•   Vastuullinen matkailuyrittäjyys TOU007AS2A-3009 20.10.2025-12.12.2025  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    - vastuullisen matkailuyrittäjyyden perusteet
    - kehittää vastuullista matkailuliiketoimintaa
    - käyttää erilaisia vastuullisia kilpailukeinoja
    - luoda vastuullisia ja asiakaslähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja.
    Sisältö
    1. matkailuyrittäjyyden perusteet
    2. vastuullisuuden merkitys asiakkaille yrittäjyyden lähtökohtana
    3. vastuullisen matkailuliiketoiminnan kehittäminen STF-polun avulla
    4. matkailuliiketoiminnan vastuulliset kilpailukeinot
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Tuntee vastuulliseen yrittäjyyteen liittyvät käsitteet. Osaa yhdistää yrityksen eri kilpailukeinojen liittymisen vastuullisuuteen. Nimeää tuote- ja palvelukonseptien kehittämismenetelmiä. Tunnistaa asiakaskeskeisyyden merkityksen.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Osaa käyttää vastuullisuuden tuomia mahdollisuuksia matkailuyrittäjyydessä. Valitsee erilaisia vastuullisia kilpailukeinoja yrityksen menestymisen parantamiseksi. Soveltaa asiakaslähtöisiä kehittämismenetelmiä laadukkaiden tuote- ja palvelukonseptien luomiseksi.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Kehittää matkailuyrittäjyyttä vastuullisuuden tuomilla keinoilla. Osaa analysoida ja suunnitella vastuullisia kilpailukeinoja yrityksen menestymiseksi. Rakentaa asiakaslähtöisiä ja laadukkaita tuote- ja palvelukonsepteja.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Blended, Contact

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    1. Oppimisalustan materiaali
    2. Soveltuvin osin:
    - Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi. 19. uudistettu painos. Edita. Helsinki.
    - Konu, H., Pesonen, J. & Reijonen, H. (toim.) 2020. Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Vastapaino.
    - Rouhiainen, U-M. 2006. Matkailuyrittäjän maamme-kirja. Helsinki. Edita. - Pesonen, I. - Mönkkönen, T. - Hokkanen, T. 2000. Menestyvä matkailuyritys. Helsinki. Oy Edita Ab.

    Työelämäyhteydet

    Kaikki oppimistehtävät perustuvat työelämän todellisiin tilanteisiin ja yritysten tietoihin.

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kurssilla benchmarkataan kansainvälisiä yrityksiä.

    Ajoitus

    20.10.2025 - 12.12.2025

    Oppimistehtävät

    1. Strateginen suunnittelu, yksilötehtävä, 15 pistettä 2. Yrityksen strategiset peruspilarit, asiakaskohderyhmät ja markkinoinnin kilpailukeinot, ryhmätehtävä, 25 pistettä 3. Vastuullisen elämysalan yrityksen perustaminen, ryhmätehtävä, 60 pistettä

    Aikataulu

    Lähipäivät:
    - 19.8.
    - 9.9.
    - 30.9.
    - 21.10.
    - 11.11.

    Ryhmä
    • CONTACT
    • REB2PC1
    • BLENDED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Osaamisen näyttö. Ota yhteys opettajiin (Antti Petteri Kurhinen ja Rilla Engblom) saadaksesi lisätietoa näytöstä.

    Opettajien yhteystiedot:
    antti.kurhinen@haaga-helia.fi
    rilla.engblom@haaga-helia.fi

    Opettaja

    Antti Kurhinen, Rilla Engblom

    Paikkoja

    15 - 30

    Arviointitavat

    Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen ja läsnäolo Haaga-Helia ohjeiden mukaisesti.

    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 %, arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään. Tämä on hyvä tietää, kun suunnittelet läsnäolojasi.

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    2.50 op

    Arviointiasteikko

    H-5