•   Tutkimus- ja kehittämisosaaminen YHT1PI006-3030 15.01.2024-17.05.2024  5   (RHM31, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa omassa opinnäytetyössään tai muussa kehityshankkeessa

    - hakea oleellista tietoa sekä arvioida kriittisesti lähteitä ja tiedon luotettavuutta,
    - kuvata asiatyylillä ja jäsennellysti tutkimusprosessia ja merkitä lähteet asianmukaisesti,
    - käyttää omaan opinnäytetyöhön tai projektiin soveltuvaa menetelmää aineiston ja työelämätiedon hankkimiseen ja analysointiin,
    - perustella valintojaan ja tehdä näkyväksi konkreettisia kehittämisehdotuksia, ja
    soveltaa eettisiä toimintaperiaatteita oman tutkimus- tai kehittämistyön kaikissa vaiheissa.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso edeltää opinnäytetyötä. Opintojakson aikana tai sen jälkeen opiskelija ilmoittautuu Wihissä opinnäytetyön tekijäksi.
    Sisältö
    Ks. osaamistavoitteet. Sisältö ilmoitetaan tarkemmin toteutuskuvauksissa.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija

    - Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
    - Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
    - Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
    - Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
    - Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
    - Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
    - Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä
    Lisätiedot
    Vastuuopettajat: Kristiina Adamsson, Kaarina Järventaus ja Juha Lindstedt

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tällä toteutuksella on viisi (5) opetuskertaa Zoomissa.

    Pedagoginen lähtökohta toteutuksella on "learning by doing". Menestyksekäs oppiminen saavutetaan aktiivisella osallistumisella luennoille ja oma-aloitteisella työskentelyllä Moodlessa. Arvosanan perusteena ovat Moodlessa määritellyt tehtävät, joista osa pisteytetään automaattisesti, osan arvioi toteutuksen opettaja.

    Toteutuksen lopuksi ilmoittaudutaan Wihissä opinnäytetyöprosessiin. Opintojaksoa ei suositella suoritettavaksi ennen kuin opinnäytetyön aloitus on ajankohtainen (toteutusta seuraavalla periodilla).

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Moodlen ja luentojen materiaali sekä Haaga-Helian opinnäytetyöohjeistus.

    Suositeltava kirjallisuus:
    Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis - Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Hirsjärvi, S. & Hurme, H. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Gaudeamus Helsinki University Press. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. 13. painos tai uudempi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. Tiede ja teksti: Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3. painos tai uudempi. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    McNiff, J. & Whitehead, J. Action Research. Routledge. (E-kirja.)

    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Tuomi, J. & Sarajärvi, A. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    TENK (tutkimuseettinen neuvottelukunta) Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Pdf-tiedosto. Helsinki.

    Vilkka, H. Tutki ja kehitä. 4. tai uudempi painos. PS-kustannus. Jyväskylä. (Myös e-kirja.)

    Yin, R. K. Case study research: Design and methods. 3. painos tai uudempi. Sage. Thousand Oaks.

    Työelämäyhteydet

    Työelämäyhteys syntyy myöhemmin opinnäytetyön kautta.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Menetelmäkirjallisuutta ja alan terminologiaa tulisi pystyä ymmärtämään myös muilla kuin suomen kielellä

    Ajoitus

    15.01.2024 - 17.05.2024

    Oppimistehtävät

    Opintojaksolla on teemakohtaisia tehtäviä ja kokoava tehtävä, joiden perusteella muodostuu arvosana (ks. tarkemmin Moodle ja jäljempänä kohta Arviointitavat). Lisäksi tehdään tuntiharjoituksia ja Moodlen harjoituksia, jotka eivät vaikuta arvosananmuodostukseen, mutta tuottavat käytännön osaamista.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2024 - 12.01.2024

    Aikataulu

    Opetuskerrat Zoomissa klo 11.15-14.45

    24.1.2024

    - Opinnäytetyö Haaga-Heliassa

    - Tavoitteen asettelu

    28.2.2024

    - Tietoperusta

    - Tiedonhaku

    - Raportointi ja tukea kirjoittamiseen

    3.4.2024

    - Tutkimus- ja kehittämismenetelmät: kvantitatiivinen tutkimusote

    - Kyselylomake Webropol-ohjelmalla

    24.4.2024

    - Tutkimus- ja kehittämismenetelmät: kvalitatiivinen tutkimusote

    - Kehittämistyön menetelmiä


    15.5.2024

    - Tutkimusetiikka

    - Tutkimuksen luottavuuden pohdinta

    Tehtävät ovat Moodlessa. Joissakin tehtävissä on viimeinen palautuspäivämäärä ilmoitettu. Muissa tehtävissä on edeltävyysehtona aikaisempien tehtävien suoritus.

    Ryhmä
    • RHM31
    • RLM25
    • BLENDED
    • ONLINE
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintojaksosta (ANA001HH1A) on kaikki toteutustavat: contact, blended, online ja virtual. Opintojakson näyttö suoritetaan Exam-tenttinä.

    Opettaja

    Saija Laitinen

    Paikkoja

    7 - 20

    Arviointitavat

    Arvosana muodostuu teemakohtaisten tehtävien ja kokoavan tehtävän yhteispistemäärästä
    (0 - 100).

    Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistemäärien summasta seuraavasti:
    0 - 39 > Hylätty
    40 - 59 > arvosana 1
    60 - 69 > arvosana 2
    70 -79 > arvosana 3
    80 - 89 > arvosana 4
    90 - 100 > arvosana 5

    Koulutus

    HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    2.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5