanavia. Hän osaa selittää, mitä työyhteisö- ja muutosviestintä tarkoittavat ja jossakin määrin suunnitella sekä toteuttaa niitä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osaa selittää viestintästrategian ja liiketoimintastrategian välistä yhteyttä. Opiskelija osaa etsiä ja soveltaa tapoja yrityskulttuurin tukemiseen ja kehittämiseen viestinnällä. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa työyhteisö- ja muutosviestintää kohderyhmälähtöisesti.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti viestintästrategian ja liiketoimintastrategian välistä yhteyttä. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa yrityskulttuuria tukevaa työyhteisö- ja muutosviestintää kohderyhmälähtöisesti, osallistavasti sekä innovatiivisesti.