Opintojakso on pääasiassa tarkoitettu Haagan restonomiopiskelijoille.
Opintojaksolla on luentoja tiistaisin ja torstaisin klo 11.15-13.45 luokassa G315 tai Zoomissa.
Opintojakson suorituksena on 4-8 tehtävän tekeminen ja palautus Moodleen viikoittain. Jokaiselle viikolle on viikkotehtävä, joka tehdään parityönä. Viikoittainen palautuspäivä on sunnuntai. Kaikki tehtävät ovat näkyvissä jo opintojakson alkaessa. Palautetta annetaan vain tehtävistä, jotka on palautettu ajallaan. Arvosana annetaan tehtävien ja tentin perusteella.
Tentti on Moodlessa.
Opintojaksolla on jatkuva arviointi, ohjausta tapahtuu 8 viikon aikana suullisesi ja kirjallisesti.
Sähköposti:kristiina.adamsson@haaga-helia.fi / saija.laitinen@haaga-helia.fi
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. E-kirja. Luettu: 30.5.2022.
Haaga-Helia 2022.Raportointiohjeet. Luettavissa: https://www.haaga-helia.fi/fi/raportointiohjeet. Luettu: 12.1.2023.
Luentomateriaali Moodlessa.
Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Haagan toimipiste
Tentti on Moodlessa 9.3.2023. Mahdollisuus uusia seuraavan kahden periodin aikana Examissa.
Suomi
Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan kansainvälisiin tietolähteisiin.
16.01.2023 - 17.03.2023
Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään paria poikkeusta lukuunottamatta parityönä. Tehtävät: 1. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta kehittämis- tai innovointimenetelmästä PowerPoint-esityksenä. 2. Valitse Theseuksesta oman alasi opinnäytetyö, kuvaa sen suunnittelu sekä sanallisesti että visuaalisesti (esim. aikajana, prosessikuvaus), laajuus noin 3 x A4. 3. Hae tehtävässä määritellystä aihealueesta lähdeaineistoa ja arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta. Tämän tehtävän tekeminen tukee merkittävästi tehtäviä 4. ja 5. 4. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Haastattelutehtävä. Tämä pakollinen osa opintojaksoa. 5. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, sisältää 2 osiota: a) tee tehtävä Moodlessa (tehtävä toteutettu tenttimuotoisena, yksilötehtävä) b) Tehkää kyselylomake Webropol-ohjelmalla liittyen tehtävän 4 aiheeseen 6. Tee annetusta materiaalista kuvia, taulukoita ja modernia infografiikkaa. 7. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ. Monivalintatentti Moodlessa tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmistä (yksilötehtävä), uusinnat Examissa Bonustehtävä,(paritehtävä tai yksilötehtävä). Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus noin 3 x A4
02.01.2023 - 13.01.2023
Alustava aikataulu:
ti 17.1. Opintojakson suunnitelma ja tavoite, tehtävien esittelyä, tutkimus-, kehittämis- ja innovointityö alalla
to 19.1. Ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmät ja viikkotehtävän tekemistä
ti 24.1. Opiskelijaesityksiä ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmistä, tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnittelu
to 26.1. Tietoperusta, lähdeviitteet, lähdeluettelo
ti 31.1. Itsenäistä tekemistä
to 2.2. Tiedonhaku, tietolähteet ja kriittinen arviointi
ti 7.2. Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
to 9.2. Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
ti 14.2. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
to 16.2. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
ti 28.2. Tutkimustulosten havainnollistaminen, infografiikka, tutkimuksen raportointi
to 2.3. Tutkimuksen eettiset kysymykset, opinnäytetyö Haagassa, oman opinnäytetyön aiheen ideointia
ti 7.3. Vierailijana Vesa Heikkinen: Kuvamateriaalin analysoinnista ja HH:n tutkimushankkeista
to 9.3. Opintojakson päätös ja tentti
ti 14.3. Itsenäistä työskentelyä: mahdollisen bonustehtävän tekemistä
Saija Laitinen, Kristiina Adamsson
15 - 40
Opintojakso sisältää:
- tentin, joka on yksilötehtävä, max. 15p.
- tehtävät parityönä, max. 85 pistettä
Arvioinnin kohteet ja kriteerit
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
- Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
- Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
- Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija (edellisten lisäksi)
- Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
- Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
- Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija (edellisten lisäksi)
- Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
- Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
- Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä
Kokonaispisteet Arvosana
100-90 5
89-80 4
79-70 3
69-60 2
59-40 1
MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma
0.00 op
0.00 op
H-5