•   Tutkimus- ja kehittämisosaaminen YHT1PI006-3025 22.08.2022-16.12.2022  5   (RLM25, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa omassa opinnäytetyössään tai muussa kehityshankkeessa

    - hakea oleellista tietoa sekä arvioida kriittisesti lähteitä ja tiedon luotettavuutta,
    - kuvata asiatyylillä ja jäsennellysti tutkimusprosessia ja merkitä lähteet asianmukaisesti,
    - käyttää omaan opinnäytetyöhön tai projektiin soveltuvaa menetelmää aineiston ja työelämätiedon hankkimiseen ja analysointiin,
    - perustella valintojaan ja tehdä näkyväksi konkreettisia kehittämisehdotuksia, ja
    soveltaa eettisiä toimintaperiaatteita oman tutkimus- tai kehittämistyön kaikissa vaiheissa.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso edeltää opinnäytetyötä. Opintojakson aikana tai sen jälkeen opiskelija ilmoittautuu Wihissä opinnäytetyön tekijäksi.
    Sisältö
    Ks. osaamistavoitteet. Sisältö ilmoitetaan tarkemmin toteutuskuvauksissa.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija

    - Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
    - Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
    - Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
    - Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
    - Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
    - Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
    - Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä
    Lisätiedot
    Vastuuopettajat: Kristiina Adamsson, Kaarina Järventaus ja Juha Lindstedt

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso on pääasiassa tarkoitettu Haagan matkailun liikkeenjohdon restonomiopiskelijoille, jotka opiskelevat monimuotototeutuksesssa.

    Opintojakson suorituksena on 4 tehtävän tekeminen ja palautus Moodleen sekä Moodlessa oleva kotitentti.

    Kaikki tehtävät ovat näkyvissä jo opintojakson alkaessa. Tehtävistä anneetaan ryhmäpalautteen ja jokainen pari saa myös pisteet tehtävien arviointikriteerien mukaisesti.

    Arvosana annetaan tehtävien ja tentin perusteella.

    Opintojaksolla on jatkuva arviointi, ohjausta tapahtuu suullisesi ja kirjallisesti.

    Sähköposti: jouko.loijas@haaga-helia.fi / saija.laitinen@haaga-helia.fi

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. E-kirja. Luettu: 30.5.2022.

    Opinnäytetyökoordinaattorit 2021.Opinnäytetyöohje. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy. Helsinki. Luettavissa: https://student.home.haaga-helia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/1202. Luettu: 25.3.2021.

    Luentomateriaali Moodlessa.

    Työelämäyhteydet

    Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentti on Moodlessa kotitenttinä lokakuussa 2022.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan kansainvälisiin tietolähteisiin.

    Ajoitus

    22.08.2022 - 16.12.2022

    Oppimistehtävät

    Tehtävät tehdään parityönä. 1. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta innovointi- tai kehittämismenetelmästä. 2. Hae valitsemastasi aihealueesta lähdeaineistoa, arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta ja laadi HH:n raportointiohjeen mukainen lähdeluettelo. 3. Tee annetusta materiaalista kuvia, taulukoita ja modernia infografiikkaa. 4. Tutkimusmenetelmien tiedonkeruuseen tutustuminen, Tee yksi tehtävä, joko laadullinen tai määrällinen tutkimus: Laadullinen tutkimus: a) Tee haastattelu, nauhoita ja litteroi TAI b) tee havainnointisuunnitelma, havainnoi ja raportoi havaintosi TAI Määrällinen tutkimus: c) Tee oma kyselylomake Webropolilla, kerää aineisto ja raportoi tulokset. 5. Bonustehtävä: Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus 2-3 x A4, max 15 Tehtävä 4 (joko määrällinen tai laadullinen tutkimus) on pakollinen tehtävä.

    Ilmoittautumisaika

    13.06.2022 - 19.08.2022

    Aikataulu

    Alustava aikataulu:
    7.9.2021 14-17.30
    Opintojakson suunnitelma ja tavoite
    Restonomin opinnäytetyö
    Tehtävien esittely
    Tutkimus- ja kehittämistoiminta hospitality-alalla
    Tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnittelu

    28.9.2022 klo 14-17.30
    Innovointivointi- ja kehittämismenetelmät
    Tietoperusta
    Tiedonhaku

    12.10.2022 klo 14-17.30
    Johdatus tutkimusmenetelmiin
    Kvantitatiiviset menetelmät
    Tutkimustulosten havainnollistaminen

    3.11.2022 14-17.30
    Kvalitatiiviset menetelmät
    Tutkimusaineiston analysointi

    24.11.2022 klo 14-17.30
    Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus
    Tutkimuksen raportointi
    Opinnäytetyön aihe-ehdotus Wihiin

    Ryhmä
    • RLM25
    • CONTACT
    Opettaja

    Saija Laitinen, Jouko Loijas

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Opintojakso sisältää:

    - tentin, joka on yksilötehtävä, max 25p.
    - tehtävät parityönä, max 75 pistettä

    Arvioinnin kohteet ja kriteerit
    Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija

    - Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
    - Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
    - Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä

    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
    - Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
    - Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
    - Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
    - Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä


    Kokonaispisteet Arvosana
    100-90 5
    89-80 4
    79-70 3
    69-60 2
    59-40 1

    Koulutus

    MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5