Strategic Business DevelopmentLaajuus (5 cr)

Course unit code: BUS2LS202

General information


ECTS credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Learning objectives

Osaamistavoitteet
• ymmärtää strategisen kehittämisen merkityksen yritysten ja muiden organisaatioiden työssä
• tuntee alan keskeisestä kirjallisuudesta strategisen kehittämisen keskeisiä näkökulmia, malleja ja työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen ja soveltamistavat
• ymmärtää organisaation jäsenten roolia strategisissa kehitysprosesseissa
• kykenee toimimaan aktiivisena viestijänä yritysten strategisessa kehitystyössä
• osaa käyttää työelämän kehitystyön toiminnallisia, yhteisöllisiä ja virtuaalisia työskentelymenetelmiä

Contents

- strategisen yritystoiminnan kehittämisen toimintamallit ja menetelmät sekä niiden hyödyntäminen
- strategiatyön näkökulmat, mallit, työvälineet ja menetelmät, roolit, prosessit

Starting level and linkage with other courses

Opintojakso suoritetaan työharjoittelua edeltävällä tai jälkeisellä lukukaudella.

Implementation methods, demonstration and Work&Study

Opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähi-, virtuaali- tai verkko-opetus toteutuksesta riippuen TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle.
Opintojakso on mahdollista korvata näytöllä, joka koostuu käytäntöä ja kirjallisuutta soveltavasta esityksestä ja/tai raportista. Opiskelija esittää ehdotuksensa näytöksi kurssikuvauksen ja kirjallisuuden pohjalta ja esittelee sen vastaavalle opettajalle ensivalintaviikolla, jolloin riittävästä näytöstä sovitaan. Katso lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) MyNetistä tai www-sivuilta.
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Assessment criteria - grade 1

Opiskelija tuntee strategisen yritystoiminnan kehittämisen keskeisiä näkökulmia ja työvälineitä ja tietää, millaiseen toimintaan ne soveltuvat. Opiskelija osaa kuvata oman roolinsa yritystoiminnan strategisessa kehittämisessä.
Opiskelija tiedostaa keinoja tukea työyhteisön strategista kehittämistyötä ja viestintää. Osaa kuvata työelämän toiminnallisten, yhteisöllisten ja virtuaalisten työskentelymenetelmien merkityksen ja osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa niitä käytäntöä simuloivissa harjoitteissa.

Assessment criteria - grade 3

Opiskelija tuntee strategisen yritystoiminnan kehittämisen kenttää melko kattavasti ja osaa soveltaa tietoa käytäntöä simuloivissa harjoitteissa. Tuntee strategisen kehittämisen työvälineitä monipuolisesti ja osaa hyödyntää niitä käytäntöä simuloivissa tehtävissä. Osaa suunnitella ja kehittää työelämän toiminnallisia ja yhteisöllisiä työskentelymenetelmiä strategisen kehittämistyön fasilitoinnissa ja viestinnässä.

Assessment criteria - grade 5

Opiskelija kuvaa pohtien ja perustellen yritystoiminnan strategista kehittämistä teoriaa ja käytäntöä linkittäen ja osaa soveltaa tietoa erilaisissa käytäntöä simuloivissa tilanteissa. Tuntee kattavasti strategisen kehittämisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön pohtien ja perustellen. Osaa suunnitella, kehittää ja arvioida työelämän toiminnallisia, yhteisöllisiä ja viestinnällisiä työskentelymenetelmiä strategisessa kehittämistyössä.

Learning materials

Myös e-kirjoina
- Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2010. (tai uudempi) Kehittämistyön menetelmät Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro. Helsinki.
- Clegg ym. 2017 (tai vanhempi): Strategy – Theory and Practice. Sage Publications tai
- Johnson, Whittington & Scholes 2019 (tai vanhempi): Exploring strategy: Text and Cases. Pearson Education tai
- Whittington, R. 2019. Opening strategy. Professional Strategists and Practice Change, 1960 to Today. Oxford Scholarship Online: April 2019
- Hämäläinen, Maula & Suominen: Digiajan strategiatyö, Alma Talent.
- Kärnä, E. (toim.) 2012. Tehoa ja iloa strategiatyöhön, Haaga-Helian kehitysraportit
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali

Further information

Vastuuopettajat: Eija Kärnä ja Heikki Pitkänen

Go back to top of page