•   Terveysliikuntapalveluiden kehittäminen VAL4SL419-3003 31.10.2022-19.05.2023  10   (LOT20, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Osaamistavoitteet löytyvät kohdasta arviointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    1. ja 2. vuoden opinnot tai vastaavat tiedot.
    Sisältö
    - Palvelupolku
    - Asiakasymmärrys
    - Asiakaskokemus
    - Terveyttä ja hyvinvointia edistävien liikuntapalvelujen kehittäminen ja tuotteistaminen
    - Sosiaalinen markkinointi osana terveyden edistämistä
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kunto- ja terveysliikuntapalveluita, jotka tukevat asiakkaan omaehtoista terveyskäyttäytymistä.
    Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen merkityksen kunto - ja terveysliikuntapalveluita suunnitellessa ja toteutettaessa.
    Opiskelija osaa huomioida sosiaalisen markkinoinnin työvälineenä kunto- ja terveysliikuntapalveluissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kunto- ja terveysliikuntapalveluita, jotka tukevat asiakkaan omaehtoista terveyskäyttäytymistä.
    Opiskelija osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavat tekijät kunto - ja terveysliikuntapalveluissa.
    Opiskelija osaa käyttää sosiaalista markkinointia työvälineenä kunto- ja terveysliikuntapalveluissa
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää kunto- ja terveysliikuntapalveluita, jotka tukevat asiakkaan omaehtoista terveyskäyttäytymistä.
    Opiskelija osaa rakentaa tarkoituksenmukaisesti asiakaskokemusta kunto- ja terveysliikuntapalveluissa.
    Opiskelija osaa käyttää sosiaalista markkinointia tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti kunto- ja terveysliikunnan palveluissa

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso toteutetaan yhtenä kokonaisuutena muiden Kunto- ja terveysliikunnan suuntaavien opintojen kanssa (Terveyden ja liikunnan edistäminen, Kunto- ja terveyspalveluiden kehittäminen, Kouluttajana toiminen, Elintapaohjaus).

    Kokonaisuudessa järjestetään lähiopetusta ja etäopetusta, painottuen lähiopetukseen Vierumäen kampuksella.
    Opintojaksot koostuvat teoriaopetuksesta, itsenäisestä opiskelusta, pienryhmätyöskentelystä ja parityöskentelystä.
    Opintojaksolla toteutetaan erilaisia käytännön projekteja, joissa teoriaa sovelletaan aitoihin oppimisympäristöihin. Lisäksi kirjallisuuspiirien avulla tutustutaan keskeiseen materiaaliin.

    Vastuuhenkilö

    Teppo Rantala

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojaksolla käytettävä materiaali kuvataan Moodlessa.

    Kirjallisuuspiireissä käytettävä kirjallisuus:

    Terveyden ja liikunnan edistäminen
    Fertman, C. 2016. Health Promotion Programs : From Theory to Practice ( löytyy e-kirjana)
    Nutbeam, D ym. 2014. Theory in a nutshell. A practical quide to health promotion theories. (PAKOLLINEN)
    Pietilä, A-M (2012) Terveyden edistäminen teorioista toimintaan.

    Elintapaohjaus (valitse ainakin jokin kolmesta ensimmäisestä)
    Hirvihuhta, H. & Litovaara A. (2003). Ratkaisun taito.
    Mäkelä, J. ym. (2011). Onnistuuko ohjaus? : sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen.
    Mönkkönen, K.( 2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla
    Kangasniemi, A ja Kauravaara, K. 2016. KOHTI MUUTOSTA - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestymistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Saatavissa: https://asiakas.kotisivukone.com/files/hyvinvointiakatemia.kotisivukone.com/Kohti_Muutosta_WEB.pdf
    Meskanen, K. & Strengell, H. 2019. Rakas keho. Tuuma kustannus
    Pietikäinen, A. 2009. Joustava mieli : vapaudu stressin, uupumuksen ja masennuksen yliotteesta
    Pietikäinen, A- 2014. Kohti arvoistasi. Suuntaa mielekkäisiin muutoksiin.


    Sosiaalinen markkinointi ja viestintä ja Kunto- ja terveysliikuntapalvelujen kehittäminen
    THL 2012. Sosiaalisen markkinoinnin abc. Saatavissa:
    https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90857/URN_ISBN_978-952-245-513-0.pdf?sequence=1 (PAKOLLINEN)
    Drake, M. 2009. Terveysviestinnän kipupisteitä. Terveystiedon tuottajat ja hankkijat Internetissä. Väitökirja.
    Studies in human kinetics. Jyväskylä. Saatavissa: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/22373/9789513937140.pdf

    Fischer, M & Vainio, S. 2014 tai 2015. Potkua palvelubisnekseen: Asiakaskokemus luodaan yhdessä (löytyy e-kirjana)
    Harmokivi-Saloranta, P. 2020. Käyttäjät liikuntapalvelujen kehittäjinä – käyttäjälähtöisessä palveluinnovaatio-prosessissa käyttäjien tuottama tieto tutkimuksen kohteena. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 897. Väitöskirja. Saatavissa: https://lutpub.lut.fi/handle/10024/160518
    Hiltunen, E. 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt. Docendo. Jyväskylä. (löytyy e- kirjana)
    Sitra 2020. Megatrendit 2020. Sitran selvityksiä 162. Saatavissa: https://media.sitra.fi/2019/12/15143428/megatrendit-2020.pdf

    Työelämäyhteydet

    Projektit tehdään työelämäyhteistyössä: Terveyden edistämisen projekti: Erilaiset yhteisöt (kunnat, koulut, päiväkodit, järjestöt...) Elintapaohjauksen projekti: Omat asiakkaat omista verkostoista Kouluttajuuden projekti: Erilaiset yhteisöt

    Toimipiste

    Vierumäen toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksoilla ei ole tenttejä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opintojaksoilla ei ole kansainvälistä ulottuvuutta.

    Ajoitus

    31.10.2022 - 19.05.2023

    Oppimistehtävät

    Opintojaksolla osoitetut oppimistehtävät. Tuntitehtävät tulee olla tehtynä hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen. Opintojakson arvioitavat tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu. Opintojakson arvioitavat tehtävät on kuvattu kohdassa "Arviointi".

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 17.12.2021

    Aikataulu

    Opintojaksokokonaisuus kestää koko lukuvuoden 2022-2023.

    Ryhmä
    • LOT20
    • CONTACT
    Opettaja

    Milla Reponen, Ahti Romo

    Paikkoja

    15 - 30

    Arviointitavat

    Kokonaisuuden eri opintojaksojen arvioinnit koostuvat seuraavanlaisesti:

    Liikkumisen ja terveyden edistäminen:
    Lukupiiri: HYV / HYL

    Terveyden ja liikunnan edistämisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
    Projektisuunnitelma: 25%

    Projektin toteutus: 25%
    Suunnitelman jalkautus käytäntöön
    Väliarviointi ja suunnitelman tarkennus

    Arviointi ja raportointi: 25%
    Projektin toteutuksen raportointi ja arviointi
    Palaute yhteistyötaholta
    Itsearviointi prosessin päätteeksi suhteessa tavoitteisiin

    Oppimispäiväkirja: 25%
    Henkilökohtainen näkemys terveyden ja liikunnan edistämisestä ja omasta kehittymisestä sekä toimimisesta projektissa (oppitunnit, vierailut, lukupiiri, projekti…)

    Elintapaohjaus:
    Lukupiiri: HYV / HYL

    Tutustuminen liikuntaneuvontaan liikuntaneuvojan matkassa: HYV / HYL
    Posteri keskeisimmistä huomioista / opeista
    Yhteinen purku

    Elintapaohjausprosessi: 50%
    Suunnitelma
    Toteutus
    Arviointi

    Ravitsemusseminaari: 20%

    Toimintakyvyn tukemisen tehtävät (1-3): 30%

    Kunto- ja terveyspalveluiden kehittäminen:
    Lukupiiri: HYV / HYL

    Markkinointiesite (osana elintapaohjausta): 10%

    Some -markkinointi -suunnitelma (osana elintapaohjausta): 10%

    Asiakasymmärryksen hankkiminen, asiakasprofiilit terveyden edistämisessä (osana terveyden edistämisen projektia): 30%

    Kunto- ja terveysliikuntapalveluiden tuotteistaminen / kehittäminen (erillinen kokonaisuus k23): 50%

    Kouluttajana kehittyminen:
    Oppimisprosessin suunnitelu ja toteutus:
    Pedagoginen käsikirjoitus
    Koulutuskokeilu
    Arviointi

    Koulutus

    LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma

    T&K-osuus

    3.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5