Strateginen yritystoiminnan kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: BUS2LS202-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2020 - 14.02.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.02.2020 - 21.02.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
ASSI Johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma
Opettajat
Eija Kärnä
Ryhmät
LS7AB
LS7AB Assin 7. työkausi
LS6AB
LS6AB Assin 6. työkausi
LS6D
LS6D Sihkon 6. työkausi
LS7D
LS7D Sihko 7. työkausi
LS7C
LS7C Sihko 7. työkausi
INTENSIVE
Intensiivitoteutus
Opintojakso
BUS2LS202

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

ma - to klo 9-16, pe klo 9-15

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähi-, virtuaali- tai verkko-opetus toteutuksesta riippuen TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle.
Opintojakso on mahdollista korvata näytöllä, joka koostuu käytäntöä ja kirjallisuutta soveltavasta esityksestä ja/tai raportista. Opiskelija esittää ehdotuksensa näytöksi kurssikuvauksen ja kirjallisuuden pohjalta ja esittelee sen vastaavalle opettajalle ensivalintaviikolla, jolloin riittävästä näytöstä sovitaan. Katso lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) MyNetistä tai www-sivuilta.
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Oppimateriaalit

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2010. (tai uudempi) Kehittämistyön menetelmät – Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro. Helsinki.
Hämäläinen, V., Maula, H., Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. Alma Talent.
Kehusmaa, K. 2010. Strategiatyö - organisaation voimalähde. Edita Prima.
Kärnä, E. (toim.). 2012. Tehoa ja iloa strategiatyöhön. HAAGA-HELIAn julkaisusarja / Kehittämisraportteja 2/2012.
Lindroos, J-E. & Lohivesi, K. 2010 (tai uudempi). Onnistu strategiassa. Wsoy. Juva.
Mintzberg, H., Ahlstrand, B. & Lampel, J. 1998 (tai uudempi): Strategy Safari –Your complete guide through the wilds of strategic management. Prentice Hall.UK.
Wheelen, T. L. & Hunger, J. D. 2006 (tai uudempi). Strategic management and business policy: concepts and cases /Concepts in Strategic Management and Business Policy, achieving sustainability toward global sustainability, Pearson Prentice Hall (useita painoksia, pienin painotuseroin)
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät (learning by doing/co-creation tunneilla opettajan fasilitoimana) TAI
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson sisältöihin ja oppimistavoitteisiin.

Työelämäyhteydet

Opintojakson harjoitustehtäviä tehdään yhteistyössä yritysten kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei kirjallista tenttiä. Suullisia, yhteisöllisiä näyttöjä opintojakson aikana. Nämä ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa kirjallisilla näytöillä tai uusittavissa seuraavilla toteutuskerroilla.

Kansainvälisyys

Suurin osa harjoitus- tai case -yrityksistä toimivat kansainvälisessä ympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

a. osallistuva suoritus
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti TAI
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen) ja oppimisen reflektointi opintojakson kirjallisuuden ja osaamistavoitteiden mukaisesti
Vaihtoehdoista b. ja c. opiskelija tekee ehdotuksen suorittamistavasta opettajalle peilaten opintojakson sisältöihin ja oppimistavoitteisiin.

Oppimistehtävät

1. Ennakkotehtävä: Kehittämisen menetelmät ja strategiatyö (10 -20 %):
a. Kehittämistyön menetelmiin tutustuminen kurssikirjan avulla, eniten itseä kiinnostavan lähestymistavan/näkökulman/menetelmän valinta, valinnan perustelu muihin lähestymistapoihin vertaillen sekä sovellusmahdollisuuden kuvaaminen. Valinnat, perustelut ja reflektiot kootaan tiiviisti (1-2 X A4 tai esim. taulukkoon) ja tuodaan aloitustunnille.
b. Kurssikirjallisuuden avulla käsitteiden "strategia", "strateginen johtaminen" ja "strategiatyö" selvittäminen.
Tuntitehtäviä:
2. Kehittämistehtävä (10 %): Tutkitaan ja kehitetään yritystoimintaa tai työkäytäntöjä valitussa organisaatiossa. Kehittämistyössä hyödynnetään kurssilla opittuja kehittämismenetelmiä. (10 %)
3. Workshopit (40 – 50 %)
Tunneilla käytetään työelämän toiminnallisia oppimisen ja kehittämisen menetelmiä. Workshopit edellyttävät valmistautumista. Workshopit ovat esim. sairastapauksissa korvattavissa virtuaalisella keskustelulla ja/tai erikseen sovittavalla raportilla, videolla tai muulla tuotoksella.
4. Soveltava tehtävä (10 %)
Yrityskeissin pohdinta kirjallisuuteen peilaten.
5. Näyttökoe (10 %): Suullinen, yhteisöllinen ongelmanratkaisu random -ryhmissä ja vertaisarviointi
6. Oman roolin ja oppimisen/osaamisen pohdinta yksilönä tai pienryhmänä (10 – 20 %)

Arviointitavat

Painoarviot prosentteina tehtävien yhteydessä.

Go back to top of page