Strateginen yritystoiminnan kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: BUS2LS202-3023
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2024 - 16.02.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.02.2024 - 23.02.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 60
- Koulutus
- LIIDI Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelma
- Opettajat
- Eija Kärnä
- Heikki Pitkänen
- Ryhmät
-
LS7ABLS7AB Assin 7. työkausi
-
LS6ABLS6AB Assin 6. työkausi
-
LS6DLS6D Sihkon 6. työkausi
-
LS7DLS7D Sihko 7. työkausi
-
LS7CLS7C Sihko 7. työkausi
-
ONLINEVerkkototeutus
- Opintojakso
- BUS2LS202
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Yhteisölliset tapaamiset lukujärjestyksen mukaisesti Online viikolla 8 ma-to klo 9-16 ja pe klo 9-15. Toteutus on hyvin intensiivinen ja edellyttää tehtäviin valmistautumista myös iltaisin.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähi-, virtuaali- tai verkko-opetus toteutuksesta riippuen TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle.
Opintojakso on mahdollista korvata näytöllä, joka koostuu käytäntöä ja kirjallisuutta soveltavasta esityksestä ja/tai raportista. Opiskelija esittää ehdotuksensa näytöksi kurssikuvauksen ja kirjallisuuden pohjalta ja esittelee sen vastaavalle opettajalle ensivalintaviikolla, jolloin riittävästä näytöstä sovitaan. Katso lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) MyNetistä tai www-sivuilta.
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Oppimateriaalit
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2010. (tai uudempi) Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro. Helsinki JA
Hämäläinen, V., Maula, H., Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. Alma Talent TAI
Kärnä, E. (toim.). 2012. Tehoa ja iloa strategiatyöhön. HAAGA-HELIAn julkaisusarja / Kehittämisraportteja 2/2012 JA
Clegg ym. 2017 (tai vanhempi): Strategy – Theory and Practice. Sage TAI
Johnson, Whittington & Scholes 2011 (tai uudempi): Exploring strategy: Text and Cases. Pearson TAI
Whittington, R. 2019. Opening strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today. Oxford Scholarship Online: April 2019
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojaksolle on 3 ennakkotehtävää, joista informoidaan opiskelijaa viimeistään 2 viikkoa ennen toteutuksen alkua. Kurssi edellyttää intensiivistä online osallistumista V8 ma-to klo 9-16 ja pe klo 9-15 ja lisäksi tehtäviin valmistautumista myös iltaisin.
Opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät (learning by doing/co-creation tunneilla opettajan fasilitoimana) TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson oppimistavoitteisiin, sisältöihin ja kirjallisuuteen.
Työelämäyhteydet
Opintojakson harjoitustehtäviä tehdään yhteistyössä yritysten kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei kirjallista tenttiä. Suullisia, yhteisöllisiä näyttöjä opintojakson aikana. Nämä ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa kirjallisilla näytöillä tai uusittavissa seuraavilla toteutuskerroilla.
Kansainvälisyys
Suurin osa harjoitus- tai case -yrityksistä toimivat kansainvälisessä ympäristössä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
a. osallistuva suoritus
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson osaamistavoitteiden, sisältöjen ja kirjallisuuden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson osaamistavoitteisiin, sisältöihin ja kirjallisuuteen.
Oppimistehtävät
1. Ennakkotehtävä: Kehittämisen menetelmät ja strategiatyö (10 -20 %):
a. Kehittämistyön menetelmiin tutustuminen kurssikirjan avulla, eniten itseä kiinnostavan lähestymistavan/näkökulman/menetelmän valinta, valinnan perustelu muihin lähestymistapoihin vertaillen sekä sovellusmahdollisuuden kuvaaminen. Valinnat, perustelut ja reflektiot kootaan tiiviisti (1-2 X A4 tai esim. taulukkoon) ja tuodaan aloitustunnille.
b. Kurssikirjallisuuden avulla käsitteiden "strategia", "strateginen johtaminen" ja "strategiatyö" selvittäminen.
Tuntitehtäviä:
2. Kehittämistehtävä (10 %): Tutkitaan ja kehitetään yritystoimintaa tai työkäytäntöjä valitussa organisaatiossa. Kehittämistyössä hyödynnetään kurssilla opittuja kehittämismenetelmiä. (10 %)
3. Workshopit (40 – 50 %)
Tunneilla käytetään työelämän toiminnallisia oppimisen ja kehittämisen menetelmiä. Workshopit edellyttävät valmistautumista. Workshopit ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa virtuaalisella keskustelulla ja/tai erikseen sovittavalla raportilla, videolla tai muulla tuotoksella.
4. Soveltava tehtävä (10 %)
Yrityskeissin pohdinta kirjallisuuteen peilaten.
5. Näyttökoe (10 %): Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisu random -ryhmissä ja vertaisarviointi
6. Oman roolin ja oppimisen/osaamisen pohdinta yksilönä tai pienryhmänä (10 – 20 %)
Arviointitavat
Painoarviot prosentteina tehtävien yhteydessä.